Optical geometry demonstration: a proposal for non-formal education environment

Authors

  • Osmar Henrique Moura Silva Universidade Estadual de Londrina
  • Ferdinando Vinicius Domenes Zaparolli Universidade Estadual de Londrina
  • Sérgio de Mello Arruda Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2012v29n3p1188

Abstract

Centers of non-formal education, such as Science and Technology Museums, are commonly interested in engaging demonstrations in which visitors freely interact by themselves in what is expected to be a fun and different way to acquire scientific knowledge. This work presents an automated equipment to adapted standard 127V electricity covering demonstrations of geometrical optics usually performed with a beam of light incident on a plan-convex lens focused on a trigonometric rotating circle. It contributes to the development of the alternative environments typically useful for non-formal education as any interested in this type of demonstration.

Author Biographies

Osmar Henrique Moura Silva, Universidade Estadual de Londrina

Físico do Laboratório de Instrumentação em  Ensino de Física do Depto de Física da UEL-PR. Doutor em Educação para a Ciência.

Ferdinando Vinicius Domenes Zaparolli, Universidade Estadual de Londrina

Técnico de Nivel Superior de cargo/função Fìsico do Depto de Fìsica

Sérgio de Mello Arruda, Universidade Estadual de Londrina

Diretor do Museu de Ciência e Tecnologia da Universidade Estadual de Londrina

Published

2012-12-14

How to Cite

Silva, O. H. M., Zaparolli, F. V. D., & Arruda, S. de M. (2012). Optical geometry demonstration: a proposal for non-formal education environment. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 29(3), 1188–1199. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2012v29n3p1188

Issue

Section

Atividades experimentais no ensino de Física