Digital Information and Communication Technologies in Physics Education teaching courses at a federal public university: “uses” established by professors in the undergraduate programs

Authors

  • Roberta Silva de Andrade Escola de Educação Básica, Marataízes, ES
  • Geide Rosa Coelho Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n3p888

Abstract

This  study  aims  to  analyze  the  uses  that  professors  of  undergraduate physics education courses at a Federal Public University make of Digital Information  and  Communication  Technologies  (Digital ICT)  in  their teaching.  This   is   an  exploratory  study  and  uses  documents  and  semi-structured interview as sources of data collection. By the means of the Discursive Textual Analysis four emergent categories were also identified in this study: (i) The place of Digital ICT subjects in the Physics Education undergraduate course; (Ii) Uses of techniques; (Iii) Uses of technology in the  education  process  of  the  undergraduate  students – relation with the education processes of the course professor; (IV) What network is there in this education process? The results indicate that the uses of Digital ICT in the  undergraduate  Physics  Education  course  involve  different  ways  of usage that are created in a dynamic setting based on techniques that are not necessarily pure techniques but are interwoven with theoretical and methodological aspects of teaching and learning, the educational process designed  for  its  development,  and  the  dialogue  established  among  the possible educational contexts for the use of technologies. Moreover, we discuss the perspective of universalization of the interconnection network since  the  use  of  the  Internet  (in the dimension of collective  knowledge construction)  is  limited  in  the  University  and  in  the  context  of  k-12 education.

Author Biographies

Roberta Silva de Andrade, Escola de Educação Básica, Marataízes, ES

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFES. Professora da rede municipal de Educação Básica de Marataízes-ES

Geide Rosa Coelho, Universidade Federal do Espírito Santo

Graduado em Física Licenciatura pela Universidade Federal de Minas Gerais (2001), Mestre em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2007) e Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2011). Atualmente é professor da área de ensino de Física no Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (2010) atuando no curso presencial e na modalidade a distância e professor dos Programas de Pós-Graduação em Educação e Ensino de Física (PPGEnFis) da UFES. Desde 2014 é coordenador Adjunto do PPGEnFis-UFES. Foi professor de educação básica de nível médio - Secretaria Estadual da Educação de Minas Gerais (de 2001 até 2010). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Física, atuando principalmente nos seguintes temas : Formação inicial e continuada de Professores de Ciências, Ensino por investigação e formação de professores, práticas docentes estabelecidas no contexto escolar e não escolar, Estratégias de Ensino e aprendizagem de conceitos científicos.

Published

2018-12-18

How to Cite

de Andrade, R. S., & Coelho, G. R. (2018). Digital Information and Communication Technologies in Physics Education teaching courses at a federal public university: “uses” established by professors in the undergraduate programs. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 35(3), 888–916. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n3p888

Issue

Section

Formação inicial e continuada do professor de Física