In the light of Science in Early Childhood Education: Challenging children's imagination to unravel optical phenomena

Authors

  • Guilherme Frederico Marranghello Universidade Federal do Pampa, Campus Bagé https://orcid.org/0000-0001-9156-1847
  • Márcia Maria Lucchese Universidade Federal do Pampa, Campus Bagé
  • Ângela Maria Hartmann Universidade Federal do Pampa, Campus Caçapava do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p807

Abstract

This work presents an analysis of the visitation of children from 4 to 6 years old to the exhibition “To the Light of Science in Early Childhood Education”, promoted by the Universidade Federal do Pampa, based on a proposal for the dissemination and popularization of science on the theme of Light. The proposal was part of the celebration of the International Year of Light (2015), having received support from the Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) for its realization on two campuses: Bagé (in 2016) and Caçapava do Sul (in 2017). We describe in this work the thirteen stations of the exhibition circuit, analyzing how the children, accompanied by their teachers and university monitors, interacted with the experiments and artifacts, as well as their ability to express scientific concepts related to the theme, such as: reflection, refraction, light energy, light and shadow and others. As, at the time, the children still did not master writing and reading, the data on the visitation experience were gathered through drawings and comments made by them after having covered the entire exhibition circuit. The enchantment and joy during the visit to the exhibition left the certainty that it is possible to make scientific knowledge accessible to children of this age group and that curiosity is the most important element to be explored during an interactive exhibition, as they remain attentive and receptive to what challenges their imagination.

Author Biographies

Guilherme Frederico Marranghello, Universidade Federal do Pampa, Campus Bagé

Guilherme Frederico Marranghello é doutor em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e professor na Universidade Federal do Pampa. Atualmente é Diretor do Planetário da Unipampa. 

Márcia Maria Lucchese, Universidade Federal do Pampa, Campus Bagé

Márcia Maria Lucchese  é doutora em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e atualmente é professora na Universidade Federal do Pampa, coordenadora do Projeto Gurias do Pampa nas Exatas.

Ângela Maria Hartmann, Universidade Federal do Pampa, Campus Caçapava do Sul

Ângela Maria Hartmann é doutora em Educação pela Universidade de Brasília e docente no Curso de Ciências Exatas - Licenciatura da Universidade Federal do Pampa desde 2010. Coordenadora institucional do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) edições 2018-2020 e 2020-2022.

References

HARTMANN, A. M. Educação e Cultura Científica: a participação de escolas como expositoras na Semana Nacional de Ciência e Tecnologia. Curitiba, Appris, 2014. 425 p.

HARTMANN, A. M.; MARRANGHELLO, G. F.; LUCCHESE, M. M. À luz da ciência na educação infantil, Itajaí, Casa Aberta, 2017. 56 p. Disponível em:

<https://sites.unipampa.edu.br/planetario/files/2019/04/a-luz-da-ciencia.pdf>. Acesso em: 30 jun. 2020.

ISZLAJI, C. A. A criança nos Museus de Ciência: Análise da exposição mundo da criança do Museu de Ciência e Tecnologia da PUCRS. 2012. 256 f. Dissertação (Mestrado em Interunidades em Ensino de Ciências) – Faculdade de Educação, Instituto de Física, Instituto de Química, Instituto de Biociências, USP, São Paulo.

LUCCHESE, M. M.; MACHADO, F. Trabalhando com a energia solar no ensino de física e ciências. In: MARRANGHELLO G. F.; LINDEMANN. R. H. (Org.). Ensino de Ciências na Região da Campanha: Contribuições na formação Acadêmico-profissional de professores de Química e Física. Itajaí: Casa Aberta, 2017. v. 1, p. 121-132.

MARTINS, I. P. Educação e Educação em Ciências. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2002. 274 p.

MASSARANI, L.; NEVES, R. O olhar das crianças sobre uma exposição interativa. In: MASSARANI, L.; NEVES, R.; AMORIM, L. (Org.). Divulgação científica e museus de ciência: o olhar do visitante. Memórias do evento. Red de Popularización de la Ciencia y la Tecnología en América Latina y el Caribe – RedPOP. 1. ed., Rio de Janeiro: Museu da Vida, Casa de Oswaldo Cruz, Fiocruz, 2016, p. 63-72. Disponível em: <http://www.museudavida.fiocruz.br/images/Publicacoes_Educacao/PDFs/Oolhardovisitante.pdf>. Acesso em: 27 jun. 2020.

MEDEIROS, A. A história e a física do fantasma de Pepper. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 23, n. 3, p. 329-345, set. 2008. ISSN 2175-7941. Disponível em: <https://www.periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/5811/5801>. Acesso em: 22 jun. 2020.

MIRANDA, A. C. DE B. et al. Alfabetização Ecológica e Formação de Conceitos na Educação Infantil por meio de atividades lúdicas. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 15, n. 1, p.181-200, mar. 2010.

MOREIRA, M. A. Teorias da Aprendizagem. São Paulo: EPU, 2011. 196p.

OLIVEIRA, M. K. Vygotsky e o processo de formação de conceitos. In: LA TEILLE, Y.; OLIVEIRA, M. K.; DANTAS, H. (Orgs.). Piaget, Vygotsky, Wallon: teorias psicogenéticas em discussão. São Paulo, SP: Summus, 1992. cap. 2.

OVIGLI, D. F. B., BERTUCCI, M. C. S. O ensino de Ciências nas séries iniciais e a formação do professor nas instituições públicas paulistas. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE CIÊNCIA E TECNOLOGIA, I, 2009, Ponta Grossa. Anais… Ponta Grossa. 2009. p. 1595-1612. Disponível em: <http://www.sinect.com.br/anais2009/>. Acesso em: 30 jul. 2020.

REGO, T. C. Vygotsky: uma perspectiva histórico cultural da educação. Petrópolis: Vozes, 2012. 100p.

STUDART, D. C. Museus e famílias: percepções e comportamentos de crianças e seus familiares em exposições para o público infantil. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, v. 12 (suplemento), p. 55-77, 2005.

VYGOTSKY, L. S. O desenho na infância. In: Ensaios comentados: imaginação e criação na infância. Coleção Ensaios Comentados, São Paulo: Ática, p.105-128.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008. 216 p.

VYGOTSKY, L. S. A Formação Social da Mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991. 224 p.

ZUQUIERI, R. de C. B. O ensino de ciências na educação infantil: análise de práticas docentes na abordagem metodológica da pedagogia histórico-crítica. 2007. 200 f. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/90857>.

Published

2020-08-12

How to Cite

Marranghello, G. F., Lucchese, M. M., & Hartmann, Ângela M. (2020). In the light of Science in Early Childhood Education: Challenging children’s imagination to unravel optical phenomena. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 37(2), 807–827. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p807

Issue

Section

Relatos e propostas de experiências didáticas