Mediated action and educational games: a study with high school students in a physics classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e72011

Abstract

This research aims to analyze the verbal interactions of students mediated by the board game Electron Escape and the language in a physics’ classroom. This game involves questions with answers should be validating by players on the basis of scientific models in the cards of the game. Therefore, it is of our interest to know: how the students lead the match mediated by the game and the language? What are the game’s potentialities, as a resource, for the physics teaching? For this, we realize a qualitative and case study research in the first year High School students in a public school in Vila Velha, Espírito Santo, in the last trimester of 2018. The students were divided in groups to play Electron Escape. The verbal interactions were collected as audio recordings. The analytics’ process relied on sociocultural perspective. The results show that the board game encouraged the rescue of contents and the use of scientific terms in the elaboration of answers. It may contribute to revision of the physics’ content. The students changed the game’s system from competitive to cooperative. Also, the students establish low rigor to validation the answers and so incorrect models were accepted. We consider that the results bring about an important contribution to rethink about the ways of use Electron Escape and the teacher’s role for the use of mediacional means.

Author Biographies

Leandro da Silva Barcellos, Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo

Graduado em Física Licenciatura pela Universidade Federal do Espírito Santo (2014), Mestre em Ensino de Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (2017) e Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo na linha de Docência, Currículo e Processos Culturais.

Jéssica Adriane de Souza Bodevan, Mestranda em Ensino de Física pela Universidade Federal do Espírito Santo

Graduada em Física Licenciatura pela Universidade Federal do Espírito Santo, Especialista em Educação e Divulgação em Ciências pelo Instituto Federal do Espírito Santo, Mestranda em Ensino de Física no PPGEnFis da Universidade Federal do Espírito Santo. Atua como professora de Física na rede pública estadual do Espírito Santo.

Geide Rosa Coelho, Universidade Federal do Espírito Santo

Graduado em Física Licenciatura pela Universidade Federal de Minas Gerais (2001), Mestre em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2007) e Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2011). Atualmente é professor da área de ensino de Física no Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (2010), atuando no curso presencial e na modalidade a distância, e professor dos Programas de Pós-Graduação em Educação e Ensino de Física (PPGEnFis) da UFES. Desde 2014, é coordenador Adjunto do PPGEnFis-UFES. Foi professor de educação básica de nível médio – Secretaria Estadual da Educação de Minas Gerais (de 2001 até 2010). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Física, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação inicial e continuada de Professores de Ciências, Ensino por investigação e formação de professores, Práticas docentes estabelecidas no contexto escolar e não escolar, Estratégias de Ensino e aprendizagem de conceitos científicos.

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Published

2021-09-20

How to Cite

Barcellos, L. da S., Bodevan, J. A. de S., & Coelho, G. R. (2021). Mediated action and educational games: a study with high school students in a physics classroom. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 38(2), 853–882. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e72011

Issue

Section

Ensino e aprendizagem de Ciências/Física