Articulations between Cognitive Flexibility Theory and the Three Pedagogical Moments: preparation and analysis of a didactic material in the fractal structure

Authors

  • Graciely Rocha Braga Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, BA
  • Wagner Duarte José Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, BA

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e72535

Abstract

The Cognitive Flexibility Theory establishes that knowledge is built by facing real situations, pertinent to complex and ill-structured knowledge domains. Articulations between this theory and the Three Pedagogical Moments, in particular the Application of Knowledge, may favor the “codification-problematization-decoding” process and the didactic structuring fractal model of these moments. This article aims to develop these articulations and exercise them in the preparation and analysis of a didactic material related to the theme Production, Transmission and Consumption of Electric Energy, produced in the context of teaching physics in Youth and Adult Education. We verified that the assumptions of the Cognitive Flexibility Theory enhance the understanding/ development of the Knowledge Application and the fractal model through networked and flexible knowledge structures, built along the crossing of highly interrelated landscapes or themes, used in facing scientific-technological daily life and problem solving.

Author Biographies

Graciely Rocha Braga, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, BA

Graduada em Física, Licenciatura Plena, pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Mestra em Ensino pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Tem experiência na área de ensino de Ciências/Física, atuando com as temáticas: Flexibilidade Cognitiva, Três Momentos Pedagógicos, Educação Dialógico-Problematizadora e ensino de Ciências/Física na Educação de Jovens e Adultos. Atualmente é professora substituta do Departamento de Ciências Exatas e Tecnológicas – DCET, da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia e professora de Física do Ensino Médio.

Wagner Duarte José, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, BA

Graduado em Física Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (1992) e Doutor em Ciências/Física pela Universidade de São Paulo (1998). Atualmente é professor pleno da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, atuando na graduação e pós-graduação. Foi coordenador do subprojeto PIBID/Física. Desenvolve pesquisas em Ensino de Ciências/Física, nos seguintes temas: tecnologias da informação e comunicação, teoria da flexibilidade cognitiva, conectivismo, educação dialógico-problematizadora e formação de professores.

References

ANGOTTI, J. A. P. Conceitos Unificadores e ensino de Física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 15, n. 4, p. 191-198, 1993.

ARRUDA, J. R. C. Um sistema didáctico para la enseñanza-aprendizaje de la Física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 23, n. 4, p. 329-350, 2001.

ARRUDA, J. R. C. Um modelo didáctico para enseñanza aprendizaje de la Física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 25, n. 1, p. 86-104, 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. PCN+ Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília, 2002.

CARVALHO, A. A. A. A representação do conhecimento científico segundo a Teoria da Flexibilidade Cognitiva. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 1, p. 169-184, 2000.

CARVALHO, A. A. A. Promover a Flexibilidade Cognitiva em níveis avançados do conhecimento. Revista da FACED, v. 12, n. 6, p. 25-46, 2002.

DELIZOICOV, D. Problemas e Problematizações. In: PIETROCOLA, M. (org.). Ensino de Física: conteúdo, metodologia e epistemologia numa concepção integradora. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2001, p. 236.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A. Física. São Paulo: Cortez, 1992.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNANBUCO, M. M. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2011.

BRAGA, G. R. A Teoria da Flexibilidade Cognitiva como estruturantes dos Três Momentos Pedagógicos: contribuições ao ensino de Física na Educação de Jovens e Adultos. 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino) - Programa de Pós-Graduação em Ensino, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P. Ação Cultural para a Liberdade e Outros Escritos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

LEÃO, M. B. C.; NERI, F. FlexQuest: una webquest con aportes de la Teoria de la Flexibilidad Cognitiva (TFC). Enseñanza de las Ciencias, n. Extra, p. 569-573, 2009.

LEITE, B. S.; LEÃO, M. B. C. Contribuição da Web 2.0 como ferramenta de aprendizagem: um estudo de caso. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 8, n. 4, p. 288-315, 2015.

MENEZES, L. C. Novo (?) método (?) para ensinar (?) física (?). Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 2, n. 2, p. 85-97, 1980.

MUENCHEN, C.; DELIZOICOV, D. A construção de um processo didático-pedagógico dialógico: aspectos epistemológicos. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 14, n. 3, p. 199-215, 2012.

PESSOA, T.; NOGUEIRA, F. Flexibilidade Cognitiva nas vivências e práticas educativas: casebook para a formação de professores. In: NASCIMENTO, A.; HETKOWSKI, T. (Org.). Educação e contemporaneidade: pesquisas científicas e tecnológicas, 2009. p. 111-131.

PIETROCOLA, M. (Org.). Ensino de Física: conteúdo, metodologia e epistemologia em uma concepção integradora. 2. ed. Florianópolis: Editora da UFSC, 2005. v. 1. 235 p.

RICARDO, E. C. Problematização e contextualização no ensino de física. In: CARVALHO, A. M. P. (Org.). Ensino de Física. São Paulo: Cengage Learning, 2010. p. 29-51.

SOUZA, R. V.; LEÃO, M. B. C. O processo de construção da FlexQuest por professores de ciências: análise de alguns saberes necessários. Ciência & Educação, Bauru, v. 21, n. 4, p. 1049-1062, 2015.

SPIRO, R. J.; VISPOEL, W.; SCHMITZ, J.; SAMARAPUNGAVAN, A.; BOERGER, A. Knowledge Acquisition for Application: Cognitive Flexibility and Transfer in Complex Content Domains. In: BRITTON, C.; GLYNNl, S. M. (Eds). Executive Control in Processes in Reading. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1987. p. 177-199.

SPIRO, R. J.; COULSON, R.; FELTOVICH, P.; ANDERSON, D. Cognitive Flexibility Theory: Advanced Knowledge Acquisition in Ill-Structured Domains. In: Conference of the Cognitive Science Society, 10, 1988, Hillsdale, NJ: Erlbaum, Hillsdale, NJ. Anais...

VASCONCELOS, F. C. G. C.; LEÃO, M. B. C. Utilização de recursos audiovisuais em uma estratégia FlexQuest sobre Radioatividade. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 17, n. 1, p. 37-58, 2012.

VIDMAR, M. P. Atividades didáticas de Física mediadas por hipermídia: potencialidades para o desenvolvimento da Flexibilidade Cognitiva. 2017. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria.

Published

2021-03-25

How to Cite

Braga, G. R., & José, W. D. (2021). Articulations between Cognitive Flexibility Theory and the Three Pedagogical Moments: preparation and analysis of a didactic material in the fractal structure. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 38(1), 84–107. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e72535

Issue

Section

Ensino e aprendizagem de Ciências/Física