Talking to a scientist: comprehension of physics teachers about the production of scientific knowledge
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2024.e99419Keywords:
Physics Teachers, Open Problems, Production of Scientific KnowledgeAbstract
The field of Science Education has sought to present science in a less caricatured way. In this context, one of the main criticisms of physics teaching is that the science taught in schools often reproduces misconceptions, especially when dealing with the production of scientific knowledge. In this context, an elementary school teacher, a scientist from the field of Materials Physics and two researchers from the field of Science Education carried out a study focusing on the understanding of high school physics teachers about the production of scientific knowledge. The teachers who took part in this research are all from southern Minas Gerais and work in public schools. The results suggest that having academic degrees such as a master's or doctorate does not always indicate a good understanding of the production of scientific knowledge. Teachers taking part in the research who only have an undergraduate degree performed better in the study regarding their understanding of the production of this knowledge. These results indicate that it is important for undergraduates to experience knowledge production processes during their initial training. We also believe it is necessary for scientists to disseminate their research in schools, so that they can talk about the production of scientific knowledge with teachers and students.
References
ACEVEDO, J. A. et al. Mitos da didática das Ciências acerca dos motivos para incluir a natureza da ciência no ensino de Ciências. Ciência & Educação, v. 11, n. 1, p. 1-15, 2005.
BACHELARD, G. A Formação do Espírito Científico. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. 5. ed. Lisboa: Edições 70. 2010.
CHALMERS, A. F. O que é ciência afinal? São Paulo: Brasiliense, 2009.
CHINN, C. A.; MALHOTRA, B. A. Epistemologically authentic inquiry in schools: A theoretical framework for evaluating inquiry tasks. Science Education, v. 86, n. 2, p. 175-218, 2002.
CIAN, H; COOK, M. Secondary science student teachers’ use of verbal discourse to communicate scientific ideas in their field placement classrooms. Research in Science Education, v. 50, p. 1389-1416, 2020.
COTTA, D.; MUNFORD, D.; FRANÇA, E. S. Cientistas na sala de aula: interações com bonecos e discussões sobre o trabalho científico entre crianças do 3o ano do ensino fundamental. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 25, p. e46833, 2023.
DEMO, P. Educação Científica. Revista Brasileira de Iniciação Científica, v. 1, n. 1, 2014.
FEYERABEND, P. Contra o método. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1989.
GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE, São Paulo, v. 8, n. 2, p. 57-63, 1995.
HULME, J. A.; DE WILDE, J. Tackling transition in STEM disciplines. York: Higher Education Academy, 2014.
KAPON, S.; LAHERTO, A.; LEVRINI, O. Disciplinary authenticity and personal relevance in school science. Science Education, v. 102, n. 5, p. 1077-1106, 2018.
KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 1997.
LAKATOS, I. O falseamento e a metodologia dos programas de investigação científica. In: LAKATOS, I.; MUSGRAVE, A. A crítica e o desenvolvimento do conhecimento. São Paulo: Cultrix, 1979.
LEE, H. S.; BUTLER, N. Making authentic science accessible to students. International Journal of Science Education, v. 25, n. 8, p. 923-948, 2003.
LEVINSON, R. et al. How do 16-17 year old school students engage with scientific research? In: GALAMBA, A.; GANDOLFI, H. (Ed.). Critical Pedagogies in STEM Education: ideas and experiences from Brazil and the UK. Rio de Janeiro: Autografia, 2023. p. 112 - 127.
MARTIN, B.; KASS, H.; BROUWER, W. Authentic Science: A Diversity of Meanings. Science Education, v. 74, n. 5, p. 541-554, 1990.
MEDEIROS, M. D. F. A Recontextualização da Natureza da Ciência no Currículo do Estado de São Paulo. 2022. 160 f. Tese (Doutorado em Ciências) - Universidade de São Paulo, São Paulo.
OLIVEIRA, L. D.; HARRES, J. B. S. As contribuições para o desenvolvimento profissional docente a partir da interação entre professores e cientistas. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL PESSOA ADULTA, SAÚDE E EDUCAÇÃO, 4., 2017, Porto Alegre. Anais [...] Porto Alegre: PUCRS, 2017.
POPPER, K. R. A lógica da pesquisa científica. 12. ed. São Paulo: Cultrix, 2004.
RICARDO, E. C.; ZYLBERSZTAJN, A. O ensino das ciências no nível médio: um estudo sobre as dificuldades na implementação dos Parâmetros Curriculares Nacionais. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 19, n. 3, p. 351-370, 2002.
RICARDO, E. C.; ZYLBERSZTAJN, A. Os parâmetros curriculares nacionais na formação inicial dos professores das ciências da natureza e matemática do ensino médio. Investigações em Ensino de Ciências, v. 12, n. 3, p. 339-355, 2007.
RICARDO, E. C.; ZYLBERSZTAJN, A. Os parâmetros curriculares nacionais para as ciências do ensino médio: uma análise a partir da visão de seus elaboradores. Investigações em Ensino de Ciências, v. 13, n. 3, p. 257-274, 2008.
STRUPE, D.; CABALLERO, M. D.; WHITE, P. Fostering students’ epistemic agency through the co‐configuration of moth research. Science Education, v. 102, n. 6, p. 1176-1200, 2018.
WONG, S.L.; HODSON, D. From the horse's mouth: What scientists say about scientific investigation and scientific knowledge. Science Education, v. 93, p. 109-130, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >