Talking to a scientist: comprehension of physics teachers about the production of scientific knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2024.e99419

Keywords:

Physics Teachers, Open Problems, Production of Scientific Knowledge

Abstract

The field of Science Education has sought to present science in a less caricatured way. In this context, one of the main criticisms of physics teaching is that the science taught in schools often reproduces misconceptions, especially when dealing with the production of scientific knowledge. In this context, an elementary school teacher, a scientist from the field of Materials Physics and two researchers from the field of Science Education carried out a study focusing on the understanding of high school physics teachers about the production of scientific knowledge. The teachers who took part in this research are all from southern Minas Gerais and work in public schools. The results suggest that having academic degrees such as a master's or doctorate does not always indicate a good understanding of the production of scientific knowledge. Teachers taking part in the research who only have an undergraduate degree performed better in the study regarding their understanding of the production of this knowledge. These results indicate that it is important for undergraduates to experience knowledge production processes during their initial training. We also believe it is necessary for scientists to disseminate their research in schools, so that they can talk about the production of scientific knowledge with teachers and students.

Author Biographies

Claudilene Ribeiro Braga, Escola Estadual Nossa Senhora de Lourdes

Mestranda na área de Educação em Ciências pela Universidade Federal de Itajubá. Especializada em Matemática e Estatística pela Universidade Federal de Lavras, especializada em Coordenação Pedagógica: Supervisão e Gestão Educacionais pela Universidade Luterana do Brasil, graduada em Matemática Licenciatura pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Itajubá, graduada em Pedagogia Licenciatura pelo Instituto Paulista São José de Ensino Superior. Atua como Especialista em Educação Básica pela Secretaria Regional de Ensino de Minas Gerais e como professora no Ensino Fundamental pela Prefeitura Municipal de Maria da Fé, MG.

Newton Figueiredo, Universidade Federal de Itajubá

Bacharel e Licenciado em Física pela Universidade Federal de Minas Gerais (1986), mestre em Astrofísica pelo Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais (1990) e doutor em Astrofísica pelo Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais (1997). Atualmente, é professor da Universidade Federal de Itajubá. Tem experiência na área de Astronomia, com ênfase em Cosmologia, atuando principalmente nos seguintes temas: Radiação Cósmica de Fundo em Microondas, Radioastronomia e Instrumentação Astronômica. É docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, atuando nas áreas de Metodologias Ativas e Ensino de Física e Astronomia.

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6833-3125

Adhimar Flávio Oliveira, Universidade Federal de Itajubá

Licenciado em Física pela Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ), mestre em Física e Matemática Aplicada em Astrofísica pela Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI) e Doutor em Ciências dos Materiais para Engenharia pela UNIFEI. Coordenador do curso de Física Licenciatura da UNIFEI.

Luciano Fernandes Silva, Universidade Federal de Itajubá

Graduado em Física pela Universidade de São Paulo (USP-1996), mestre em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP-2001), doutor em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP-2007). Desde 2008 é professor e pesquisador na Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI. Sua área de pesquisa está vinculada aos seguintes temas: Educação em Ciências, Ensino de Física, Educação Ambiental, enfoque CTSA e Temas Controversos.

References

ACEVEDO, J. A. et al. Mitos da didática das Ciências acerca dos motivos para incluir a natureza da ciência no ensino de Ciências. Ciência & Educação, v. 11, n. 1, p. 1-15, 2005.

BACHELARD, G. A Formação do Espírito Científico. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 5. ed. Lisboa: Edições 70. 2010.

CHALMERS, A. F. O que é ciência afinal? São Paulo: Brasiliense, 2009.

CHINN, C. A.; MALHOTRA, B. A. Epistemologically authentic inquiry in schools: A theoretical framework for evaluating inquiry tasks. Science Education, v. 86, n. 2, p. 175-218, 2002.

CIAN, H; COOK, M. Secondary science student teachers’ use of verbal discourse to communicate scientific ideas in their field placement classrooms. Research in Science Education, v. 50, p. 1389-1416, 2020.

COTTA, D.; MUNFORD, D.; FRANÇA, E. S. Cientistas na sala de aula: interações com bonecos e discussões sobre o trabalho científico entre crianças do 3o ano do ensino fundamental. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 25, p. e46833, 2023.

DEMO, P. Educação Científica. Revista Brasileira de Iniciação Científica, v. 1, n. 1, 2014.

FEYERABEND, P. Contra o método. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1989.

GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE, São Paulo, v. 8, n. 2, p. 57-63, 1995.

HULME, J. A.; DE WILDE, J. Tackling transition in STEM disciplines. York: Higher Education Academy, 2014.

KAPON, S.; LAHERTO, A.; LEVRINI, O. Disciplinary authenticity and personal relevance in school science. Science Education, v. 102, n. 5, p. 1077-1106, 2018.

KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 1997.

LAKATOS, I. O falseamento e a metodologia dos programas de investigação científica. In: LAKATOS, I.; MUSGRAVE, A. A crítica e o desenvolvimento do conhecimento. São Paulo: Cultrix, 1979.

LEE, H. S.; BUTLER, N. Making authentic science accessible to students. International Journal of Science Education, v. 25, n. 8, p. 923-948, 2003.

LEVINSON, R. et al. How do 16-17 year old school students engage with scientific research? In: GALAMBA, A.; GANDOLFI, H. (Ed.). Critical Pedagogies in STEM Education: ideas and experiences from Brazil and the UK. Rio de Janeiro: Autografia, 2023. p. 112 - 127.

MARTIN, B.; KASS, H.; BROUWER, W. Authentic Science: A Diversity of Meanings. Science Education, v. 74, n. 5, p. 541-554, 1990.

MEDEIROS, M. D. F. A Recontextualização da Natureza da Ciência no Currículo do Estado de São Paulo. 2022. 160 f. Tese (Doutorado em Ciências) - Universidade de São Paulo, São Paulo.

OLIVEIRA, L. D.; HARRES, J. B. S. As contribuições para o desenvolvimento profissional docente a partir da interação entre professores e cientistas. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL PESSOA ADULTA, SAÚDE E EDUCAÇÃO, 4., 2017, Porto Alegre. Anais [...] Porto Alegre: PUCRS, 2017.

POPPER, K. R. A lógica da pesquisa científica. 12. ed. São Paulo: Cultrix, 2004.

RICARDO, E. C.; ZYLBERSZTAJN, A. O ensino das ciências no nível médio: um estudo sobre as dificuldades na implementação dos Parâmetros Curriculares Nacionais. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 19, n. 3, p. 351-370, 2002.

RICARDO, E. C.; ZYLBERSZTAJN, A. Os parâmetros curriculares nacionais na formação inicial dos professores das ciências da natureza e matemática do ensino médio. Investigações em Ensino de Ciências, v. 12, n. 3, p. 339-355, 2007.

RICARDO, E. C.; ZYLBERSZTAJN, A. Os parâmetros curriculares nacionais para as ciências do ensino médio: uma análise a partir da visão de seus elaboradores. Investigações em Ensino de Ciências, v. 13, n. 3, p. 257-274, 2008.

STRUPE, D.; CABALLERO, M. D.; WHITE, P. Fostering students’ epistemic agency through the co‐configuration of moth research. Science Education, v. 102, n. 6, p. 1176-1200, 2018.

WONG, S.L.; HODSON, D. From the horse's mouth: What scientists say about scientific investigation and scientific knowledge. Science Education, v. 93, p. 109-130, 2009.

Published

2024-12-05

How to Cite

Braga, C. R., Figueiredo, N., Oliveira, A. F., & Silva, L. F. (2024). Talking to a scientist: comprehension of physics teachers about the production of scientific knowledge. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 41(3), 544–563. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2024.e99419

Issue

Section

Formação de Professores de Ciências/Física