Colonial museum x Anti-museum: an approach on ethnic-racial relations from the Science Museum of the UFRGS Astronomical Observatory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2024.95156

Keywords:

Science Museums, Racism, Interculturality, Antimuseum

Abstract

The relations between museum, university and school, as part of culture, are still little studied, especially in the context of physical sciences. We analyzed, in a qualitative approach, museological elements (architecture; documentary, bibliographic and instrumental material; scientific objects; pedagogical mediation) of the Science Museum from the Federal University of Rio Grande do Sul’s Astronomical Observatory (MOA-UFRGS). Supported by discussions about ethnic-racial relations, as well as by theoretical references from museology and other social and human sciences, we classify the MOA-UFRGS as a typical example of a colonial science museum. Based on historical, memory and heritage education issues, we reflect from the most current definition of museum, the role of science museums in dismantling epistemic racism and ethical commitment to other epistemologies that are historically neglected in the sciences. Supported by the idea of ​​the anti-museum articulated by the African thinker Achille Mbembe, we present an alternative museological narrative for the MOA-UFRGS that takes into account inclusive and decolonizing perspectives of science.

Author Biographies

Alan Alves-Brito, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Cursou Bacharelado em Física na Universidade Estadual de Feira de Santana (2002), Mestrado (2004) e Doutorado (2008) em Ciências (Astrofísica Estelar) no Instituto de Astronomia, Geofísica e Ciências Atmosféricas da USP. Atualmente é Professor Adjunto no Instituto de Física da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, onde desenvolve atividades de ensino, pesquisa, extensão, divulgação científica e gestão. Tem trabalhado em pesquisa (Programas de Pós-Graduação em Física/UFRGS; PPG em Ensino de Física/UFRGS; PPG em Divulgação em Ciências/Fiocruz; e no Núcleo de Estudos Africanos, Afro-Brasileiros e Indígenas/UFRGS) em temas voltados para a evolução química de diferentes populações estelares da Via Láctea, educação e divulgação de Astronomia e Física, incluindo questões decoloniais, étnico-raciais, de gênero e suas intersecções nas ciências exatas.

Cicera Nunes, Universidade Regional do Cariri - URCA

Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (2010). É Mestra em Educação Brasileira também pela Universidade Federal do Ceará (2007). Pedagoga e Especialista em Arte-Educação pela Universidade Regional do Cariri (2003). Realizou estágio de pós-doutoramento no Programa de Pós-Graduação em Museologia da Universidade Federal da Bahia (2020/2021). Foi professora da educação básica da rede municipal e particular de Juazeiro do Norte (2000-2008), da Universidade Federal de Alagoas (2008-2010) e da Universidade Federal de Campina Grande (2010-2011). Atualmente é Professora Adjunta vinculada ao Departamento de Educação da Universidade Regional do Cariri – URCA. Professora Permanente do Mestrado Profissional em Educação e do Mestrado Profissional em Ensino de História da URCA.

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Published

2024-12-05

How to Cite

Alves-Brito, A., & Nunes, C. (2024). Colonial museum x Anti-museum: an approach on ethnic-racial relations from the Science Museum of the UFRGS Astronomical Observatory. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 41(3), 687–714. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2024.95156

Issue

Section

Currículo de Ciências/Física