Action of algorithms and the formation of a fitness bubble: the case of the digital coach
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2024.e100314Keywords:
Algorithms, Social network, Exercise, Artificial intelligence, Physical education and trainingAbstract
Considering the intricate network surrounding a software that utilizes artificial intelligence to prescribe physical exercises, this study aims to analyze the formation of a fitness bubble and its potential ramifications. Drawing upon the Actor-Network Theory, we scrutinize the interplay between human and non-human actors within this milieu, with a particular focus on the sway of algorithms. Building upon the concept of a fitness bubble, we delve into how this tailored approach might lead users towards a predominantly exposure to content that reinforces their existing beliefs and behaviors. In delving into its possible outcomes, we shed light on the emergence of informational prediction, a stifling of creativity, and a invisibility of diversity. Consequently, our analysis underscores the challenges and ethical implications tied to both the inception and entrenchment within the fitness bubble, offering a critical examination of the potential costs associated with this phenomenon in the digital era.
References
AGUADED, Ignacio et al. Currículo Alfamed de formação de professores em educação midiática. São Paulo: Palavra Aberta, 2021.
FREELETICS. Site oficial Freeletics. 2020. Disponível em: https://www.freeletics.com/pt. Acesso em: 09 nov. 2020.
GRUPO ABRIL. O personal trainer mais popular do país não é humano. Revista Veja - Editora Abril, 2017. Disponível em: https://veja.abril.com.br/especiais/o-personal-trainer-mais-popular-do-pais-nao-e-humano/. Acesso em: 17 abr. 2020.
HAN, Byung-Chul. Sociedade da Transparência. Petrópolis: Vozes, 2017.
LATOUR, Bruno. Reagregando o social: uma introdução à teoria do ator-rede. Salvador: Edufba, 2012.
LONGO, Poldo. Explicando o aplicativo freeletics. Canal de YouTube No Corre, YouTube, 16 de abr. de 2020. Disponível em:https://www.youtube.com/watch?v=5fTa3oBQ90U. Acesso em: 21 mai. 2024.
LUPTON, Deborah. The quantified self. Malden: Polity Press, 2016a.
LUPTON, Deborah. You are your data: Self-tracking practices and concepts of data. In: SELKE, Stefan. (ed.). Lifelogging: Digital Self-Tracking and Lifelogging - between Disruptive Technology and Cultural Transformation. Wiesbaden: Springer VS, 2016b. p. 61-79.
PARISER, Eli. O filtro invisível: o que a internet está escondendo de você. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.
WILSON, Carolyn et al. Alfabetização midiática e informacional: currículo para formação de professores. Brasília, DF: Unesco, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Motrivivência

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).
