The ludic in the Second Time program classes in the city of Recife/PE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e80063

Abstract

The study analyzes how Physical Education teachers from the Segundo Tempo Program in the city of Recife/PE understand the ludic in their pedagogical practice. Methodologically it was developed through a qualitative approach, from the hermeneutics-dialectic, the data being analyzed based on the content analysis. The results indicate that the teachers understand the ludic as a fun, pleasurable and joyful experience through games and play, despite the exclusively procedural presence of the ludic, that is, as a strategy for reaching goals beyond their own experience, like the learning sports values or skills. We conclude that it is necessary to understand that the experience based on the ludic should not necessarily seek some product, but the enjoyment of the process of the experience itself.

Author Biographies

Marcela Natalia Lima de Figueirêdo, Universidade de Pernambuco - Escola Superior de Educação Física (UPE/ESEF)

Mestrado em Educação Física pelo Programa Associado de Pós-Graduação em Educação Física Universidade de Pernambuco (UPE)/ Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Universidade de Pernambuco (UPE), Escola Superior de Educação Física, Recife, Brasil

Lívia Tenorio Brasileiro, Universidade de Pernambuco - Escola Superior de Educação Física (UPE/ESEF)

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP 

Universidade de Pernambuco (UPE), Escola Superior de Educação Física, Recife, Brasil

Marcílio Barbosa Mendonça de Souza Júnior, Universidade de Pernambuco - Escola Superior de Educação Física (UPE/ESEF)

Pós-Doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo - FEUSP

Universidade de Pernambuco (UPE), Escola Superior de Educação Física, Recife, Brasil

Marcelo Soares Tavares de Melo, Universidade de Pernambuco - Escola Superior de Educação Física (UPE/ESEF)

Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco – UFPE

Universidade de Pernambuco (UPE), Escola Superior de Educação Física, Recife, Brasil

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Published

2021-08-31

How to Cite

FIGUEIRÊDO, Marcela Natalia Lima de; BRASILEIRO, Lívia Tenorio; SOUZA JÚNIOR, Marcílio Barbosa Mendonça de; MELO, Marcelo Soares Tavares de. The ludic in the Second Time program classes in the city of Recife/PE. Motrivivência, Florianópolis, v. 33, n. 64, p. 1–16, 2021. DOI: 10.5007/2175-8042.2021.e80063. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/80063. Acesso em: 28 dec. 2025.

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