The ludic in the Second Time program classes in the city of Recife/PE
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e80063Abstract
The study analyzes how Physical Education teachers from the Segundo Tempo Program in the city of Recife/PE understand the ludic in their pedagogical practice. Methodologically it was developed through a qualitative approach, from the hermeneutics-dialectic, the data being analyzed based on the content analysis. The results indicate that the teachers understand the ludic as a fun, pleasurable and joyful experience through games and play, despite the exclusively procedural presence of the ludic, that is, as a strategy for reaching goals beyond their own experience, like the learning sports values or skills. We conclude that it is necessary to understand that the experience based on the ludic should not necessarily seek some product, but the enjoyment of the process of the experience itself.
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.
BRASIL, Ministério do Esporte. Diretriz 2016: Programa Segundo Tempo. Brasília, 2016. Disponível em: http://arquivo.esporte.gov.br/index.php/institucional/esporte-educacao-lazer-e-inclusao-social/segundo-tempo/orientacoes/manuais-de-diretrizes#:~:text=O%20Segundo%20Tempo%20tem%20por,em%20%C3%A1reas%20de%20vulnerabilidade%20social. Acesso em: 28 out. 2017.
BROUGÉRE, Gilles. In: KISHIMOTO, Tizuko Morchida (Org.). O Brincar e suas teorias. São Paulo: Pioneira, 2002. p. 19-36.
BROUGÉRE, Gilles. Brinquedo e cultura. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
CAILLOIS, Roger. Os Jogos e os Homens: a máscara e a vertigem. Lisboa, 1990.
COLETIVO DE AUTORES, Metodologia do ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.
ELKONIN, Daniil Borisovitch. Psicologia do jogo. 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.
FRANÇA, Daise Lima de Andrade. A Prática Docente expressa com Ludicidade: um repensar sobre as regras do jogo educativo na escola pública. 2008. 144f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Centro de Educação, Recife, 2008.
FREIRE, João Batista. Pedagogia do Futebol. Campinas: Autores Associados, 2003.
FREIRE, João Batista et al. Iniciação esportiva. Brasília: Universidade de Brasília, Centro de Educação a Distância, 2005.
GARANHANI, Marynelma Camargo. Brincadeiras no espaço institucional da Educação Infantil: em discussão os espaços da natureza. In: CAMARGO, Daiana.; SANTA CLARA, Cristiane (Orgs.). Educar a criança do século XXI: outro olhar, novas possibilidades. Curitiba: Intersaberes, 2015. p. 178-197.
GOMES, Alfredo Macedo. Políticas Públicas, discurso e educação. In: GOMES, Alfredo Macedo (Org.). Políticas públicas e gestão da educação: série estudos em Políticas Públicas e Educação. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2011. p. 19-33.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. Tradução de João Paulo Monteiro. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2000.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. O jogo e a educação infantil. In: KISHIMOTO, Tizuko Morchida (Org.). Jogo, Brinquedo, Brincadeira e a Educação. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2011. p. 15-48.
LARA, Isabel Cristina Machado de. Jogando com a matemática de 5ª a 8ª série. São Paulo: Rêspel, 2003.
LUDKE, Menga.; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MARCELLINO, Nelson Carvalho. A sala de aula como espaço para o "jogo do saber". In: MORAIS, Regis (Org). Sala de aula, que espaço é esse?. 4. ed. Campinas: Papirus, 1989. p. 59-70.
MARCELLINO, Nelson Carvalho (Org.). Lúdico, educação e educação física. 3. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2009.
MARCONI, Marina de Andrade.; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 13. ed. São Paulo: Hucitec, 2013.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2004.
MOURA, Manoel Orisvaldo de. A séria busca no jogo: do lúdico na Matemática. In: KISHIMOTO, Tizuko Morchida (Orgs.). Jogo, Brinquedo, Brincadeira e a Educação. 14. ed. São Paulo: Cortez, 1999. p. 81-97.
OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli de; PERIM, Gianna Lepre (Orgs.). Fundamentos pedagógicos do Programa Segundo Tempo: da reflexão à prática. Maringá: Eduem, 2009.
REVERDITO, Riller Silva et al. (Orgs.). Pedagogia do Esporte: aspectos conceituais da competição e estudos aplicados. São Paulo: Phorte, 2013. p. 19-39.
SADI, Renato Sampaio. Pedagogia do esporte: esporte escolar. Brasília: Universidade de Brasília, Centro de Educação a Distância, 2004.
SANTIN, Silvino. Educação Física: da Opressão do Rendimento à Alegria do Lúdico. 3. ed. Porto Alegre: Edições EST/ESEF – UFRGS, 2001.
SCHILLER, Fridrich von. A Educação Estética do Homem. São Paulo: Iluminuras, 2002.
SNYDERS, George. A alegria na escola. São Paulo: Editora Manole, 1988.
SNYDERS, George. Alunos Felizes: reflexão sobre a alegria na escola a partir de textos literários. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1993.
VINHA, Maria Lúcia. Criatividade em ação: escrita de roteiros para animações virtuais. Curitiba: Honoris Causa, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).
