Critical pedagogy, health, and precarity: an interpretation from the Brazilian Physical Education's perspective
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2023.e95529Keywords:
Physical education, Critical pedagogy, Precarity, HealthAbstract
This paper focuses on critical pedagogy applied in Physical Education that intersects with the social production of precarity. To delve into this, the article is built on a dialogue with David Kirk, an internationally known scholar for his thoughts in the area. After describing Kirk's position on the matter, the paper follows with an analysis that takes into account the Brazilian experience of Physical Education in the context of critical pedagogy.
References
ALMEIDA, Felipe Quintão de. Entre o passado e o futuro: uma descrição da pedagogia crítica da educação física na literatura anglófona. Movimento, v. 25, e25078, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/91416. Acesso em: 20 de junho de 2022.
ALMEIDA, Felipe Quintão de; KIRK, David. Pedagogia crítica e “estudos sociocríticos” no Brasil e na literatura anglófona. Perspectiva, v. 38, n. 3, p. 1-21, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/66940. Acesso em: 20 de junho de 2022.
ALMEIDA, Felipe Quintão de. Pedagogia crítica, saúde e pandemia: uma leitura com David Kirk. Motrivivência, v. 34, n. 65, p. 01-12,2022. ISSN 2175-8042. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2022.89838
BRACHT, V. Educação Física escolar na América Latina. In: SILVA, P. C. C. ET AL. (Orgs.). Territorialidade e diversidade regional no Brasil e na América Latina: suas conexões com a Educação Física e as Ciências do Esporte. Florianópolis: Tribo da Ilha, 2016, p. 71-97.
BRACHT, Valter. A Educação Física escolar no Brasil: o que ela vem sendo e o que pode ser (elementos de uma teoria pedagógica para a Educação Física). Ijuí: Unijuí, 2019.
BRACHT, Valter. Diagnósticos de época, (auto)crítica e educação (física). In: VAGO, Larissa Michele; LARA, Larissa; MOLINA NETO, Vicente. Educação Física e Esporte no tempo presente: desmonte dos processos democráticos, desvalorização da ciência, da educação e ações em defesa da vida. Maringá: Eduem, 2021. p. 106-137.
BRACHT, Valter. 30 anos do livro Metodologia do Ensino da Educação Física: a história e as possibilidades crítico-superadoras. Palestra proferida na comemoração de 30 anos do livro Metodologia do Ensino da Educação Física. Salvador, 2022.
BRACHT, Valter. O movimento renovador da Educação Física brasileira: “morangos mofados” ou a “dor incerta”? In: Pós-escrito. In: BRACHT, V. Educação Física e Aprendizagem social. Ijuí: Unijuí, 2023. Edição comemorativa. No prelo.
EVANS, John; DAVIES, Brian. Physical Education PLC: neoliberalism, curriculum and governance. New directions for PESP research. Sport, Education and Society, v. 19, n. 7, p. 869-884, DOI: 10.1080/13573322.2013.850072.
FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo; GONZÁLEZ, Fernando Jaime; SILVA, Sidinei Pithan. Educação Física crítica em perspectiva democrática e republicana. Movimento, [S. l.], v. 25, p. e25070, 2019. DOI: 10.22456/1982-8918.95771. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/95771. Acesso em: 28 abr. 2023.
KIRK, David. Precarity and physical education. Revista da Associación Latino-Americana de Estudios Socioculturales del Deporte, v. 9, n. 1, p. 15-28, 2018a. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/alesde/article/view/60800/35968. Acesso em: 20 de junho de 2022.
KIRK, David. Quis custodiet ipsos custodes? on being critical about critical pedagogy in physical education. Movimento, v. 25, e25062, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/96244. Acesso em: 20 de junho de 2022.
KIRK, David. Precarity, critical pedagogy and Physical Education. London: Routledge, 2020.
KIRK, David. Pedagogical narratives of physical education in times of precarity. Motrivivência, Florianópolis, v.35, n.66, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/issue/view/3532
COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do Ensino da Educação Física. Rio de Janeiro: Cortez, 1992.
OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bassoli de. O tema saúde na Educação Física Escolar: uma visão patogenética ou salutogenética? In: KUNZ, Elenor; HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner (orgs.). Intercâmbios científicos internacionais em Educação Física e esportes. Ijuí: Unijuí, 2004, p.241-260.
OLIVEIRA, Victor Machado de; MEZZAROBA, Cristiano. Salutogenia na educação física escolar: um ensaio para debater a saúde ampliada. Cadernos de Formação da RBCE, v. 12, n. 2, p. 12-24, 2021.Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/2560. Acesso em: 20 de junho de 2022.
RORTY, Richard. Para realizar a América: o pensamento de esquerda no século XX na América. Rio de Janeiro: DP&A, 1999.
RORTY, Richard. Contra os chefes, contra as oligarquias. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2001.
RORTY, Richard. Verdade e progresso. Barueri: Manole, 2005.
SILVA, Sidinei Pithan. Pedagogia crítica em tempos de modernidade flexível/líquida: implicações para a docência em educação física. Motrivivência, Florianópolis, v.35, n.66, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/issue/view/3532
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Motrivivência
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).