Critical pedagogy, health, and precarity: an interpretation from the Brazilian Physical Education's perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2023.e95529

Keywords:

Physical education, Critical pedagogy, Precarity, Health

Abstract

This paper focuses on critical pedagogy applied in Physical Education that intersects with the social production of precarity. To delve into this, the article is built on a dialogue with David Kirk, an internationally known scholar for his thoughts in the area. After describing Kirk's position on the matter, the paper follows with an analysis that takes into account the Brazilian experience of Physical Education in the context of critical pedagogy.  

Author Biographies

Felipe Quintão de Almeida, UFES

Doutor em Educação (Universidade Federal de Santa Catarina)

Universidade Federal do Espírito-Santo (UFES), Departamento de Ginástica. Vitória, Brasil

Karen Lorena Gil Eusse, UFES

Doutora em Educação Física (Universidade Federal do Espírito-Santo)

Universidade Federal do Espírito-Santo (UFES), Departamento de Ginástica. Vitória, Brasil.

Universidad Nacional Abierta y a Distancia (UNAD), Escuela de Ciencias Sociales, Artes y Humanidades. Bogotá, Colombia

References

ALMEIDA, Felipe Quintão de. Entre o passado e o futuro: uma descrição da pedagogia crítica da educação física na literatura anglófona. Movimento, v. 25, e25078, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/91416. Acesso em: 20 de junho de 2022.

ALMEIDA, Felipe Quintão de; KIRK, David. Pedagogia crítica e “estudos sociocríticos” no Brasil e na literatura anglófona. Perspectiva, v. 38, n. 3, p. 1-21, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/66940. Acesso em: 20 de junho de 2022.

ALMEIDA, Felipe Quintão de. Pedagogia crítica, saúde e pandemia: uma leitura com David Kirk. Motrivivência, v. 34, n. 65, p. 01-12,2022. ISSN 2175-8042. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2022.89838

BRACHT, V. Educação Física escolar na América Latina. In: SILVA, P. C. C. ET AL. (Orgs.). Territorialidade e diversidade regional no Brasil e na América Latina: suas conexões com a Educação Física e as Ciências do Esporte. Florianópolis: Tribo da Ilha, 2016, p. 71-97.

BRACHT, Valter. A Educação Física escolar no Brasil: o que ela vem sendo e o que pode ser (elementos de uma teoria pedagógica para a Educação Física). Ijuí: Unijuí, 2019.

BRACHT, Valter. Diagnósticos de época, (auto)crítica e educação (física). In: VAGO, Larissa Michele; LARA, Larissa; MOLINA NETO, Vicente. Educação Física e Esporte no tempo presente: desmonte dos processos democráticos, desvalorização da ciência, da educação e ações em defesa da vida. Maringá: Eduem, 2021. p. 106-137.

BRACHT, Valter. 30 anos do livro Metodologia do Ensino da Educação Física: a história e as possibilidades crítico-superadoras. Palestra proferida na comemoração de 30 anos do livro Metodologia do Ensino da Educação Física. Salvador, 2022.

BRACHT, Valter. O movimento renovador da Educação Física brasileira: “morangos mofados” ou a “dor incerta”? In: Pós-escrito. In: BRACHT, V. Educação Física e Aprendizagem social. Ijuí: Unijuí, 2023. Edição comemorativa. No prelo.

EVANS, John; DAVIES, Brian. Physical Education PLC: neoliberalism, curriculum and governance. New directions for PESP research. Sport, Education and Society, v. 19, n. 7, p. 869-884, DOI: 10.1080/13573322.2013.850072.

FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo; GONZÁLEZ, Fernando Jaime; SILVA, Sidinei Pithan. Educação Física crítica em perspectiva democrática e republicana. Movimento, [S. l.], v. 25, p. e25070, 2019. DOI: 10.22456/1982-8918.95771. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/95771. Acesso em: 28 abr. 2023.

KIRK, David. Precarity and physical education. Revista da Associación Latino-Americana de Estudios Socioculturales del Deporte, v. 9, n. 1, p. 15-28, 2018a. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/alesde/article/view/60800/35968. Acesso em: 20 de junho de 2022.

KIRK, David. Quis custodiet ipsos custodes? on being critical about critical pedagogy in physical education. Movimento, v. 25, e25062, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/96244. Acesso em: 20 de junho de 2022.

KIRK, David. Precarity, critical pedagogy and Physical Education. London: Routledge, 2020.

KIRK, David. Pedagogical narratives of physical education in times of precarity. Motrivivência, Florianópolis, v.35, n.66, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/issue/view/3532

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do Ensino da Educação Física. Rio de Janeiro: Cortez, 1992.

OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bassoli de. O tema saúde na Educação Física Escolar: uma visão patogenética ou salutogenética? In: KUNZ, Elenor; HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner (orgs.). Intercâmbios científicos internacionais em Educação Física e esportes. Ijuí: Unijuí, 2004, p.241-260.

OLIVEIRA, Victor Machado de; MEZZAROBA, Cristiano. Salutogenia na educação física escolar: um ensaio para debater a saúde ampliada. Cadernos de Formação da RBCE, v. 12, n. 2, p. 12-24, 2021.Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/2560. Acesso em: 20 de junho de 2022.

RORTY, Richard. Para realizar a América: o pensamento de esquerda no século XX na América. Rio de Janeiro: DP&A, 1999.

RORTY, Richard. Contra os chefes, contra as oligarquias. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2001.

RORTY, Richard. Verdade e progresso. Barueri: Manole, 2005.

SILVA, Sidinei Pithan. Pedagogia crítica em tempos de modernidade flexível/líquida: implicações para a docência em educação física. Motrivivência, Florianópolis, v.35, n.66, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/issue/view/3532

Published

2023-07-19

How to Cite

Quintão de Almeida, F., & Gil Eusse, K. L. (2023). Critical pedagogy, health, and precarity: an interpretation from the Brazilian Physical Education’s perspective . Motrivivência, 35(66), 1–12. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2023.e95529

Issue

Section

Seção Temática

Most read articles by the same author(s)