The pedagogical treatment of futsal from a dialectic perspective
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2025.e106634Keywords:
Teaching, Physical education, Human formationAbstract
The study deals with the teaching of Futsal from a dialectical perspective. The objective is to analyze the teaching of Futsal beyond the technical aspects, emphasizing human development. The method is based on Historical-Dialectical Materialism, which allows a critical view of reality. In the results, we found that Historical-Critical Pedagogy and the Critical-Overcoming. Approach contributed to the teaching/pedagogical treatment of Futsal in favor of a critical human development. We conclude that the ontological foundations of Futsal should be taught outside of traditional rigidity, considering the relationship between teaching content and treating students as historical subjects in the process of humanization.
References
ANDERY, Maria Amália et al. Para compreender a ciência: uma perspectiva histórica. Rio de Janeiro: Garamond; 2012.
APOLO, Alexandre. Futsal: metodologia e didática na aprendizagem. São Paulo: Phorte; 2007.
COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino da educação física. São Paulo: Cortez; 2012.
FERRAZ, Marcela Larissa Pereira. A importância do futsal nas aulas de educação física escolar: uma revisão bibliográfica. [monografia]. Vitória de Santo Antão (PE): Universidade Federal de Pernambuco, Centro Acadêmico de Educação Física; 2022.
NETO, Domingos Aires; TAVARES, Kennison de Souza. O ensino do futsal nas aulas de educação física nas escolas: uma revisão de literatura. [monografia]. Parintins (AM): Universidade Federal do Amazonas, Centro Acadêmico de Educação Física; 2023.
OLIVEIRA, Rogerio Massarotto de. A organização do trabalho educativo com o jogo na formação de professores de educação física. [tese]. Salvador (BA): Universidade Federal da Bahia, Faculdade de Educação; 2017.
SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. Campinas, SP: Autores Associados; 2021.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas – SP: Autores Associados; 2021.
TAFFAREL, Celi Nelza Zulke. Marxismo e Educação: contribuição ao debate sobre a teoria educacional e a transição. Revista HISTEDBR On-line. 2011;1:257-270.
TAFFAREL, Celi Nelza Zulke; ESCOBAR, Michele Ortega. Cultura corporal e os dualismos necessários à ordem do capital. Salvador: EDUFBA; 2005.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas; 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Motrivivência

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).
