Body and school: what the play in the queues reveals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-80402.2020e66349

Abstract

In this work we had the objective to investigate the play in the queues of a public Full Time School from the city of Campinas. To do so, we conducted an ethnographic research, observing a class of 1st year of cycle I of Elementary School, during a semester. We use field diary and wrote narratives about the observations in the data production process. We call attention mainly to the strategies of control of the bodies and expressions used by the teachers, as well as, for the playful transgressor and resistant, that broke with the continuity in the dynamics of the school culture, subverting or at least revealing that another school would be possible to exist, with other standards, other settings, other rules and other meanings.

Author Biographies

Gabriel da Costa Spolaor, Faculdade de Educação Física - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Graduado em Licenciatura e Mestre em Educação Física e Sociedade no programa de Pós-Graduação na Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Atualmente é professor de Educação Física na Educação Básica. Coordena o EscolaR (Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física Escolar) da FEF/UNICAMP e é membro do GRUBAKH (Grupo de Estudos Bakhtinianos), sub-grupo do GEPEC situado na FE/UNICAMP. Desenvolve pesquisas com os temas: Educação Física escolar, Brincar, Prática pedagógica e Formação docente.

Elaine Prodócimo, Faculdade de Educação Física - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Possui mestrado em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos (1994) e doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (2002). Atualmente é livre docente da Universidade Estadual de Campinas. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Física Escolar, atuando principalmente nos seguintes temas: educação física escolar, escola, violência, educação infantil e jogo.

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Published

2020-06-03

How to Cite

Spolaor, G. da C., & Prodócimo, E. (2020). Body and school: what the play in the queues reveals. Motrivivência, 32(62), 01–16. https://doi.org/10.5007/2175-80402.2020e66349

Issue

Section

Artigos Originais

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