Body knowledge in Physical Education: reflections on evaluation processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-80402.2020e67065

Abstract

In school Physical Education, the evaluation of body knowledge has been showing itself as a field still little explored by the academic debate. In this sense, the objective of this research was to analyze na evaluative process, involving the use of cards in Physical Education classes in high school, of the students’ body knowledge about handball. Based on action research, the investigation was carried out over six months with a group of 30 high school students. Collections were carried out through a class diary (produced by the teacher) and questionnaires applied to students. The use of the evaluations forms enabled the expressive capture of elements corresponding to the technical, tactical, volitional and physical aspects of the handball game, individually and collectively. Peer review allowed for the sharing of knowledge and provided students with the opportunity to ‘wacht’ the game closely and learn from it. This dynamic also contributed to the understanding and awareness of/whith the life’s history of the other in relation to sports experiences, promoting greater respect among students. The results of the resources used to assess students’ body knowledge in Physical Education classes express the need for a reorientation of pedagogical practices, which involves, among other aspects, a knowledge of the structures, dynamics and interactions characteristic of each body practice.

Author Biographies

Isabella Blanche Gonçalves Brasil, Colégio Pedro II - Campus Niterói

Mestre em Docência para Educação Básica pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP/Bauru-SP.

Professora de Educação Física do Colégio Pedro II - Campus Niterói.

Lílian Aparecida Ferreira, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP/Bauru-SP

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2005). 

Professora assistente doutora da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP/Bauru-SP. Docente credenciada ao Programa de Pós-Graduação, mestrado profissional em Docência para a Educação Básica da UNESP/Bauru-SP.

 

References

ALMEIDA, Luciano. Linguagem e experiência: pensando a Educação Física na escola republicana. 2016. 94f. Tese de doutorado (Educação nas Ciências). Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul: Rio Grande do Sul, 2016.

BAQUERO, Rute Vivian Angelo. A situação das Américas: democracia, capital social e empoderamento. Empoderamento: instrumento de emancipação social? – uma discussão conceitual. Revista Debates, Porto Alegre, v. 6, n. 1, p.173-187, jan.-abr. 2012. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/debates/article/viewFile/26722/17099/. Acesso em: 20 de ago. 2015.

BAYER, Claude. O ensino dos desportos colectivos. 1 ed. Lisboa: Dinalivro, 1994.

BRACHT, Valter. A Educação Física no ensino fundamental. In: Seminário Nacional do Currículo em movimento – perspectivas atuais, I, Belo Horizonte. Anais eletrônico. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=7170-3-6-educacao-fisica-ensino-fundamental-walter-bracht&category_slug=dezembro-2010-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 29 de out. 2014.

BRATIFISCHE, Sandra Aparecida. Avaliação em Educação Física: um desafio. Revista da Educação Física/UEM. Maringá, v. 14, n. 2, p. 21 - 31, 2. sem. 2003. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/3466. Acesso em: 20 de ago. 2015.

OLIVEIRA, Rogério Cruz de; DAOLIO, Jocimar. Na “periferia” da quadra: Educação Física, cultura e sociabilidade na escola. Proposições, v. 25, n. 02 (74), p.237-254, maio/ago. 2014. Disponível em: http://scielo.br/pdf/pp/v25n2/13.pdf. Acesso em: 10 de jan. 2020.

DARIDO, Suraya Cristina. A avaliação da Educação Física na escola. In: Universidade Estadual Paulista. Prograd. Caderno de formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura Acadêmica, p. 127-140, v. 16, 2012. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/handle/123456789/41554. Acesso em: 20 de mai. 2015.

DINELLI, Marcela Galvão. Avaliação em Educação Física escolar: o olhar do professor. 2011. 52f. Trabalho de Conclusão de Curso – Faculdade de Educação Física. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?down=000875605. Acesso em: 20 de ago. 2015.

FABRI, Eliane Isabel; ROSSI, Fernanda; FERREIRA, Lílian Aparecida. Episódios marcantes das aulas de Educação Física: valorizando as experiências dos alunos por meio de narrativas. Movimento, Revista da Escola de Educação Física da UFRGS, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 583-596, abr./jun., 2016. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/56785. Acesso em: 20 mar. 2017.

FOSCARINI, Neila Borges; FONSECA, Gerard Mauricio Martins. A avaliação na Educação Física Escolar: o discurso dos professores. Caderno de Educação Física. Marechal Cândido Rondon, v. 9, n. 16, p. 97-107, 1. sem., 2010. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/3684. Acesso em: 20 de ago. 2015.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pedagogia da Pesquisa-Ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 483-502, set/dez. 2005. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27991. Acesso em: 20 ago. 2015.

FREITAS, Luis Carlos; SORDI, Mara Regina Lemes; MALAVASI, Maria Marcia Sigrist; FREITAS, Helena Costa Lopes. Avaliação educacional: Caminhando pela contramão. 7 ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOMES, Romeu. Análise de dados em pesquisa qualitativa. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 30ª ed., Petrópolis: Vozes, 2011.

GARGANTA, Júlio. Para uma teoria dos jogos desportivos colectivos. In: GRAÇA, Amandio; OLIVEIRA, José (Ed.). O Ensino dos Jogos Desportivos. Porto: Centro de estudos dos Jogos esportivos, Faculdade de Ciência do Desporto e de Educação Física, Universidade do Porto, p.11-25, 1998.

GONZÁLEZ, Fernando Jaime; BRACHT, Valter. Metodologia dos Esportes Coletivos. Vitória: UFEJ, Núcleo de Educação Aberta e a Distância, 2012.

GONZÁLEZ, Fernando Jaime; FRAGA, Alex Branco. Afazeres da Educação Física na escola: planejar, ensinar, partilhar. Erechim: Edelbra, 2012.

GONZÁLEZ, Fernando Jaime; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo, Entre o “não mais” e o “ainda não”: Pensando saídas do não-lugar da Educação Física escolar I. Cadernos de Formação RBCE, p. 9-24, set. 2009. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/929. Acesso em: 10 de mar. 2015.

GONZÁLEZ, Fernando Jaime; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Entre o “não mais” e o “ainda não”: Pensando saídas do não-lugar da Educação Física escolar II. Cadernos de Formação RBCE, p. 10-21, mar. 2010. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/978/561. Acesso em: 10 de mar. 2015.

GRECO, Pablo Juan; BENDA, Rodolfo Novellino. Iniciação Esportiva Universal I: da aprendizagem motora ao treinamento técnico. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998.

GRECO, Pablo Juan. Conhecimento tático-técnico: modelo pendular do comportamento e da ação nos esportes coletivos. Revista Brasileira de Psicologia do Esporte Exercício, 0 (1), 107-129, 2006. Disponível em: https://irp-cdn.multiscreensite.com/1e9a8961/pdf/Conhecimentot%C3%A1ticoet%C3%A9cnico.pdf. Acesso em: 12 mar. 2015.

GRÉHAIGNE, Jean-Francis; GODBOUT, Paul; BOUTHIER, Daniel. Performance assessment in team sports. Journal of Teaching in Physical Education, Champaign, v. 16, p. 500-516, 1997. Disponível em: https://doi.org/10.1123/jtpe.16.4.500. Acesso em: 20 jul. 2015.

HERNANDEZ-MORENO, José. Análisis de las estructuras del juego deportivo. 2.ed. Barcelona: INDE Publicações, 1998.

HONORATO, Ilma Celia Ribeiro. A avaliação no processo de ensino e de aprendizagem da Educação Física – metodologias utilizadas por professores dos anos finais do ensino fundamental de instituições públicas de ensino do município de Pinhão. Anais do Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul e Reunião Científica Regional da ANPED – X ANPED SUL, Florianópolis, outubro de 2014. Disponível em: http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/1219-1.pdf. Acesso em: 01 de ago. 2015.

KUNZ, Elenor. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: Unijuí, 2004a.

KUNZ, Elenor. Educação Física: ensino & mudanças. 3.ed. Ijuí: Unijuí, 2004b.

KUNZ, Elenor.; SOUZA, Maristela de Souza. Unidade didática 1: atletismo. In: KUNZ, Elenor. (org.). Didática da educação física 1. 3.ed. Ijuí: Unijuí, 2003.

MARTINS, Dirlene Maria Bueno Marimon. Avaliação em Educação Física escolar: uma reflexão acerca dos critérios que orientam a prática docente. Porto Alegre, 71p, 2006. Monografia (Especialização em esporte escolar) – Universidade de Brasília. Centro de Ensino a Distância, 2006. Disponível em: http://websmed.portoalegre.rs.gov.br/escolas/montecristo/academia/monodir.pdf. Acesso em: 20 de ago. 2015.

MITCHELL, Stephen A.; OSLIN, Judith L.; GRIFFIN, Linda L. Teaching Sport Concepts and Skills: a tactical games approach for ages 7 to 18. 3 ed. United States of America: Human Kinetics, 1997.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.

MONTEIRO, Vera; FRAGOSO, Rodrigo. Avaliação entre pares. In: VIII Congresso Galaico-Português de Psicopedagogia, Braga, Portugal, 2002. Anais... Braga: Centro de Investigação em Educação do Instituto de Educação e Psicologia da Universidade do Minho, 2005. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/debates/article/viewFile/26722/17099/. Acesso em: 20 de ag. 2015.

MOURÃO, Paulo Jorge Martins; GONCALVES, Francisco José Miranda; ARANHA, Ágata Cristina Marques. Ficha de Observação/Avaliação Motora: Ficha para verificação da qualidade de jogo dos alunos do 3º ciclo do Ensino Básico, nos Jogos Desportivos Colectivos. Revista de Desporto e Saúde. [online], vol.4, n.4, pp.81-89, 2008. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-107X2008000400010. Acesso em: 20 de abr. 2019.

SILVA, Talita. Fabiana Roque da; FERREIRA, Lílian Aparecida; VERARDI, Carlos. Eduardo Lopes. Conhecimentos declarativos técnico-táticos de handebol manifestados por estudantes em aulas de Educação Física. Revista Motrivivência, v. 30, p. 93-107, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/51453/0. Acesso em: 01 de maio de 2019.

SANTOS, Verônica Freitas; VIEIRA, Aline Oliveira; MELLO, André da Silva.; SCHENEIDER, Omar; FERRERA NETO, Amarílio; SANTOS, Wagner dos. Educação Física e o processo de escolarização: uma análise sob a perspectiva do aluno. Revista de Educação Física/UEM, v.25, n.4, 4 trim. p.539-553, 2014. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/23566. Acesso em: 20 ago. 20015.

VIANNA, Ilca Oliveira de Almeida. A disciplina participativa na escola um desafio a todos os brasileiros. In: D’ANTOLLA, Arlette (org.). Disciplina na escola: autoridade versus autoritarismo. 1 ed. São Paulo: EPU, v. 01, p. 13-22, 1989.

XAVIER, Cláudia Renata Rodrigues; FERNANDES, Christiane Caetano Martins. Algumas ponderações sobre avaliação em Educação Física escolar. Diálogos Educacionais em Revista. Campo Grande, MS, v. 2, n. 1, p. 59-67, maio 2011. Disponível em: http://dialogoseducacionais.semed.capital.ms.gov.br/index.php/dialogos/article/view/15. Acesso em: 20 de ago. 2015.

ZABALZA, Miguel Angel. Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Porto Alegre: Artmed, 2004. http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/929. Acesso em: 10 de mar. 2015.

Published

2020-06-03

How to Cite

Brasil, I. B. G., & Ferreira, L. A. (2020). Body knowledge in Physical Education: reflections on evaluation processes. Motrivivência, 32(62), 01–23. https://doi.org/10.5007/2175-80402.2020e67065

Issue

Section

Artigos Originais