The academic master in the process of professional development of Physical Education teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-80402.2020e67704

Abstract

This article is the result of an investigation that focused on understanding how the accomplishment of the academic master's degree, by Physical Education teachers of the Santa Maria/RS Municipal School, has repercussions on the professional development process of these teachers. The study was developed through literature review and biographical interviews (semi-structured). The focus of analysis was the academic master's degree and its consequences in the professional development of teachers. Thus, it was understood that the process of professional development to a large extent seems to have been influenced by the completion of the academic master's degree in different ways. The diversity present in the processes of accomplishment of the academic masters does not prevent a convergence in relation to the recognition of the repercussion of the masters on the pedagogical practices for some teachers or, on the teaching identity of some of them.

 

Author Biographies

Daniela de Moura Clates, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Mestra em Educação Física pela UFSM (2019)

Especialista em Educação Física pela UFSM (2016)

Licenciada em Educação Física pela UFSM (2013)

Adriana Claudia Martins Fighera, UFSM

Doutora em Educação pela UFSM

Maria Cecília da Silva Camargo, UFSM

Docente no centro de Educação Física da UFSM

References

BERNARDI, Ana Paula; ILHA, Franciele Roos da Silva; KRUG, Hugo Norberto. A pós-graduação Lato Sensu na trajetória profissional de professores de Educação Física. Horizontes, v. 35, n. 1, p. 133-140, jan./abr. 2017.

BOLÍVAR, Antonio. Profissão Professor: o itinerário profissional e a construção da escola. Tradução de Gilson César Cardoso de Souza. Bauru, SP: EDUSC, 2002.

CAMARGO, Maria Cecília da Silva; CASTRO, Felipe Barroso; CLATES, Daniela de Moura. Formação de professores de Educação Física: projetos x disciplinas curriculares. In: SAWITSKI, Rosalvo Luis; MARTINY, Luis Eugênio.; JAEGER, Angelita Alice. Vida, vivência e experiência de professores de Educação Física. Curitiba: CRV, 2019, p. 19- 38.

DAY, CHRISTOPHER; GU, Qing. Profesores: vidas nuevas, verdades antiguas. Una influencia decisiva en la vida de los alumnos. Traucición Pablo Manzano Bernárdez. Madrid: Narcea, S. A. de ediciones, 2012.

GOODSON, Ivor Frederick. Profesorado e historias de vida: un campo de investigación emergente. In: GOODSON, Ivor Frederick. (Org.). Historias de vida del profesorado. Barcelona: Octaedro, 2004.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e incerteza. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

MARCELO GARCIA, Carlos. Formação de professores: para uma mudança educativa. Estudo sobre estratégias de inserção profissional na Europa. Revista Iberoamericana de Educación, v. 19, p. 101-144, 1999.

MARQUES, Mário Osório. A formação do profissional da educação. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1992.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

MOITA, Maria da Conceição. Percursos de formação e de trans-formação. In: NÓVOA, António. (Org.). Vidas de professores. 2. ed. Portugal: Porto, 1995, p. 111-140.

NÓVOA, António. Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: Educa, 2002.

ROSA, Cristian Leandro Lopes da; RIBEIRO, Gabriela Machado; MARIN, Elizara Carolina. A formação continuada de professores de Educação Física em serviço: um processo vivenciado no âmbito do PIBID. In: SAWITSKI, Rosalvo Luis; ROSA, Cristian Leandro Lopes da; GAMA, Maria Eliza Rosa. Iniciação à docência, reflexões e produção do conhecimento: PIBID Educação Física no CEFD/UFSM. Curitiba: CRV, 2016, p. 171-191.

SANTA MARIA. Plano de carreira do magistério público do município. Lei municipal nº 4696/03, de 22 de setembro de 2003. Disponível em: http://www.santamaria.rs.gov.br/docs/Pub_23080226-66.pdf. Acesso em: 30 de julho de 2019.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais. São Paulo: Atlas, 1987.

VAILLANT, Denise; MARCELO, Carlos. Ensinando a ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem. 1. ed. Curitiba: Ed. UTFPR, 2012.

Published

2020-06-04

How to Cite

CLATES, Daniela de Moura; FIGHERA, Adriana Claudia Martins; CAMARGO, Maria Cecília da Silva. The academic master in the process of professional development of Physical Education teachers. Motrivivência, Florianópolis, v. 32, n. 62, p. 01–17, 2020. DOI: 10.5007/2175-80402.2020e67704. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-80402.2020e67704. Acesso em: 21 apr. 2025.

Issue

Section

Artigos Originais