PET-biomechanical: postural education in elementary school, with emphasis on balance, proprioception and core

Authors

Abstract

http://dx.doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n49p207

This study presents activities carried out by PET-Biomechanics group of school education Elementary I and II, in 2015 in the city of Petrolina. This group is linked to the course of Physical Education of the Federal University of São Francisco Valley (UNIVASF). It aims to prevent postural deficits and the adoption of correct body posture. 101 children between 8 and 11 years old participated in the activities. The methodological procedures included cycles of lectures, physical assessments, weighing backpacks, and the development of a weekly exercise program, 50 minutes, focusing on proprioception, static and dynamic balance and strengthening the core muscles region. At the end, the postural habits of the students were transformed, as well as petianos deepened their academic knowledge and contributed to the resolution of local social demands.

Author Biography

Marcelo de Maio Nascimento, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)

Possui graduação em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1987). Especialização em Treinamento Físico e Desportivo pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1988), Mestrado em Ciências do Esporte pela Escola Superior de Educação Física de Colónia/Alemanha (1996) e doutorado em Ciências do Esporte pela Escola Superior de Educação Física de Colônia/Alemanha (2007). Foi professor das disciplinas de Dança e Ginástica na Universidade de Esportes de Colónia/Alemanha (2006-2010). Atualmente é professor Adjunto I da Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf), Colegiado de Educação Física. Coordenador do Programa de Extensão Vida Ativa: Saúde e Qualidade de Vida do Idoso nas cidades de Petrolina-PE e Juazeiro-BA (MEC-PROEXT/2015-2016). Tutor do grupo PET-Biomecânica. Professor convidado do programa de mestrado em dança (V.I.E.W.) da Universidade de Esportes de Colónia/Alemanha.

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Published

2016-11-28

How to Cite

NASCIMENTO, Marcelo de Maio. PET-biomechanical: postural education in elementary school, with emphasis on balance, proprioception and core. Motrivivência, Florianópolis, v. 28, n. 49, p. 207–220, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2016v28n49p207. Acesso em: 11 mar. 2025.

Issue

Section

Porta Aberta