Public policies of urban mobility and physical exercises: repercussions of bike-sharing systems

Authors

  • José Paulo Gurgel Teixeira Graduação em Educação Física pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Universidade Estadual do Ceará (UECE).
  • Braulio Nogueira de Oliveira Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva UECE - Mestrado acadêmico em Saúde Coletiva Professor substituto - Universidade Estadual do Ceará
  • Bérgson Nogueira de Oliveira Graduação em Educação Física pela Universidade Regional do Cariri (URCA). Universidade Regional do Cariri (URCA).
  • Wellington Gomes Feitosa Doutorando pelo Programa de Pós-graduação em Ciências do Movimento Humano UFRGS (PPGCMH/UFRGS) Professor auxiliar na Universidade Estadual do Ceará (UECE)

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n49p71

Abstract

http://dx.doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n49p71

The study sought to examine the perceptions of users regarding the implementation of bike-sharing systems in Fortaleza, Ceará. This qualitative study interviewed 11 users, and systematization of data through thematic analysis of content analysis. The results indicate that the bike-sharing systems has become an alternative means of transportation, but its role as a leisure instrument prevails; He met the perception that the use of continuously cycling brings health benefits and a sense of security. However, the project is in a few places in the city and with limited access at certain times. We conclude that the shared bicycle system does not address the needs of urban mobility; however, it enhances the development of physical exercise.

Author Biographies

José Paulo Gurgel Teixeira, Graduação em Educação Física pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Universidade Estadual do Ceará (UECE).

Graduação em Educação Física pela Universidade Estadual do Ceará (UECE).
Universidade Estadual do Ceará (UECE).

Braulio Nogueira de Oliveira, Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva UECE - Mestrado acadêmico em Saúde Coletiva Professor substituto - Universidade Estadual do Ceará

Universidade Estadual do Ceará - Graduado em Educação Física;
Universidade Estadual do Ceará - Especialização em andamento em Saúde do Idoso;
Escola de Formação Profissional em Saúde da Família Visconde de Sabóia Sobral - Especialização amandamento em caráter Residência Multiprofissional em Saúde da Família
Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva UECE - Mestrado acadêmico em Saúde Coletiva

Professor substituto - Universidade Estadual do Ceará

Bérgson Nogueira de Oliveira, Graduação em Educação Física pela Universidade Regional do Cariri (URCA). Universidade Regional do Cariri (URCA).

Graduação em Educação Física pela Universidade Regional do Cariri (URCA).
Universidade Regional do Cariri (URCA).

Wellington Gomes Feitosa, Doutorando pelo Programa de Pós-graduação em Ciências do Movimento Humano UFRGS (PPGCMH/UFRGS) Professor auxiliar na Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Possui Mestrado em Ciências do Desporto na Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro com Revalidação pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB; Especialização em Fisiologia e biomecânica dos movimentos, especialização no ensino de Educação Física e especialização em Personal Training: avaliação e prescrição; Licenciatura Plena em Educação Física pela Universidade Federal do Ceará.

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Published

2016-11-28

How to Cite

Teixeira, J. P. G., Oliveira, B. N. de, Oliveira, B. N. de, & Feitosa, W. G. (2016). Public policies of urban mobility and physical exercises: repercussions of bike-sharing systems. Motrivivência, 28(49), 71–81. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n49p71

Issue

Section

Artigos Originais