Training in pedagogical practice in a Physical Education degree course

Authors

  • Willer Soares Maffei UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA - CAMPUS DE BAURU (UNESP)
  • Roseli Pacheco Schetzler Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n53p101

Abstract

This article discusses the contributions to initial teaching resulting from three formative actions developed in two Pedagogical Practice subjects in the last two semesters of an evening degree course in Physical Education. To this end, actions for training reflective teachers are linked with teaching models based on the body movement culture as well as training, questioning and reformulating teaching plans to be used in supervised student teaching by fifteen future teachers. Statements from these future teachers, obtained through recorded interviews and transcribed according to a qualitative research approach, demonstrate the importance of such activities. By opposing the current training model of technical rationality that emphasizes the concept of physical education as a technical and sporting activity which is not committed to educational purposes, these activities present themselves as significant alternatives for the initial training of teachers in this area. 

Author Biographies

Willer Soares Maffei, UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA - CAMPUS DE BAURU (UNESP)

Doutor em Educação (UNIMEP/Piracicaba)

Professor Assistente Doutor do Departamento de Educação Física da UNESP/Bauru/São Paulo/Brasil
willermaffei@fc.unesp.br

 

 

 

Roseli Pacheco Schetzler, Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP

Doutorado em Educação Química.
University of East Anglia, UEA, Inglaterra.

Professora Titular da Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP/Piracicaba/São Paulo/Brasil

roseschnet@superig.com.br

References

ALARCÃO, I. Formação Reflexiva de Professores: estratégias de supervisão. Porto: Porto Editora, 1996.

BETTI, M. M. Educação Física e sociedade. São Paulo: Movimento, 1991.

______ Imagem e ação: a televisão e a Educação Física escolar. Bauru: Relatório final de pesquisa apresentado à Fundação para o Desenvolvimento da UNESP, 2001.

CHAVES, S. N. A construção coletiva de uma prática de formação de professores de ciências: tensões entre o pensar e o agir. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação. UNICAMP, Campinas, 2000.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino da educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

DEWEY, J. Democracia e Educação: breve tratado de Philosofia da Educação. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1936.

KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: Unijuí, 1994.

LÜDKE, M.; ANDRÉ. M.E.D.A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MALDANER, O. A. A formação Inicial e Continuada de Professores de Química Professores/Pesquisadores. Ijuí Ed. Unijuí. 2000. 424p. (Coleção Educação em Química).

MARCELO, C. G. A formação de professores: Centro de atenção e pedra de toque. In: NÓVOA, A. (org.) Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

PÉREZ-GÓMEZ, A. O pensamento prático do professor: a formação do professor como profissional reflexivo. In: Nóvoa, A. (org.) Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? 4. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

SCHNETZLER, R.P. O PROFESSOR DE CIÊNCIAS: problemas e tendências de sua formação. In. SCHNETZLER, R.P & ARAGÃO, R.M.R. (Orgs.). ENSINO DE CIÊNCIAS: fundamentos e abordagens. CAPES/UNIMEP, 2000.

SCHNETZLER, R.P. A pesquisa em ensino de química no Brasil: conquistas e perspectivas. Química Nova, supl.1, p. 14-24, 2002.

SCHÖN, D.A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: A. Nóvoa (Ed.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quichote, 1992.

______ Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem/ Donald A. Schön; trad. Roberto Cataldo Costa – Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

ZEICHNER, K. M., A Formação Reflexiva de Professores: Idéias e Práticas. Lisboa: Educa, 1993.

Published

2018-04-19

How to Cite

Maffei, W. S., & Schetzler, R. P. (2018). Training in pedagogical practice in a Physical Education degree course. Motrivivência, 30(53), 101–118. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n53p101

Issue

Section

Artigos Originais