Satisfaction of undergraduate Physical Education students with academic experiences
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n53p84Abstract
The aim of the study was to analyze the satisfaction of Physical Education undergraduate students from a public university of the state of Santa Catarina / Brazil with their academic experiences, considering their personal, academic, and professional characteristics. The instrument used for data collection was the Scale of Satisfaction with Academic Experiences. Statistical treatment was performed using both descriptive (simple and percentage frequencies) and inferential procedures (Chi-square test), with a significance level of 5%. Results revealed high levels of overall satisfaction with the course, institution, and development opportunities. There was a statistically significant association between general satisfaction and the course stage. Overall, the dimension ‘satisfaction with the course’ presented the highest percentages of high satisfaction, while the dimension ‘development opportunities’ presented the lowest percentages of high satisfaction.
References
ANDRADE, J. A. B.; MUYLDER, C. F. O grau de satisfação dos estudantes do curso de Ciências Contábeis: um estudo de caso UNIMONTES Salinas. Ciências Sociais em Perspectiva, Cascavel, v. 8, n. 15, p. 45-68, 2. sem. 2009.
ARCHER, E. R. Mito da motivação. In: BERGAMINI, C. W.; CODA, R. (Orgs.). Psicodinâmica da vida organizacional: motivação e liderança. São Paulo: Atlas, 1997. p. 23-46.
CARMO, Y. et al. Análise do grau de satisfação dos alunos da Faculdade de Estudos Sociais da Universidade Federal do Amazonas. In: REUNIÃO ANUAL DA SOCIEDADE BRASILEIRA PARA O PROGRESSO DA CIÊNCIA, 64., 2012, São Luís. Anais... São Luís: SBPC, 2012. p. 1-15.
COSTA, L.; OLIVEIRA, M. Vivências e satisfação académicas em alunos do Ensino Superior. Cadernos Pedagogia no Ensino Superior, Porto, v. 13, n. 19, p. 13-32, 2010.
FERREIRA, C. Pesquisa quantitativa e qualitativa: perspectivas para o campo da educação. Revista Mosaico, Curitiba, v. 8, n. 2, p. 173-182, 2015.
FREIRE, E. S.; VERENGUER, R. S.; REIS, M. C. Educação Física: pensando a profissão e a preparação profissional. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 39-46, 2002.
GOMES, G.; DAGOSTINI, L.; CUNHA, P. Satisfação dos estudantes do curso de Ciências Contábeis: estudo em uma faculdade do Paraná. Revista da Faculdade de Administração e Economia, São Paulo, v. 4, n. 2, p. 102-123, 2013.
GUERREIRO-CASANOVA, D.; POLYDORO, S. Integração ao ensino superior: relações ao longo do primeiro ano de graduação. Psicologia: Ensino & Formação, Campinas, v. 1, n. 2, p. 85-96, 2010.
MAINARDES, E.; DOMINGUES, M. Satisfação de estudantes em administração de Joinville/SC. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 76-94, maio/ago. 2010.
MARTINS, F. A satisfação acadêmica: construção de uma escala. In: CONGRESSO GALAICO-PORTUGUÊS DE PSICOPEDAGOGIA, 4., 1998, Braga. Anais... Braga: Universidade do Minho, 1998. p. 188-193.
MENEZES, G. F. OLIVEIRA, J. C.; FREIRE, I. A. Extensão acadêmica na formação de professores: um relato de experiência na área de Educação Física. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE RONDÔNIA, CAMPUS DE GUAJARÁ-MIRIM. 2., 2007. Guajará-Mirim. Anais... Guajará-Mirim: UFRO, 2007. p. 01-10.
NOZAKI, J. M.; HUNGER D. A.; FERREIRA, L. A. Reflexões sobre um projeto de extensão universitária na formação/atuação do docente de Educação Física. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE e CONGRESSO INTERNACIONAL DE CIÊNCIAS DO ESPORTE PORTO ALEGRE, 17., 4., 2011. Anais... Porto Alegre: CBCE, 2011. p. 1-7.
PASQUINI, E. S. et al. Avaliação dos cursos de Ensino Superior através da ótica discente de satisfação/insatisfação. Revista da Faculdade de Administração e Economia, Campo Grande, v. 3, n. 2, p. 147-165, 2012.
QUEVEDO-SILVA, F. et al. Fatores discriminantes no grau de satisfação de estudantes de Administração. Revista de Economia e Administração, São Paulo, v. 11, n. 1, p. 28-45, jan./mar. 2012.
RAMOS, A. M. et al. Satisfação com a experiência acadêmica entre estudantes de graduação em Enfermagem. Texto & Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 187-95, jan./mar. 2015.
RODRIGUES, A. S. S.; LIBERATO, L. B. Fatores determinantes da satisfação com a experiência acadêmica. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, Rio de Janeiro, v. 10, n. 2, p. 18-33, abr./jun. 2016.
SALLES, W. et al. Avaliação da formação inicial em Educação Física – um estudo com egressos da UFSC. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, Brasília, v. 21, n. 13, p. 61-70, 2013.
SANTOS, A. et al. Integração ao ensino superior e satisfação acadêmica em universitários. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 33, n. 4, p. 780-793, 2013.
SANTOS, A.; SUEHIRO, A. Instrumentos de avaliação da integração e da satisfação acadêmica: um estudo de validade. Revista Galego-Portuguesa de Psicología e Educación, A Coruña, v. 14, n. 1, p. 107-119, 2007.
SARES, M. I. F. et al. Escala de satisfação das experiências acadêmicas - um estudo no curso de Administração de uma universidade privada. In: ENCONTRO NACIONAL DOS CURSOS DE GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO. 23., 2012, Bento Gonçalves. Anais... Bento Gonçalves: ENANGRAD, 2012. p. 1-13.
SARRIERA, J. et al. Estudo comparativo da integração ao contexto universitário entre estudantes de diferentes instituições. Revista Brasileira de Orientação Profissional, Florianópolis, v. 13, n. 2, p. 163-172, 2012.
SCHLEICH,A. L. R. Integração na educação superior e satisfação acadêmica de estudantes ingressantes e concluintes. 2006. 172 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2006.
SCHLEICH, A.; POLYDORO, S.; SANTOS, A. Escala de satisfação com a satisfação acadêmica de estudantes do Ensino Superior. Avaliação Psicológica, São Paulo, v. 1, n. 5, p. 11-20, 2006.
SOARES, A.; VASCONCELOS, R.; ALMEIDA, L. Adaptação e satisfação na universidade: apresentação e validação do questionário de satisfação acadêmica. In: POUZADA, A.; ALMEIDA, L.; VASCONCELOS, R. (Eds.). Contextos e dinâmicas da vida acadêmica. Braga: Universidade do Minho, 2002. p. 153-165.
SOUZA, S.; REINERT, J. Avaliação de um curso de Ensino Superior através da satisfação/insatisfação discente. Avaliação Psicológica, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 159-176, 2010.
VENTURINI, J. et al. Satisfação dos alunos do curso de Ciências Contábeis da UNIFRA: um estudo à luz das equações estruturais. In: 8º Congresso USP de Controladoria e Contabilidade, 2008, São Paulo. Padrões de Qualidade na Pesquisa Contábil. São Paulo: Êxito, 2008. v. 1. p. 1-159.
YILDIRIM, Y.; KILIC, S.; AKYOL, A. Relationship between life satisfaction and quality of life in Turkish nursing school students. Nursing & Health Sciences, New Jersey, v. 15, n. 4, p. 415-422, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).