The national common curricular basis and its deployment for Physical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e58123

Abstract

The objective of this study is to analyze the construction process of the National Base Curriculum Common, as well as the way it is structured, giving centrality to the interfaces with Physical Education in the area of Languages. Methodologically, we adopted a descriptive/exploratory qualitative design, using to documentary research as a technique for our data collection and analysis. It is verified that its alleged democratic construction is controversial and that the manuscript suffers from a greater curricular integration, expressed both in the disarticulation between the stages of schooling, and in the work of interdisciplinarity among the curricular components. It is also observed that Physical Education needs to be further deepened to justify it in the area in which it is inserted.

Author Biographies

Adriano Lopes de Souza, Universidade Federal do Tocantins

Doutorado em Educação Física (UFES) - em andamento;
Docente da Universidade Federal do Tocantins;
Tocantinópolis, Tocantins (TO), Brasil.

Wagner dos Santos, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutorado em Educação (UFES);
Docente da Universidade Federal do Espírito Santo;
Vitória, Espírito Santo (ES), Brasil.

Amarílio Ferreira Neto, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutorado em Educação (UFES);
Docente da Universidade Federal do Espírito Santo;
Vitória, Espírito Santo (ES), Brasil;
Departamento de Ginástica.

Adrielle Lopes de Souza, Faculdade do Futuro – FAF

Mestrado em Educação Física (UFES);
Docente da Faculdade do Futuro – FAF;
Manhuaçu, Minas Gerais (MG), Brasil.

Otávio Tavares, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutorado em Educação Física (UGF);
Docente da Universidade Federal do Espírito Santo;
Vitória, Espírito Santo (ES), Brasil;
Departamento de Ginástica.

References

AZEVEDO, Fernando de. Da educação física: o que ela é, o que tem sido e o que deveria ser. 3. Ed. São Paulo: Melhoramentos, 1960.

BETTI, Mauro. Por uma teoria da prática. Motus Corporis, Rio de Janeiro, v. 3 n. 2 p. 73-127, dez. 1996.

BOSCATTO, Juliano Daniel; IMPOLCETTO, Fernanda Moreto; DARIDO, Suraya Cristina. A Base Nacional Comum Curricular: uma proposição necessária para a Educação Física? Motrivivência, v. 28, p. 96-112, 2016.

BRACHT, Valter. Educação física & ciência: cenas de um casamento (in)feliz. Ijuí: Ed.Unijuí, 1999.

BRASIL. A construção da Base. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-construcao-da-base>. Acesso em: 13 de janeiro de 2018.

______. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017.

______. Constituição [da] República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

______, Lei 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. 2. ed. Brasília: Câmara dos Deputados, Edição Câmara, 2014.

______. Ministério de Educação e do Desporto. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.

______. Ministério da Educação – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Matriz de Referência para o ENEM 2009. Brasília. 2009.

______. Ministério de Educação. Parâmetros curriculares nacionais (1ª a 4ª séries). Brasília: MEC/SEF, 10 volumes, 1997.

______. Ministério de Educação. Parâmetros curriculares nacionais (5ª a 8ª séries). Brasília: MEC/SEF, 1998.

______. Ministério de Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Brasília: MEC/SEF, 2000.

______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília. 2013.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia de ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

COLL, César et al. (Org.). Os conteúdos na reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Porto Alegre: Artmed, 2000.

DAÓLIO, Jocimar. A cultura da/na Educação Física. Tese (livre docência) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002.

FREIRE, João Batista; SCAGLIA, Alcides José. Educação como prática corporal. São Paulo: Ed. Scipione, 2003.

GONZÁLEZ, Fernando Jaime. Projeto Curricular em Educação Física: o esporte como conteúdo escolar. In: REZER, R. (Org). O fenômeno esportivo: ensaio crítico-reflexivo. Chapecó: Argos, 2006. p. 69-109.

KUNZ, Elenor. Transformação Didático-Pedagógica do Esporte. Ijuí: Unijuí, 1994.

LOPES, Yuri Márcio Silva; TAVARES, Otávio; SANTOS, Wagner. O material de apoio curricular para a Educação Física do estado de São Paulo segundo as tipologias dos conteúdos. Movimento, Porto Alegre, v. 23, n. 3, p. 813-826, 2017.

MACEDO, Elisabeth. Base Nacional Curricular Comum: novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para educação. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 03 p. 1530 – 1555, 2014.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de Metodologia Científica. São Paulo: Atlas, 2010.

MELLO, André da Silva et al. A educação infantil na base nacional comum curricular: pressupostos e interfaces com a educação física. Motrivivência, v. 28, n. 48, p. 130-149, 2016.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários a educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora de F. da Silva e Jeanne Sawaya. 8. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2003.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Pedagogia da cultura corporal: Crítica e Alternativas. São Paulo: Phorte Editora, 2006.

NEIRA, Marcos Garcia; SOUZA JÚNIOR, Marcílio. A Educação Física na BNCC: procedimentos, concepções e efeitos. Motrivivência, v. 28, p. 188-206, 2016.

OLIVEIRA, Marcus Aurélio Taborda de. Existe espaço para o ensino da Educação Física na escola básica? Pensar a prática. Goiânia, 2: 1-23, jun./jul.,1998.

OLIVEIRA, Vítor Marinho de. O que é Educação Física? - 11ª ed. - São Paulo: Editora Brasiliense, 1983.

PRICE, Todd Alan. Comum pra quem? Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 03. p. 1614-1633, 2014.

RIO GRANDE DO SUL. Secretaria de Estado da Educação. Departamento Pedagógico. (Org.). Referencias Curriculares do Estado do Rio Grande do Sul: Linguagens, Códigos e suas Tecnologia. 1 ed. Porto Alegre: SE/DP, 2009.

SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SANTOS, Marlene de Fátima; MARCON, Daniel; TRENTIN, Daiane Toigo. Inserção da Educação Física na área de Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Motriz, Rio Claro, v. 3, n. 18, p.571-580, 2012.

SÃO PAULO. Currículo do Estado de São Paulo: linguagens, códigos e suas tecnologias. Secretaria de Educação. São Paulo, 2010.

SOARES, Carmen Lúcia; MADUREIRA, José Rafael. Educação física, linguagem e arte: possibilidades de um diálogo poético do corpo. Movimento, Porto Alegre, v. 11, n. 2, p.75-88, maio/agosto de 2005.

SOUZA, Jessé. A radiografia do golpe: entenda como e porque você foi enganado. Rio de Janeiro: Le Ya, 2016.

Published

2019-07-30

How to Cite

Souza, A. L. de, Santos, W. dos, Ferreira Neto, A., Souza, A. L. de, & Tavares, O. (2019). The national common curricular basis and its deployment for Physical Education. Motrivivência, 31(59), 1–16. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e58123

Issue

Section

Porta Aberta