Episodic characterization of the topic of health in the Physical Education curricula at a public federal university

Authors

  • Victor José Machado de Oliveira Programa de Pós-Graduação em Educação Física - Centro de Educação Física e Desportos - Universidade Federal do Espírito Santo https://orcid.org/0000-0001-7389-9457
  • Ivan Marcelo Gomes Programa de Pós-Graduação em Educação Física - Centro de Educação Física e Desportos - Universidade Federal do Espírito Santo http://orcid.org/0000-0002-0311-9651

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e61593

Abstract

This study examines the episodic characterizations of the topic of health in the curricula of the Physical Education and Sports Center at the Federal University of Espírito Santo. It is a qualitative research based on the examination of curricular documents and interviews to seven professors of the teaching qualification degree and bachelor’s degree courses. The key to data analysis is the structuration theory by Anthony Giddens, especially the notion of episode. The results showed three episodes focused on: I) the rupture with the minimum curriculum and an exogenous presence of the topic of health; II) the reorientation to teacher education and the exit from the Biomedical Center; III) the creation of a new course and its paradoxes. This episodic characterization enable us to problematize how the topic of health has been addressed in the curriculum of Physical Education – including its weak presence in the teaching qualification degree course and the dominant biology content in the bachelor’s degree course.

Author Biographies

Victor José Machado de Oliveira, Programa de Pós-Graduação em Educação Física - Centro de Educação Física e Desportos - Universidade Federal do Espírito Santo

Doutor em Educação Física pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal do Espírito Santo (2018). Mestre em Educação Física pelo PPGEF/UFES (2014). Licenciado em Educação Física pela Faculdade Católica Salesiana do Espírito Santo (2011).

Ivan Marcelo Gomes, Programa de Pós-Graduação em Educação Física - Centro de Educação Física e Desportos - Universidade Federal do Espírito Santo

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá (1994), mestrado em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco (2000) e doutorado em Ciências Humanas pela Universidade Federal de Santa Catarina (2008). Atualmente é professor efetivo do Centro de Educação Física e Desportos na Universidade Federal do Espírito Santo. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Física (PPGEF/CEFD/UFES).

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Published

2019-09-24

How to Cite

Oliveira, V. J. M. de, & Gomes, I. M. (2019). Episodic characterization of the topic of health in the Physical Education curricula at a public federal university. Motrivivência, 31(60), 01–23. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e61593