Postural education program: a report of experiences with elementary students
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e71859Abstract
Postural problems cause pain and functional limitations. An effective measure to prevent postural problems is the development of postural education programs in school. This experience report describes the theoretical and practical activities performed with elementary school students. Participants were 75 students of both sexes (9-12 years) and three teachers (24-28 years). The action was developed in four phases: i) planning; ii) pilot; iii) execution; iv) evaluation (interview with teachers). The activities focused on games, games and songs adapted to specific body positions: i) sit, ii) lie down, iii) squat and iv) pick up an object from above. Based on the report of the class teachers, it was found that the Postural Education Program developed was effective because it transformed the students 'postural habits into the classroom, in addition to expanding and qualifying the teachers' knowledge and daily activities.
References
AZEVEDO, Rogério et al. O contributo da Educação Física na detecção e prevenção de problemas posturais nos alunos. Didática da educação física: perspectivas, interrogações e alternativas, p. 61-72, 2018.
DE SOUZA, Aryane Karoline Vital. A influência do peso da mochila escolar de alças sobre o controle postural de crianças. 2016.
DOS SANTOS Moreira, Maria Cecília; Voos, Mariana Calil; Caromano, Fátima Aparecida. A capacitação de professores do ensino fundamental para orientação de alunos sobre a postura sentada. Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, v. 14, n. 1, p. 20-31, 2014.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 8 reimpr. São Paulo: Atlas, v. 201, 2007.
GOTFRYD, Alberto Ofenhejm et al. Análise epidemiológica, de hábitos de vida e de fatores psicossociais de pacientes com dorso lombalgia em unidade de pronto atendimento ortopédico. Einstein (São Paulo), v. 13, n. 2, p. 243-248, 2015.
MELLO, Júlio Brugnara et al. Projeto Esporte Brasil: perfil da aptidão física relacionada ao desempenho esportivo de crianças e adolescentes. Rev. Bras. Cineantropom. Desempenho Hum, v. 18, n. 6, p. 658-66, 2016.
MENOTTI, Jaíne et al. A importância da educação postural evitando situações que possam afetar a saúde de crianças e adolescentes em idade escolar. Revista Perspectiva: Ciência e Saúde, v. 3, n. 2, 2018.
MINAYO, María Cecilia De Souza. DESLANDES, Suely Ferreira; NETO, Otávio Cruz; GOMES, Romeu. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.
MOREIRA, JACQUELINE; CORNELIAN, BIANCA DOS REIS; LOPES, CARMEM PATRÍCIA BARBOSA. A importância do bom posicionamento postural em escolares–O papel do professor de educação física. Revista Uningá Review, v. 16, n. 3, 2018.
NASCIMENTO, Paulo Roberto Carvalho do; COSTA, Leonardo Oliveira Pena. Prevalência da dor lombar no Brasil: uma revisão sistemática. Cadernos de Saúde Pública, v. 31, p. 1141-1156, 2015.
NASCIMENTO. Uma perspectiva em extensão universitária: programa de educação tutorial PET-Biomecânica. Em Extensão, v. 14, n. 1, p. 91-105, 6 jun. 2015.
NOLL, Matias et al. Escolas posturais desenvolvidas no Brasil: revisão sobre os instrumentos de avaliação, as metodologias de intervenção e seus resultados. Revista brasileira de reumatologia= Brazilian journal of rheumatology, Campinas, SP. Vol. 54, n. 1, (fev. 2014) p. 51–58, 2014.
NOLL, Matias et al. High prevalence of inadequate sitting and sleeping postures: a three-year prospective study of adolescents. Scientific reports, v. 7, n. 1, p. 14929, 2017.
NOLL, Matias; CANDOTTI, Cláudia Tarragô; VIEIRA, Adriane. Escola postural: revisão sistemática dos programas desenvolvidos para escolares no Brasil. Movimento, v. 18, n. 4, 2012.
ORITA, L. L.; OLIVEIRA, D. V. DE; FRANCO, M. F. Estudos acerca da postura em crianças e adolescentes em fase escolar: relação com hábitos de vida. Caderno de Educação Física e Esporte, v. 16, n. 2, p. 93–100, 2018.
OSHIRO, V. A.; FERREIRA, P. G.; DA COSTA, R. F. Alterações posturais em escolares: uma revisão da literatura. Revista de Atenção à Saúde, Santos, v. 5, n. 13, p. 15-22, 2010.
RIBEIRO, Mara Dayanne Alves et al. Programas de escola de postura desenvolvidos entre 2004-2014: aspectos metodológicos. Fisioterapia Brasil, v. 17, n. 4, p. 415-427, 2016.
SEDREZ, Juliana Adami et al. Fatores de risco associados a alterações posturais estruturais da coluna vertebral em crianças e adolescentes. Revista Paulista de Pediatria, v. 33, n. 1, p. 72-81, 2015.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Pesquisa qualitativa. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, p. 116-173, 1987.
VIEIRA, A.; TREICHEL, T. L.; CANDOTTI, C. T.; NOLL, M.; BARTZ, P. T. Efeitos de um Programa de Educação Postural para escolares do terceiro ano do Ensino Fundamental de uma escola estadual de Porto Alegre (RS). Fisioterapia e Pesquisa, v. 22, n. 3, p. 239–245, 2015.
VIEIRA, Adriane et al. Efeitos de um Programa de Educação Postural para escolares do terceiro ano do Ensino Fundamental de uma escola estadual de Porto Alegre (RS). Fisioterapia e pesquisa, v. 22, n. 3, p. 239-245, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).