FORMAÇÃO DE EDUCADORES: AS CONTRIBUIÇÕES DE UM MÉTODO PEDAGÓGICO EM DESENVOLVIMENTO NO INSTITUTO TÉCNICO DE CAPACITAÇÃO E PESQUISA DA REFORMA AGRÁRIA (ITERRA)

Authors

  • Nair Casagrande

DOI:

https://doi.org/10.5007/%25x

Abstract

This article presents the theme of the permanent formation of physical education teachers deal with contents of this formation, the critical and creative knowledge. It argues the organization of the teachers and the paper of formation in professional practice and of knowing systemize them, suggesting new ways for the professional and academic area. The teacher, as a person that studies, research and interview at reality is an social agent transformations since the initial formation, until formation in large experiences. The formation process is understand in landmarks of flexibility, tolerate, autonomy and collective responsibility, that are complex questions and, at the same time coherent with new determinations of the new productive world that presents also new determinations for the teaching activity.This is not only to be a question of institutes and universities but also a necessity of the proper teachers.

Author Biography

Nair Casagrande

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1997) , especialização em Administração Escolar e Gerenciamento Educacional pela Universidade Federal de Pernambuco (2000) , mestrado em Serviço Social pela Universidade Federal de Pernambuco (2001) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2007) . Atualmente é Professora Assistente da Universidade Federal da Bahia. Tem experiência na área de Educação , com ênfase em Ensino-Aprendizagem. Atuando principalmente nos seguintes temas: MOVIMENTO DOS TRABALHADORES RURAIS SEM TERRA, CULTURA CORPORAL, Processo de trabalho pedagógico.

Published

2006-01-01

How to Cite

CASAGRANDE, Nair. FORMAÇÃO DE EDUCADORES: AS CONTRIBUIÇÕES DE UM MÉTODO PEDAGÓGICO EM DESENVOLVIMENTO NO INSTITUTO TÉCNICO DE CAPACITAÇÃO E PESQUISA DA REFORMA AGRÁRIA (ITERRA). Motrivivência, Florianópolis, n. 26, p. 14–45, 2006. DOI: 10.5007/%x. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/678. Acesso em: 5 feb. 2025.