The elements that mark the specificities in the formation of Physical Education teachers
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e76994Abstract
The purpose of the article was to analyze the specificities in the formation of Physical Education teachers in the perspective the four political groups that represent to discussions in this area. This is a qualitative descriptive-analytic study. Participants comprised 20 Physical Education professionals. According to the general perspectives of the participants indicate that the teacher education are knowledge related to corporal culture, educational politics, the didactic-pedagogical knowledge, and all the formal education. It is concluded that the formation of Physical Education teachers have specifics characteristics, and knowing these particulars is importante, because the unfamiliarity of these characteristics can cause worrying situations, for example, the lack of a solid theoretical-practice basis and an object of study that guides the pedagogical work of teachers.
References
ANDRADE, Maria Margarida de. Introdução a metodologia do trabalho cientifico. 7 ed. São Paulo: Atlas S.A, 2006.
AYOUB, Eliana. Reflexões sobre a Educação Física na Educação Infantil. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 15, supl. 4, p. 53-60, 2001.
BOURDIEU, Pierre. Sociologia. Organizado por Renato Ortiz. Tradução de Paula Montero e Alícia Auzmendi. São Paulo: Ática, 1983.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução n.º 2 de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília/DF, 2015.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES n.º 7 de 31 de março de 2004. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Educação Física, em nível superior de graduação plena. Brasília/DF, 2004.
CAMPOS, Luiz Antonio Silva. Os caminhos e os descaminhos da Educação Física Escolar: refletindo sobre o pensamento teórico a partir da prática docente. 2004. 164p. Tese (Doutorado em Educação Física) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação Física, Campinas, SP. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/274990. Acesso em: 3 ago. 2019
CORREIA, Walter Roberto. Educação Física Escolar: o currículo como oportunidade histórica. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 831-836, 2016.
COSTA, Luciane Cristina Arantes da; NASCIMENTO, Juarez Vieira do. O ensino da técnica e da tática: novas abordagens metodológicas. Revista de Educação Física, v. 15, n. 2, p. 49-56, 2004.
DRIGO, Alexandre Janotta; SILVA, Luiz Henrique da; FERREIRA, Heidi Jancer; SILVA, Cláudio Silvério da; SOUZA NETO, Samuel de. The socio-political scene and Henry’s crisis influence on the curricula of physical education undergraduate courses in Brazil. Journal of Physical Education, v. 31, n. 1, p. 1-13, 2020.
GALLARDO, Jorge Sergio Pérez. Delimitando os conteúdos da cultura corporal que correspondem à área de Educação Física. Conexões, Campinas/SP, v. 1, n. 1, p. 39-54, 2003.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6ª ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GRAMORELLI, Lilian Cristina. A Cultura Corporal nas Propostas Curriculares Estaduais de Educação Física: novas paisagens para um novo tempo. 2014. 189p. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
HONORATO, Ilma Célia Ribeiro. As representações sociais dos acadêmicos do curso de licenciatura em Educação Física sobre o que é ser professor. 2017. 182f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa/PR, 2017.
MAINARDES, Jefferson; MARCONDES, Maria Inês. Entrevista com Stephen J. Ball: um diálogo sobre justiça social, pesquisa e política educacional. Educação e Sociedade, Campinas/SP, v. 30, n. 106, p. 303-318, 2009.
MATTOS, Mauro Gomes de; ROSSETO JÚNIOR, Adriano José; BLECHER, Shelly. Teoria e Prática da Metodologia da Pesquisa em Educação Física: construindo sua monografia, artigo e projeto de ação. São Paulo: Phorte Editora, 2004.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org); DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 28ª ed., 2009. p. 09-29.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 1993.
MOURA, Diego Luz; ANTUNES, Marcelo Moreira. Aprendizagem técnica, avaliação e Educação Física escolar. Pensar a Prática, Goiânia, v. 17, n. 3, p. 835-848, 2014.
NEIRA, Marcos Garcia; GRAMORELLI, Lilian Cristina. Embates em torno do conceito de cultura corporal: gênese e transformações. In: XIX CONBRACE - Congresso Brasileiro de Ciências do Esporte, p. 1-15, 2015, Vitória-ES. Anais eletrônicos... Disponível em: http://congressos.cbce.org.br/index.php/conbrace2015/6conice/schedConf/presentations?searchField=1&searchMatch=contains&search=NEIRA&track=288. Acesso em: 05 mai.2019.
NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Pedagogia da Cultura Corporal: crítica e alternativas. São Paulo: Phorte, 2006.
NOGUEIRA, Maria Alice; NOGUEIRA, Cláudio Martins. Bourdieu & a Educação. 4ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.
NÚÑEZ, Isauro Beltrán; RAMALHO, Betania Leite. A formação continuada dos professores que ensinam ciências naturais: pressupostos e estratégias. In: JÓFILI, Zélia; ALMEIDA, Argus Vasconcelos de (Orgs). Ensino de Biologia, meio ambiente e cidadania: olhares que se cruzam. Recife: Editora da UFRPE, 2009. p. 207-231.
OLIVEIRA, Marcus Vinícius de Faria. Pensamento teórico e formação docente: apropriação de saberes da tradição lúdica na perspectiva da teoria da formação das ações mentais por etapas de P. Ya. Galperin. 2011. 266f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal/RN, 2011.
SALGADO, Simone da Silva. Gestão e Educação Física escolar: uma mudança de postura para uma mudança de cultura. Temas em Educação Física Escolar, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, p. 49-69, 2017.
SAVIANI, Demerval. Sobre a natureza e especificidade da educação. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 7, n. 1, p. 286-293, 2015.
SOUZA JÚNIOR, Marcílio; BARBOZA, Roberta de Granville; LORENZINI, Ana Rita; GUIMARÃES, Gina; SAYONE, Hilda; FERREIRA, Rita Claudia. Coletivo de Autores: a cultura corporal em questão. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 33, n. 2, p. 391-411, 2011.
TAFFAREL, Celi Nelza Zülke; LACKS, Solange; SANTOS JÚNIOR, Claudio de Lira; CARVALHO, Marise; D’AGOSTINI, Adriana; TITTON, Mauro; CASAGRANDE, Nair. Formação de professores de Educação Física para a cidade e o campo. Pensar a Prática, v. 9, n. 2, p. 153-179, 2006.
THOMAS, Jerry; NELSON, Jack. Research methods in physical activity. 3.ed. Champaign: Human Kinetics, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).