Body and movement and the political-pedagogical project in childhood education: tensions in the relationship with BNCC and RCG
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e79720Abstract
This article aims to discuss the possible tensions in the relationship between propositions related to the body and movement in the process of preparing Political-Pedagogical Projects (PPP) for Early Childhood Education (EI) in the light of the National Common Curricular Base (BNCC) and the Gaúcho Curriculum Reference (RCG), considering the specific EI part of the documents. To this end, a documentary analysis was carried out, in dialogue with some references in the area on the subject, covering elements related to the construction of the PPP and its relationship with the school curriculum, the curriculum in EI and Physical Education, in addition to the body and the movement and IS. In this analysis, it was observed that there seems to be tensions in the preparation of the PPP and the curricula in relation to the body/movement, according to the concepts, often ambiguous, contained in the BNCC and reaffirmed in the RCG.
References
ALTMANN, Helena; MARIANO, Marina; UCHOGA, Liane Aparecida Roveran. Corpo e movimento: produzindo diferenças de gênero na educação infantil. Pensar a Prática, Goiânia, v. 15, n. 2, p. 272-550, abr./jun. 2012. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/12375. Acesso em: 09 jun. 2019.
ARROYO, Miguel Gonzalez. Corpos resistentes produtores de culturas corporais. Haverá lugar na Base Nacional Comum? Motrivivência, Florianópolis, v. 28, n. 48, p. 15-31, set. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2016v28n48p15/32559. Acesso em: 05 jun. 2019.
ARROYO, Miguel Gonzalez. Indagações sobre o currículo: os educandos, seus direitos e o currículo. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.
BARBOSA, Maria Carmem Silveira; HORN, Maria da Graça Souza. Projetos pedagógicos na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2008.
BARBOSA, Maria Carmem Silveira; RICHTER, Sandra Regina Simonis. Campos de Experiência: uma possibilidade para interrogar o currículo. In: FINCO, Daniela; BARBOSA, Maria Carmem Silveira; FARIA, Ana Lúcia Goulart de. (Orgs.). Campos de experiências na escola da infância: contribuições italianas para inventar um currículo de educação infantil brasileiro. Campinas, SP: Edições Leitura Crítica, 2015. p. 185-198.
BARBOSA, Raquel Firmino Magalhães; MARTINS, Rodrigo Lema Del Rio; MELLO, André da Silva. A educação infantil na base nacional comum curricular: avanços e retrocessos. Movimento-Revista de Educação, Niterói, v. 6, n. 10, p. 147-172, jan./jun. 2019. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/32667/18810. Acesso em: 15 ago. 2019.
BASEI, Andréia Paula. A educação física na educação infantil: a importância do movimentar-se e suas contribuições no desenvolvimento da criança. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, v. 3, n. 47, p. 1-12, out. 2008. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2730353. Acesso em: 08 jun. 2018.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 08 jun. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998. v. 1. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/rcnei_vol1.pdf. Acesso em: 17 jun. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998. v. 1. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/rcnei_vol1.pdf. Acesso em: 17 jun. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 08 jun. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=9769-diretrizescurriculares-2012&category_slug=janeiro-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 29 jul. 2020.
BUSSMANN, Antônia Carvalho. O Projeto político-pedagógico e a gestão da escola. In: In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro (Org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas: Papirus, 2004. 17. ed. p. 37-53.
BUSS-SIMÃO, Márcia et al. Corpo e infância: natureza e cultura em confronto. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 03, p. 151-168, dez. 2010.
CELLARD, André. A análise documental. In: POUPARTE, Jean. et al. (Orgs.) A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2012. 3. ed. p. 298-316. Tradução de Ana Cristina Nasser.
FINCO, Daniela; BARBOSA, Maria Carmem Silveira; FARIA, Ana Lúcia Goulart de. Conversações de ponta-cabeça sobre crianças pequenas para além da escola. In: FINCO, Daniela; BARBOSA, Maria Carmem Silveira; FARIA, Ana Lúcia Goulart de. (Orgs.). Campos de experiências na escola da infância: contribuições italianas para inventar um currículo de educação infantil brasileiro. Campinas, SP: Edições Leitura Crítica, 2015. p. 7-14.
FONSECA, Adriana de Castro; FARIA, Eliete do Carmo Garcia Verbena e. Práticas corporais infantis e currículo. In: ARROYO, Miguel Gonzalez; SILVA, Maurício Roberto da. (Org.). Corpo-infância: exercícios tensos de ser criança; por outras pedagogias dos corpos. Petrópolis: Vozes, 2012. p. 280-300.
JAMES, Allison; JENKS, Chris; PROUT, Alan. O corpo e a infância. In: KOHAN, Walter Omar; KENNEDY, David. (Orgs.). Filosofia e infância: possibilidades de um encontro. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 1999. p. 207-238.
MELLO, André da Silva et al. A educação infantil na base nacional comum curricular: pressupostos e interfaces com a educação física. Motrivivência, Florianópolis, v. 28, n. 48, p. 130-149, set. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2016v28n48p130/32567. Acesso em: 08 mar. 2019.
MELLO, André da Silva et al. Representações sociais sobre a educação física na educação infantil. Revista de Educação Física/UEM, Maringá, v. 23, n. 3, p. 443-455, 3. trim. 2012. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/12684. Acesso em: 15 jun. 2019.
MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura. Brasília: Ministério de Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.
MOURA, Diego Luz; COSTA, Kamilla Ribeiro Nunes; ANTUNES, Marcelo Moreira. Educação física e educação infantil: uma análise em seis periódicos nacionais. Pensar a Prática, Goiânia, v. 19, n. 1, p. 182-195, jan./mar. 2016. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/34061. Acesso em: 09 jun. 2019.
NEIRA, Marcos Garcia. Educação física na educação infantil: algumas considerações para a elaboração de um currículo coerente com a escola democrática. In: ANDRADE FILHO, Nelson Figueiredo de; SCHNEIDER, Omar. (Orgs.). Educação física para a educação infantil: conhecimento e especificidade. São Cristóvão: Editora UFS, 2008. p. 45-96.
OLIVEIRA, Victor José Machado de; MARTINS, David Gomes; PIMENTEL, Nilton Poletto. O cotidiano da educação infantil e a presença da educação física na poética de ser criança. Pensar a prática, Goiânia, v. 16, n. 1, p. 118-133, jan./mar. 2013. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/16188. Acesso em: 09 jun. 2019.
PANDINI-SIMIANO, Luciane; BUSS-SIMÃO, Márcia. Base Nacional Comum Curricular para a educação infantil: entre desafios e possibilidades dos campos de experiência educativa. EccoS Revista Científica, São Paulo, n. 41, p. 77-90, set./dez. 2016. Disponível em: hhttps://periodicos.uninove.br/eccos/article/viewFile/6799/3422. Acesso em: 10 dez. 2020.
PINHEIRO, Maria Eveline. Ação coletiva como referencial para a organização do trabalho pedagógico. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro et al. (Orgs.). Escola: espaço do projeto político-pedagógico. Campinas: Papirus, 2002. 6 ed. p. 75-94.
RIO GRANDE DO SUL. Secretaria de Estado da Educação. Departamento Pedagógico, União Nacional dos Dirigentes Municipais de Educação. Referencial Curricular Gaúcho: Educação Infantil. Porto Alegre: Secretaria de Estado da Educação, Departamento Pedagógico, 2018. v. 1. Disponível em: http://portal.educacao.rs.gov.br/Portals/1/Files/1532.pdf. Acesso em: 08 jun. 2019.
SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 2000. 3. ed.
SACRISTÁN, José Gimeno. O que significa o currículo? In: SACRISTÁN, J. G. Saberes e incertezas sobre o currículo. (Org.). Porto Alegre: Penso, 2013. Tradução de Alexandre Salvaterra. Consultoria, supervisão e revisão ténica desta obra: Miguel González Arroyo. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=V4MFBAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA16&dq=defini%C3%A7%C3%A3o+de+curriulo&ots=YlKW1HcZXR&sig=31wei_3ajGtshz1TfFh2tn3C7Hk#v=onepage&q&f=false. Acesso em: 04 mar. 2020.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Sociologia da infância: correntes e confluências. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; GOUVEA, Maria Cristina Soares de. (Orgs.). Estudos da infância: educação e práticas sociais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008. p. 17-39.
SILVA, Gustavo Cleiton Sousa et al. Educação infantil na BNCC: análise e contextualização do componente curricular educação física. Temas em Educação Física Escolar, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, jan./jul. 2019, p. 97-116. Disponível em: https://cp2.g12.br/ojs/index.php/temasemedfisicaescolar/article/view/1938/pdf_12. Acesso em: 30 jul. 2020.
SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
SILVEIRA, Juliano. Reflexões sobre a presença da educação física na primeira etapa da educação básica. Motrivivência, Florianópolis, v. 27, n. 45, p. 13-27, set. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2015v27n45p13/30191. Acesso em: 07 jun. 2019.
SOARES, Daniela Bento; PRODÓCIMO, Elaine; MARCO, Ademir de. O diálogo na educação infantil: o movimento, a interdisciplinaridade e a educação física. Movimento, Porto Alegre, v. 22, n. 4, 1195-1208, out./dez. 2016. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/57571/39729. Acesso em: 08 jun. 2019.
STAVISKI, Gilmar; SURDI, Aguinaldo; KUNZ, Elenor. Sem tempo de ser criança: a pressa no contexto da educação de crianças e implicações nas aulas de educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 35, n. 1, p. 113-128, jan./mar. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbce/v35n1/a10v35n1.pdf. Acesso em 17 abr. 2020.
TREBELS, Andreas Heinrich. A concepção dialógica do movimento humano: uma teoria do “se-movimentar”. In: KUNZ, Elenor; TREBELS, Andreas Heinrich. Educação física crítico-emancipatória: com uma perspectiva da pedagogia alemã do esporte. Ijuí: Editora Unijuí, 2006. p. 23-48.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção coletiva. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro (Org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas: Papirus, 2004. 17. ed. p. 9-35.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).