Body and movement and the political-pedagogical project in childhood education: tensions in the relationship with BNCC and RCG

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e79720

Abstract

This article aims to discuss the possible tensions in the relationship between propositions related to the body and movement in the process of preparing Political-Pedagogical Projects (PPP) for Early Childhood Education (EI) in the light of the National Common Curricular Base (BNCC) and the Gaúcho Curriculum Reference (RCG), considering the specific EI part of the documents. To this end, a documentary analysis was carried out, in dialogue with some references in the area on the subject, covering elements related to the construction of the PPP and its relationship with the school curriculum, the curriculum in EI and Physical Education, in addition to the body and the movement and IS. In this analysis, it was observed that there seems to be tensions in the preparation of the PPP and the curricula in relation to the body/movement, according to the concepts, often ambiguous, contained in the BNCC and reaffirmed in the RCG.

Author Biographies

Heloisa Elesbão, Universidade Federal de Santa Maria

Mestra em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Especialista em Educação Física Escolar (UFSM). Graduada em Educação Física Licenciatura e em Educação Física Bacharelado pela Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC). Participa do Grupo Pátio de Estudos Qualitativos sobre Formação de Professores e Práticas Pedagógicas em Educação Física na UFSM. Atualmente é professora de Educação Física na Prefeitura Municipal de Candelária-RS.

Maria Cecília da Silva Camargo, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Licenciada em Educação Física pela Universidade de São Paulo (1982), realizou mestrado em Ciências do Movimento Humano na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2000) e doutorado também em Ciências do Movimento Humano pela mesma Instituição. Com passagem pela Prefeitura Municipal de Florianópolis (1995 e 1996), atuou também na Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre entre 2000 e 2008. Exerceu docência na Universidade do Vale do Rio dos Sinos (RS) entre 2003 e 2008. Entre 2008 e 2009 exerceu docência e pesquisa no âmbito de formação de professores, prática pedagógica e educação física escolar na Universidade Estadual de Londrina (PR). Atualmente é docente no Curso de Educação Física da Universidade Federal de Santa Maria. É integrante do Grupo de Estudos Qualitativos Formação de Professores e Prática Pedagógica em Educação Física e Ciências do Esporte (F3P-EFICE), Núcleo de Aprendizagens com as Infâncias e seus Fazeres (NAIF) e líder do Grupo Pátio de Estudos Qualitativos sobre Formação de Professores e Práticas Pedagógicas em Educação Física (UFSM). Concluiu estudos de pós-doutorado na Universidade Federal do Espirito Santo, sob a supervisão do Prof. Dr. André da Silva Mello.

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Published

2021-07-08

How to Cite

Elesbão, H., & Camargo, M. C. da S. (2021). Body and movement and the political-pedagogical project in childhood education: tensions in the relationship with BNCC and RCG. Motrivivência, 33(64), 1–18. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e79720

Issue

Section

Artigos Originais

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