Beyond the classroom: complementary activities in the Physical Education teacher development at the FEF/Unicamp

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e80624

Abstract

Getting into a University provides experiences that go beyond academic environment itself; enabling a new world view with  personal, social and professional growth. From this context, this research aimed to understand the role of complementary activities in the development of students and graduates at the Physical Education College of the University of Campinas. A bibliographic and field research were conducted in which a semi-structured questionnaire was applied, made available and answered by 55 students and graduates through an online platform. The data were analyzed using analytical statistics and content analysis. The results show that the complementary activities were part of the trajectory of most students and they had an important role in their education. It is necessary to create student policy that guarantee democratic and equal participation of all students in these complementary activities, and it is also paramount to have valorization of these spaces of development.

Author Biographies

Julia Pichi Cibim, Faculdade de Educação Física/Unicamp

Graduaded in Phisical Education

Olívia Cristina Ferreira Ribeiro , FEF/Unicamp

Doutora em Educação Física

Universidade Estadual de Campinas/FEF-UNICAMP, Departamento de Educação Física e Humanidades,

Campinas, Brasil

References

AGRESTI, Alan; FINLAY, Barbara. Métodos estatísticos para as ciências sociais. Porto Alegre, Brasil: Penso, 2012.

BATISTA, Paula; PEREIRA, Ana Luisa; GRAÇA, Amândio Braga dos Santos. A (re) configuração da identidade profissional no espaço formativo do estágio profissional. In: DO NASCIMENTO, Juarez Vieir; FARIAS, Gelcemar Oliveira (Org.). Construção da identidade profissional em Educação Física: Da formação à intervenção. UDESC, 2012. p. 81-111.

BRAMANTE, Antonio Carlos. Lazer: concepções e significados. Licere, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 9-17, 1998.

CATANI, Afrânio Mendes; DE OLIVEIRA, João Ferreira. A universidade pública no Brasil: identidade e projeto institucional em questão. Avaliação-Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 4, n. 4, 1999.

CHAUÍ, Marilena. Em torno da universidade de resultados e de serviços. Revista USP, n. 25, p. 54-61, 1995.

CHAUÍ, Marilena. A universidade pública sob nova perspectiva. Revista brasileira de educação, v. 24, n. 1, p. 5-15, 2003.

CLARK, Gordon; MARSDEN, Rebecca; WHYATT, Duncan J; THOMPSON, Leanne; WALKER, Marion. ‘It’s everything else you do…’: Alumni views on extracurricular activities and employability. Active Learning in Higher Education, v. 16, n. 2, p. 133-147, 2015.

DIAS SOBRINHO, José. Educação superior, globalização e democratização: qual universidade?. Revista brasileira de educação, n. 28, p. 164-173, 2005.

DOS SANTOS, Acácia Aparecida Angeli; MOGNON, Jocemara Ferreira; DE LIMA, Thatiana Helena; CUNHA, Neide Brito. A relação entre vida acadêmica e a motivação para aprender em universitários. Psicologia Escolar e Educacional, v. 15, n. 2, p. 283-290, 2011.

FIOR, Camila Alves; MERCURI, Elizabeth. Formação universitária e flexibilidade curricular: importância das atividades obrigatórias e não obrigatórias. Psicologia da Educação. Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação. n. 29, 2009.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

KUH, George D. In their own words: What students learn outside the classroom. American Educational Research Journal, v. 30, n. 2, p. 277-304, 1993.

LARROSA, Jorge Bondia. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista brasileira de educação, n. 19, p. 20-28, 2002.

LEVIN, J; Fox, AJ. A. Estatística para Ciências Humanas. 9. ed. New Jersey: Editora Prentice-Hall., 2003.

MANESCHY, Gustavo Montenegro. Lazer e Formação Cultural: uma análise das trajetórias de professores universitários nos estados do Pará e Amapá. 2019. Tese (Doutorado em Educação Física) – Escola de Educação Física, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019.

MINAYO, Maria Cecília de Souza; DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu Cruz. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 2002.

Published

2021-10-28

How to Cite

CIBIM, Julia Pichi; RIBEIRO , Olívia Cristina Ferreira. Beyond the classroom: complementary activities in the Physical Education teacher development at the FEF/Unicamp. Motrivivência, Florianópolis, v. 33, n. 64, p. 1–16, 2021. DOI: 10.5007/2175-8042.2021.e80624. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/80624. Acesso em: 26 jan. 2025.

Issue

Section

Artigos Originais