Supervised school placement in Physical Education: before and during the Covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2022.e84681

Abstract

This text reports on the experiences of initiation to teaching by the supervised school placement (SSP) in the Physical Education course of a public university in southern Brazil about remote learning context. The notes permeate the differences felt, the challenges and learning that impacted the teaching practice. Thus, the experiences derived from the pedagogical reformulation of the SSP stand out, such as document analysis, creation of video classes and podcasts that represented moments of choice and organization of didactic-methodological procedures consistent with the specificities of the educational stage. As considerations, it is pointed out that there was an effort to adapt as emergencies at the same time as the focus was for academics to revisit the issues about pedagogical practice, in addition to trying to bring them closer to the current educational context.

Author Biographies

Roque Luiz Bikel, Universidade do Estado de Santa Catarina

Graduando de licenciatura em Educação Física 

Larissa Cerignoni Benites, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doctorate degree in Science of Motricity, by Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP. Professor at the State University of Santa Catarina

References

ALMEIDA, Patrícia, Cristina, Albieri de; BIAJONE, Jefferson. Saberes docentes e formação inicial de professores: implicações e desafios para as propostas de formação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 33, n. 2, p. 281-295, 2007.

ALTET, Marguerite. Análise das práticas dos professores e das situações pedagógicas. Porto Editora, Porto, 2000.

ALTET, Marguerite. As competências do professor profissional: entre conhecimento, esquemas de ação e adaptação, saber analisar. In: PAQUAY, Léopold; PERRENOUD, Philippe; ALTET, Marguerite; CHARLIER, E. (org.). Formando professores profissionais: quais estratégias? Quais competências?. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, p. 23-32, 2001.

BRASIL. Decreto-Lei n.º 13979 de 11 de março de 2020. Brasil. Diário Oficial da União, 11 mar. 2020. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/lei/l13979.htm. Acesso em 15 de Abril de 2021.

BRASIL (Estado). Decreto 509 de 17 de Março de 2020. Florianópolis, SC: Diário Oficial do Estado de Santa Catarina, 17 mar. 2020. Disponível em: http://dados.sc.gov.br/dataset/149a36ac-19c6-47b3-b873-9c0512f7a4db/resource/183dd81f-ea4e-41b6-b8d3-8c8bde639b64/download/decreto_509-17.03.2020.pdf. Acesso em: 15 abr. 2021.

BENITES, Larissa, Cerignoni; SARTI, Flavia, Medeiro; SOUZA NETO, Samuel de. De mestres de ensino a formadores de campo no estágio supervisionado. Cadernos de Pesquisa, v. 45, p. 100-117, 2015.

BENITES, Larissa, Cerignoni; FOLLE, Alexandra; FARIAS, Gelcemar, Oliveira; DUEK, Viviane, Preichardt. Estágio curricular supervisionado na formação de professores de educação física na UDESC. In: Dijnane Vedovatto, Elisângela Venância Ananias, Roraima Alves da Costa Filho (org.), O estágio curricular supervisionado da educação física no Brasil. Curitiba, Editora CRV, v.6, 2020.

FARIAS, Isabel, Maria, Sabino de; SALES, Josete de, Oliveira, Castelo, Branco; BRAGA, Maria, Margarete, Sampaio de, Carvalho; FRANÇA, Maria do, Socorro, Lima, Marques. Didática e docência: aprendendo a profissão. 3. Ed. Brasília: Liber Livro Editora Ltda, 2011.

GARCIA, Carlos. Marcelo. Planejamento de ensino: fase de preparação. Educar em Revista, v. 3, p. 9-34, 1984.

GARCIA, Carlos. Marcelo. Formação de professores para uma mudança educativa. Porto: Porto editora, 1999.

GODOI, Marcos; KAWASHIMA, Larissa, Beraldo; GOMES, Luciane de, Almeida; CANEVA, Christiane. Remote teaching during the covid-19 pandemic: challenges, learning and expectation of university professors of Physical Education. Research, Society and Development, v. 9, n. 10, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i10.8734.

GODOI, Marcos.; KAWASHIMA, Larissa, Beraldo.; GOMES, Luciane de, Almeida. “Temos que nos reinventar”: os professores e o ensino da educação física durante a pandemia de COVID-19. Dialogia, São Paulo, n. 36, p. 86-101, 2020.

HODGES, Charles; MOORE, Stephaine; LOCKEE, Barb; TRUST, Torrey; BOND, Aaron. A diferença entre o ensino remoto de emergência e aprendizagem online, 2020. Disponível em: A diferença entre ensino remoto de emergência e de aprendizagem on-line EDUCAUSE. Acesso em: 20 set. 2021.

ISSE, Silvane. Fensterseifer; MOLINA NETO, Vicente. Estágio supervisionado na formação de professores de educação física: produções científicas sobre o tema. Journal of Physical Education, v. 27, n. 1, p. 1-16, 2016.

KADDOURI, Mokhtar. L’alternance comme espace de transition et de tensios identitaires. In : CORREA MOLINA, Enrique; GERVAIS, Colette. (Org.). Les stages em formations à l’enseignement. Pratiques et perspectives théoriques. Quebec: Presse de l’Université du Québec, p. 59-82, 2008.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Statement on the second meeting of the International Health Regulations (2005) Emergency Committee regarding the outbreak of novel coronavirus (2019-nCoV). Genebra, 30 jan. 2020. Disponível em: https://www.who.int/. Acesso em: 15 Abr. 2020.

RESENDE, Rui; AIRES, Luísa; ARÀÚJO, Rui; GOMES, Patrícia; SARMENTO, Fátima; CUNHA, Mariana, Amaral da. Confinamento covid-19: um olhar dos estudantes-estagiários de educação física. Journal of Sport Pedagogy and Research, v. 7, n. 2, p. 52-60, 2020. https://doi.org/10.47863/VRYU8806

SHIGUNOV NETO, Alexandre; FORTUNATO, Ivan (org.). 20 anos sem Donald Schön: o que aconteceu com o professor reflexivo?. São Paulo: Edição Hipóteses, 2017.

SILVA, Ednaldo, Gomes da. Leitura e produção textual: o desafio de ensinar a ler e escrever textos na escola. 2018. Disponível em: https://www.construirnoticias.com.br/leitura-e-producao-textual-o-desafio-de-ensinar-a-ler-e-escrever-textos-na-escola/. Acesso em: 22 set. 2021.

SOUZA, Katia, Reis de; SANTOS, Gideon, Borges dos; RODRIGUES, Andréa, Maria dos, Santos; FELIX, Eliana, Guimarães; GOMES, Luciana; ROCHA, Guilhermina, Luiza da; CONCEIÇÃO, Rosilene do, Campo, Macedo; ROCHA, Fábio, Silva da; PEIXOTO, Rosaldo, Bezerra. Trabalho remoto, saúde docente e greve virtual em cenário de pandemia. Trab. educ. saúde, Rio de Janeiro, v. 19, 2021. https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00309.

SOUZA, Ester. Maria. Figueiredo; FERREIRA, Lúcia. Gracia. Ensino remoto emergencial e o estágio supervisionado nos cursos de licenciatura no cenário da Pandemia COVID 19. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 13, n. 32, p. 1-19, 2020.

VALENTE, Geilsa, Soraia, Cavalcanti; MORAIS, Érica, Brandão de; SANCHEZ, Martiza, Consuelo, Ortiz; SOUZA, Deise. Ferreira de; PACHECO, Marina, Caroline, Marques, Dias. O ensino remoto frente às exigências do contexto de pandemia: reflexões sobre a prática docente. Research, Society and Development, v. 9, n. 9, p. 1-13, 2020. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i9.8153

VERDASCA, José. A escola em tempos de pandemia: narrativas de professores. Saber & Educar, n. 29, jan. 2021. http://dx.doi.org/10.17346/se.vol29.403.

Published

2022-04-14

How to Cite

Bikel, R. L., & Benites, L. C. (2022). Supervised school placement in Physical Education: before and during the Covid-19 pandemic. Motrivivência, 34(65), 1–18. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2022.e84681

Issue

Section

Porta Aberta

Most read articles by the same author(s)