Communicatively evaluating in Physical Education at school: experiences and narratives through information and communication technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2022.e85832

Keywords:

Physical education, Evaluation, BLOG

Abstract

This article is based on the presentation and discussion of narrative investigations under a qualitative research approach. In its descriptions and analyses, it was heavily influenced by discussions of Information and Communication Technologies (ICT). Questions about communicative assessments for learning were problematized through the use of the blog in the high school of a state school in Minas Gerais, anchored in the Habermas Theory of Communicative Action. It was concluded that the students were affected by the proposition and the meanings shared by the different high school actors involved and by the different educational situations presented and problematized throug ICT. It was also concluded that the ICT, when used in the evaluation process in a systematic way, combined, moreover, to other methods and in tune with the communicative precepts, enhance the Physical Education classes, potentially, even, in the period "post” pandemic.

Author Biography

Galdino Rodrigues Sousa, Universidade Federal de Juiz de Fora e Universidade Vale do Rio Verde

Doutor em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Professor da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Professor do Mestrado Profissional em Gestão, Planejamento e Ensino da Universidade Vale do rio Verde (UninCor)

References

BELLONI, Maria Luiza. O que é mídia-educação. Campinas: Autores Associados, 2001.

BETTI, Mauro; GOMES-DA-SILVA, Pierre Normando. Corporeidade, jogo, linguagem: a educação física nos anos iniciais do ensino fundamental. São Paulo: Cortez, 2019.

BIANCHI, Paula. Formação de professores e cultura digital: observando caminhos curriculares através da mídia-educação. Tese (Doutorado em Educação Física), Universidade Federal de Santa Catarina, Floriánopolis –SC, 2014.

BOUFLEUR, José. Pedagogia da Ação Comunicativa: uma leitura com Habermas. 3. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2001.

BRACHT, Valter. Educação Física e Aprendizagem Social. Porto Alegre: Magister, 1992

BRUNER, Jerome. Acts of meaning. Cambridge, MA & London: Harvard University Press, 1990.

CUNHA, Maria Isabel. Trajetórias e lugares de formação da docência universitária: da perspectiva individual ao espaço institucional. Araraquara – SP: Junqueira & Marin; Brasília – DF: CAPES: CNPq, 2010.

DARIDO, Suraya Cristina. A avaliação da Educação Física: das abordagens à prática pedagógica. In: Seminário de Educação Física Escolar, 1999, São Paulo. Avaliação em Educação Física Escolar, 1999. p. 50-66.

FANTIN, Mônica. Mídia-educação: conceitos, experiências, diálogos Brasil-Itália. Florianópolis: Cidade Futura, 2006

FERREIRA, Viviane Lima; GIRARDELLO, GIlka. Um olhar intercultural para a Mídia-Educação: diferenças e desigualdade nos contextos de acesso às mídias. Revista Pedagógica, Chapecó, v. 21, 2019. Disponível em: https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/4781. Acesso em: 03 jan. 2022.

GONZÁLEZ, Fernando. Jaime; SCHWENGBER, Maria Simone Vione. Práticas pedagógicas em Educação Física: espaço, tempo e corporeidade. Erechim: Edelbra, 2012.

HABERMAS, Jürgen. Teoria do Agir Comunicativo: 2. Sobre a crítica da razão funcionalista. São Paulo: Wmf martinsfontes, 2012.

MENDES, Dego. O estágio na licenciatura em educação física em perspectiva semiótica: (re)ver-se e (re)criar-se em imagens. Tese (Doutorado em Educação Física), Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2016.

NEIRA, Marcos garcia. Práticas corporais: brincadeiras, danças, lutas, esportes e ginásticas. 1. ed. São Paulo: Melhoramentos, 2014.

NORONHA, Vânia; TEIXEIRA, Daniel Marangon Duffles. Gestão e avaliação: Desafios para a Educação Física como área de conhecimento. Revista @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 3, n. 5, 2015. Disponível em: http://seer.pucminas.br/index.php/arquivobrasileiroeducacao/article/view/P.23187344.2015v3n5p84. Acesso em: 18 dez. 2021.

PIRES, Giovani de Lorenzi. Educação Física e o discurso midiático: abordagem crítico-emancipatória. Ijuí: Editora Unijuí, 2002.

SANTOS, Wagner; MATHIAS, Bruna Jéssica; MATOS, Juliana Martins Cassani; VIEIRA, Aline Oliveira. Avaliação na educação física escolar: reconhecendo a especificidade de um componente curricular. Movimento, Porto Alegre, v. 21, p. 205-218, 2015. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/46895. Acesso em: 23 dez. 2021.

SOUSA, Galdino Rodrigues; BORGES, Eliane Medeiros; COLPAS, Ricardo Ducatti. Em defesa das tecnologias de informação e comunicação na Educação Básica: diálogos em tempos de pandemia. PLURAIS - Revista Multidisciplinar, Salvador, v.5, n.1, 146-169, 2020. Disponível em: file:///C:/Users/Neil/AppData/Local/Temp/8883-Texto%20do%20artigo-24265-1-10-20200712.pdf Acesso em: 23 dez. 2021.

Published

2022-06-30

How to Cite

Sousa, G. R. (2022). Communicatively evaluating in Physical Education at school: experiences and narratives through information and communication technologies. Motrivivência, 34(65). https://doi.org/10.5007/2175-8042.2022.e85832

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)