Adventure sports in remote education: experiences with active methodologies in Physical Education classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2023.e90488

Keywords:

Adventure sports, Remote teaching, High school

Abstract

Discusses pedagogical mediations of Physical Education with High School, experienced with Adventure Sports during remote teaching. In Physical Education classes, with two classes of Environmental Technician Integrated to High School at a Federal Institution in Cuiabá/MT, virtual relationships were established with students in 2021/1 and 2021/2, through active methodologies. The experiences used technological resources, reading and discussions of texts. The pedagogical products of these experiences were virtual games and the elaboration of cartoons about the Adventure Sports content. It was found that protagonism, research, critical positioning and engagement in teaching-learning processes provided the production of knowledge, in a shared and active way among students, both in the organization and in practice in Physical Education classes during remote teaching.

Author Biography

Raquel Firmino Magalhães , Colégio Pedro II

Doutora.

References

ALVES, M. P.; FONSECA, M. C. V.; MARTINS, C. Educação Física escolar, a prática de esportes de aventura e a noção de risco calculado. Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, v. 23, n. 38, p. 262-291, jan./jul. 2018. Disponível em: https://revistas.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/7696 Acessado em: 04 jul 2022.

BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

BACICH, L. Metodologias ativas e a educação do futuro, hoje! In: Caderno da 5º Jornada Pedagógica Nacional de Educação Profissional. Senai. 2021. (pp. 21-22). Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/349054774_SOFT_SKILLS_NA_DOCENCIA_E_METODOLOGIAS_ATIVAS_DE_APRENDIZAGEM Acessado em: 04 jul 2022.

BETRÁN, Javier Oliveira. Rumo a um novo conceito de ócio ativo e turismo na Espanha: as atividades físicas de aventura na natureza. In: BRUHNS, Heloisa Turine. Turismo, Lazer e Natureza. Barueri: Manole, 2003, p. 157-202.

BRASIL. Lei no 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Publicado no D.O.U. de 28.4.1999.

BRASIL. Decreto no 4.281, de 25 de junho de 2002. Regulamenta a Lei no 9.795, de 27 de abril de 1999, que institui a Política Nacional de Educação Ambiental, e dá outras providências. Publicado no D.O.U. de 26.6.2002.

BREIVIK, Gunnar. Trends in adventure sports in a post-modern society. Sport in Society, v. 13, n. 2, p. 260-273, 2010. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/233083337_Trends_in_adventure_sports_in_a_post-modern_society Acessado em: 04 jul 2022.

CUIABÁ. Projeto Pedagógico do Curso. Técnico em Meio Ambiente Integrado ao Ensino Médio. 2015.

DIAS, Cleber Augusto Gonçalves. Notas e definições sobre esporte, lazer e natureza. Licere, Belo Horizonte, v. 10, n. 3, p. 1-36, 2007. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/922 Acessado em: 04 jul 2022.

FRANÇA, D. L.; DOMINGUES, S. C. Esportes de aventura nas aulas de educação física. XII Congresso Nacional de Educação. Formação de professores, complexidade e trabalho docente, Educere: PUCPR. 2015. (pp. 23771-23784). Disponível em: http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/18235_8141.pdf Acessado em: 04 jul 2022.

GREZZANA, José Francisco. Educação, Meio Ambiente e Esporte de Aventura na Natureza. Coletânea... Encontro nacional de recreação e lazer, ENAREL, 12., Balneário Camboriú, Santa Catarina: Roca, 2000.

IACZNSKI, L. A.; FIGUEIREDO, J. P.; DUEK, V. P. Esportes de aventura e educação física: aproximações com a educação infantil. Revista Atos de Pesquisa em Educação. Blumenau, v.16, n.8429, p. 1-19, 2021. Disponível em: https://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/8429 Acessado em: 04 jul 2022.

INÁCIO, H. L. D.; PERETI, E. S.; SILVA, A. P. S.; LISENFELD, P. A. Bastidores das práticas de aventura na natureza. In; DAMIANI, Iara Regina; SILVA, Ana Márcia. (Orgs). Práticas corporais: Experiências em Educação Física para uma formação Humana. Florianópolis: Naemblu Ciência e Arte, v3, p.69-88, 2005. Disponível em: https://1library.org/document/ynx9wrlq-bastidores-das-praticas-de-aventura-na-natureza.html Acessado em: 04 jul 2022.

MARINHO, A. Lazer, aventura e risco: reflexões sobre atividades realizadas na natureza. Movimento, v. 14, n. 2, p. 181-206, abr./jun. 2008. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/5756 Acessado em: 04 jul 2022.

PEREIRA, D. W.; ARMBRUST, I.; RICARDO, D. P. Esportes radicais, de aventura e ação: conceitos, classificações e características. Revista Corpoconsciência. São Paulo, v.12, n.1, p. 35-56, jan./jun. 2008. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/3486 Acessado em: 04 jul 2022.

PIMENTEL, G. G. A. Esportes na natureza e atividades de aventura: uma terminologia aporética. Rev. Bras. Ciênc. Esporte, Florianópolis, v. 35, n. 3, p. 687-700, jul./set. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbce/a/w4WmkyJMtPrGCYCbmhSkcyP/?lang=pt Acessado em: 04 jul 2022.

SCHLÜNZEN, E. T. M.; SANTOS, D. A. N. Práticas pedagógicas do professor: abordagem construcionista, contextualizada e significativa para uma educação inclusiva. 1. ed. Curitiba/PR: Appris, 2016.

TAHARA, A. K.; DARIDO, S. C. práticas corporais de aventura em aulas de educação física na escola. Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde. Unicamp, v. 14, n. 2, p. p. 113-136, abr./jun., 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8646059 Acessado em: 04 jul 2022.

TRIANI, F. S.; TELLES, S. C. C. Representações sociais sobre os esportes de aventura na educação física. Interfaces da Educação, Paranaíba, v. 10, n. 30, p. 293-314, 2019. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/3946 Acessado em: 04 jul 2022.

UVINHA, Ricardo Ricci. Juventude, lazer e esportes radicais. Barueri: Manole, 2001.

Published

2023-02-12

How to Cite

RAQUEL FIRMINO MAGALHÃES. Adventure sports in remote education: experiences with active methodologies in Physical Education classes. Motrivivência, Florianópolis, v. 35, n. 66, p. 1–18, 2023. DOI: 10.5007/2175-8042.2023.e90488. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/90488. Acesso em: 28 nov. 2024.

Issue

Section

Porta Aberta