Light Magazine in the construction of the ideal worker in the 1930s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-9222.2021.e80445%20

Abstract

The purpose of this article is to point out the relevance and objectives of Light Magazine (1928-1940), from The Rio de Janeiro Tramway, Light and Power, in its project to train its workers in the 1930s. The magazine was destined and distributed free of charge to the workers of the company, headquartered in Rio de Janeiro, but with a network of more than twenty thousand employees spread beyond the nation's capital. Among other intentions, it created a channel of dialogue and internal discourse in the formation of an ideal prototype of worker, aligned with a proposal for the valorization of work and the harmonization among social classes.

Author Biography

Guilherme Fernandes Reis das Chagas, Unifesp

Mestre em História pela Universidade Federal de São Paulo (Unifesp). Professor de História na educação básica. 

References

ANTONACCI, Maria Antonieta Martines. “Institucionalizar Ciência e Tecnologia – Em Torno da Fundação do IDORT (São Paulo, 1918/1931)”. Revista Brasileira de História, São Paulo, V. 7, n. 14, 1987.

BASTOS, Pedro Paulo Zahluth. A construção do nacionalismo econômico de Vargas. In: BASTOS, Pedro Paulo Zahluth; FONSECA, Pedro Cezar Dutra. A Era Vargas: desenvolvimentismo, economia e sociedade. São Paulo, Unesp, 2012.

BEKIN, Saul Faingaus. Endomarketing: como praticá-lo com sucesso. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2004.

CORRÊA, Maria Letícia. Light. (verbete). Dicionário Histórico Biográfico Brasileiro da Primeira República (1889 - 1930). Rio de Janeiro: FGV, 2011.

CORRÊA, Maria Letícia. O setor de energia elétrica e a construção do Estado no Brasil: o Conselho Nacional de Águas e Energia Elétrica (1939-1954). 2002. Tese (Doutorado) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2002.

CRUZ, Heloisa de Faria. São Paulo em Papel e Tinta: periodismo e vida urbana 1890-1915. São Paulo: EDUC; FAPESP; Arquivo do Estado, 2000.

CRUZ, Heloisa de Faria; PEIXOTO, Maria do Rosário da Cunha. Na oficina do historiador: conversas sobre história e imprensa. Projeto História, São Paulo, n. 35, 2007.

ESPINA, Delia Beatriz. O papel das empresas multinacionais na industrialização periférica: um estudo da trajetória da IMB. In: SZMRECSÁNYI, Tamás J. M. K.; MARANHÃO, Ricardo F. A. (org.). História de Empresas e Desenvolvimento Econômico. São Paulo: Hucitec/Fapesp/ABPHE, 1996.

GOMES, Ângela de Castro. Autoritarismo e corporativismo no Brasil: o legado de Vargas. In: BASTOS, Pedro Paulo Zahluth; FONSECA, Pedro Cezar Dutra. A Era Vargas: desenvolvimentismo, economia e sociedade. São Paulo: Unesp, 2012.

LENE, Hérica. Memória e História da Comunicação: a participação da Associação Brasileira de Imprensa (ABI) no processo de profissionalização do jornalista. Revista Brasileira de História da Mídia, v. 2, n. 1, 2013.

LENHARO, Alcir. Sacralização da Política. Campinas: Papirus, 1986.

LUCA, Tânia Regina. História dos, nos e por meio dos periódicos. In: PINSKY, Carla Bassanezi (org.). Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2005.

MARTINS, Ana Luiza. Da fantasia à história: folheando páginas revisteiras. Revista Nera, v. 22, p. 59-79, 2003.

MAUAD, A. M. Na mira do olhar: um exercício de análise da fotografia nas revistas ilustradas cariocas, na primeira metade do século XX. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 133-174, 2005.

REBECHI, Cláudia Nociolini. Prescrições de comunicação e racionalização do trabalho: os ditames de relações públicas em diálogo com o discurso do IDORT (anos 1930-1960). 2014. Tese (Doutorado) – Escola de Comunicações e Artes. Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, 2014.

SANTOS, João Marcelo Pereira dos. Os trabalhadores da Light São Paulo, 1900-1935. 2009. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Campinas, SP, 2009.

SZMRECSÁNYI, Tamás J. M. K.; MARANHÃO, Ricardo F. A. (org.). História de Empresas e Desenvolvimento Econômico. São Paulo: Hucitec; Fapesp; ABPHE, 1996.

SOUZA, Denaldo Alchorne de. Futebol e gênero no Brasil. Caderno Espaço Feminino, v. 22, n. 2, 2009.

VIZEU, Fábio. Idort e difusão do Management no Brasil na década de 1930. E DIFUSÃO DO MANAGEMENT NO BRASIL NA DÉCADA DE 1930. Rev. adm. empres., São Paulo, v. 58, n. 2, p. 163-173, 2018.

WILLIAMS, Raymond. Cultura e Materialismo. São Paulo: Editora UNESP, 2011.

WILLIANS, Raymond. A imprensa e a cultura popular: uma perspectiva histórica, Ricardo B. Iannuzzi (Tradução). Projeto História, São Paulo, n. 35, 2007.

Published

2021-11-25

How to Cite

CHAGAS, Guilherme Fernandes Reis das. Light Magazine in the construction of the ideal worker in the 1930s. Revista Mundos do Trabalho, Florianópolis, v. 13, p. 1–22, 2021. DOI: 10.5007/1984-9222.2021.e80445 . Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/mundosdotrabalho/article/view/80445. Acesso em: 6 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê