Intersections between teacher training and the development of School Programs: Alda Lodi, Minas Gerais, 1941-1957
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e84355Keywords:
Alda Lodi, School Program, History of Mathematics Education, CurriculumAbstract
Alda Lodi is acknowledged for the significant role she played in the field of mathematics education in the state of Minas Gerais in Brazil. After two years studying Methodology of Arithmetic at Teachers College, Columbia University (NY), Lodi became responsible for teaching that discipline at Escola de Aperfeiçoamento de Belo Horizonte - EA (Belo Horizonte Teacher Training School, in free translation). She is the author of two primary school programs on Arithmetic and Geometry published by the Minas Gerais Department of Education. Our research focuses on the elements which characterize her as an education expert.This article aims to explore the Arithmetic and Geometry program published in 1953 by highlighting Lodi’s recommendations and connecting it to the former Program, published in 1941, which was also written by her. The comparison between both programs considers three aspects: the incorporation of Escola de Aperfeiçoamento de Belo Horizonte into Instituto de Educação de Minas Gerais - IEMG (Minas Gerais Institute of Education, in free translation); the political context of both periods; and the discussion Alda Lodi fostered as a Methodology of Arithmetic teacher at that time. Therefore, our work intends to connect the school programs recommendations to the mathematical knowledge taught by Lodi in her teaching practice. Finally, we argue that the considerations around Arithmetic teaching in those programs are linked to Lodi’s work at EA and IEMG.
This article intends to explore the Arithmetic and Geometry program published in 1953, highlighting Lodi’s recommendations. It connects this document to the former Program, published in 1941, which was also written by Alda Lodi. The comparison between both programs considers three aspects: the incorporation of the Belo Horizonte Teacher Training School to the Minas Gerais Institute of Education; the political context of both periods; and the discussion Alda Lodi fostered as a teacher of Methodology of Arithmetic at that time. Therefore, our work intends to connect the school programs recommendations to the mathematical knowledge taught by Lodi during his activities in teacher training.
References
ALMEIDA, André Francisco de. Processos e dinâmicas de produção de novas matemáticas para o ensino e para a AMORIM, Brian D. Indicações metodológicas para o ensino da Matemática presentes em livros que circularam em Minas Gerais na primeira metade do século XX: um estudo da biblioteca pessoal da Professora Alda Lodi. Orientadora: Maria Laura Magalhães Gomes. 2018. 136f. Dissertação (Mestrado em educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, UFMG, Belo Horizonte, 2018.
APAL: Arquivo Pessoal de Alda Lodi, Museu da Escola de Minas Gerais. Envelope 67.
BARROS, Silvia C.; OLIVEIRA, Maria Cristina A. A geometria na formação de normalistas mineiras em tempos de Escola Nova: referências e práticas de Alda Lodi. Histemat, v. 2, n. 2, p. 198-216, 2016.
BICCAS, Maurilane. O impresso como estratégia de formação: Revista do Ensino de Minas Gerais (1925-1940). Belo Horizonte: Argvmentvm, 2008.
BRASIL. Decreto-lei n° 4.791, de 5 de outubro de 1942. Institui o Cruzeiro como unidade monetária brasileira, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/1937-1946/del4791.htm
DUARTE, Aparecida R. et al. Programas de ensino. Cadernos de trabalho, v. 10. São Paulo: Livraria da Física, 2015.
FONSECA, Nelma M. F. Alda Lodi, entre Belo Horizonte e Nova Iorque: um estudo sobre formação e atuação docentes 1912-1932. Orientador: Luciano Faria Filho. 2010. 159f. Dissertação (mestrado em educação), Universidade Federal de Minas Gerais, UFMG, Belo Horizonte, 2010.
GIUSTI, B. L. Cadernos de normalistas e a sistematização do saber profissional para ensinar aritmética no curso primário, década de 1950. Orientador: Wagner Rodrigues Valente. 2020. 196f. Tese (doutorado em educação e saúde na infância e na adolescência), Universidade Federal de São Paulo, UNIFESP, São Paulo, 2020.
GOMES, Maria L.; REIS, Diogo. Ensinar a ensinar a Aritmética à luz das perspectivas escolanovistas em Minas Gerais: uma investigação no arquivo pessoal Alda Lodi. Cadernos de História da Educação, v. 16, n. 1, p. 235–257, 2017.
HOFSTETTER, Rita e VALENTE, Wagner. Saberes em (trans)formação: tema central da formação de professores. São Paulo: Livraria da Física, 2017.
KULESZA, Wojciech A. A. A Escola de Aperfeiçoamento de Belo Horizonte. Curitiba: Appris, 2019.
LODI, Alda. O cruzeiro na Escola Primária. Revista do Ensino, v. 14, n. 176, p. 33–39, 1946.
MINAS GERAIS. Programa em Experiência (ensino primário). Belo Horizonte: Imprensa Oficial, 1941.
MINAS GERAIS. Programas (Ensino Primário Elementar). 2. ed. Belo Horizonte: Imprensa Oficial, 1957.
MINAS GERAIS. Programas (Ensino Primário Elementar). 3. ed. Belo Horizonte: Imprensa Oficial, 1961.
MORAIS, Rosilda dos S.; VALENTE, Wagner R. Os Experts e o Saber Profissional do Professor que Ensina Matemática. Ciência & Educação (Bauru), v. 26, 2020.
PRATES, Maria H. A introdução oficial do Movimento da Escola Nova no ensino público de Minas Gerais: a Escola de Aperfeiçoamento. Orientador: Carlos Roberto Jamil Cury. 1989. 232f. Dissertação (mestrado em educação), Universidade Federal de Minas Gerais, UFMG, Belo Horizonte, 1989.
REIS, D. História da formação de professores de matemática do ensino primário em Minas Gerais: estudos a partir do acervo de Alda Lodi (1927 a 1950). Orientadora: Maria Laura Magalhães Gomes. 2014. 258f. Tese (doutorado em educação), Universidade Federal de Minas Gerais, UFMG, Belo Horizonte, 2014.
Revista do Ensino. 16 (189), abr.-jun., 1948. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/181496 . Acesso em: 18 de setembro de 2021.
Revista do Ensino. 18 (197), out.-dez., 1950. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/181489. Acesso em: 18 de setembro de 2021.
RIOS, Diogo R. et al. Cadernos escolares e a escrita da história da educação matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2017.
VALENTE, Wagner R. O caderno de um professor e as suas relações com o saber matemático. REVEMAT, v. 13, n. 1, p. 31-41, 2018.
VALENTE, Wagner R. História e cultura em educação matemática: a produção da matemática do ensino. REMATEC, v. 15, n. 36, p. 164-174, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ana Cristina Santos Matos Rocha

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
