Essay, otherness and experience: the literary writing at school
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e55581Abstract
The subject of this article is literary writing at school. We establish a discussion from the connections between the narrative creation process with the topics of essay, experience and otherness. We intend to propose, drawing from authors like Foucault, Deleuze, Skliar and Agamben, how different experimentations with literature can work in order to refine teachers and students daily writing process. A short story written by a middle school student is the focal point of our analyses, and its philosophical perspective offers ideas on how to sever from standard and more instrumental writing methods, towards further possible ways to engage literature and writing considering a school environment.
References
AGAMBEN, Giorgio. Ideia da prosa. Trad. João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
ARENDT, Hannah. A condição humana. Trad. Roberto Raposo. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2000.
ARENDT, Hannah. Eichmann em Jerusalém. Um relato sobre a banalidade do mal. Trad. José Rubens Siqueira. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
BORGES, Jorge L. Kafka y sus precursores. In: FRÍAS, Carlo S. V. (Org.). Obras completas 1923-1972. Buenos Aires: Emecé editores, 1974, p. 710-712.
CALVINO, Ítalo. Por que ler os clássicos? Trad. Nilson Moulin. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
CHAUÍ, Marilena. Obra de arte e filosofia. In: Experiência do pensamento. Ensaios sobre a obra de Merleau-Ponty. São Paulo: Martins Fontes, 2002, p. 151-195.
DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. L'Abécédaire de Gilles Deleuze, entrevista feita por Claire Parnet, filmada e dirigida por Pierre-André Boutang. Paris: Vidéo 202 Éditions Montparnasse, 1996. (Transcrição sintetizada, em inglês, por Charles J. Stivale, e traduzida para o português por Tomaz Tadeu).
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Trad. Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. São Paulo: Editora 34, 2010.
DIDI-HUBERMAN. De semelhança a semelhança. Alea, vol.13, n.1, Rio de Janeiro, Jan./June, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/alea/v13n1/a03v13n1.pdf
FOUCAULT, Michel. A escrita de si. In: Ética, sexualidade, política. Ditos & Escritos V. Trad. Elisa Monteiro e Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010a, p. 144-162.
FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. Trad. Márcio Alves da Fonseca e Salma Tannus Muchail. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
FOUCAULT, Michel. A linguagem ao infinito. In: Estética: literatura e pintura, música e cinema. Ditos & escritos III. Trad. Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009a, p. 47-59.
FOUCAULT, Michel. O pensamento do exterior. In: Estética: literatura e pintura, música e cinema. Ditos & escritos III. Trad. Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009b, p. 219-242.
FOUCAULT, Michel. Polêmica, política e problematizações. In: Ética, sexualidade, política. Ditos & escritos V. Rio de Janeiro: Forense, 2010b, p. 225-233.
LEARY, Timothy O’. Foucault, experiência, literatura. Antíteses, v.5, n. 10, p. 875-896, jul./dez.2012 Disponível em: http://www0.hku.hk/philodep/dept/to/TO_FoucStuArt2008.pdf
LISPECTOR, Clarice. Água Viva. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. Estética e política. Trad. Mônica Costa Netto. Rio de Janeiro: Editora 34, 2009.
SKLIAR, Carlos. Desobedecer a linguagem: Educar. Trad. Giane Lessa. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
