Essay, otherness and experience: the literary writing at school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e55581

Abstract

The subject of this article is literary writing at school. We establish a discussion from the connections between the narrative creation process with the topics of essay, experience and otherness. We intend to propose, drawing from authors like Foucault, Deleuze, Skliar and Agamben, how different experimentations with literature can work in order to refine teachers and students daily writing process. A short story written by a middle school student is the focal point of our analyses, and its philosophical perspective offers ideas on how to sever from standard and more instrumental writing methods, towards further possible ways to engage literature and writing considering a school environment.

Author Biographies

Raquel Leão Luz, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, com estágio na Universidade de Barcelona, apoiado pela CAPES. Professora de Língua Portuguesa e LIteratura Brasileira.

Rosa Maria Bueno Fischer, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRGS. Pesquisadora do CNPq.

References

AGAMBEN, Giorgio. Ideia da prosa. Trad. João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

ARENDT, Hannah. A condição humana. Trad. Roberto Raposo. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2000.

ARENDT, Hannah. Eichmann em Jerusalém. Um relato sobre a banalidade do mal. Trad. José Rubens Siqueira. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

BORGES, Jorge L. Kafka y sus precursores. In: FRÍAS, Carlo S. V. (Org.). Obras completas 1923-1972. Buenos Aires: Emecé editores, 1974, p. 710-712.

CALVINO, Ítalo. Por que ler os clássicos? Trad. Nilson Moulin. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

CHAUÍ, Marilena. Obra de arte e filosofia. In: Experiência do pensamento. Ensaios sobre a obra de Merleau-Ponty. São Paulo: Martins Fontes, 2002, p. 151-195.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. L'Abécédaire de Gilles Deleuze, entrevista feita por Claire Parnet, filmada e dirigida por Pierre-André Boutang. Paris: Vidéo 202 Éditions Montparnasse, 1996. (Transcrição sintetizada, em inglês, por Charles J. Stivale, e traduzida para o português por Tomaz Tadeu).

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Trad. Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. São Paulo: Editora 34, 2010.

DIDI-HUBERMAN. De semelhança a semelhança. Alea, vol.13, n.1, Rio de Janeiro, Jan./June, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/alea/v13n1/a03v13n1.pdf

FOUCAULT, Michel. A escrita de si. In: Ética, sexualidade, política. Ditos & Escritos V. Trad. Elisa Monteiro e Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010a, p. 144-162.

FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. Trad. Márcio Alves da Fonseca e Salma Tannus Muchail. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

FOUCAULT, Michel. A linguagem ao infinito. In: Estética: literatura e pintura, música e cinema. Ditos & escritos III. Trad. Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009a, p. 47-59.

FOUCAULT, Michel. O pensamento do exterior. In: Estética: literatura e pintura, música e cinema. Ditos & escritos III. Trad. Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009b, p. 219-242.

FOUCAULT, Michel. Polêmica, política e problematizações. In: Ética, sexualidade, política. Ditos & escritos V. Rio de Janeiro: Forense, 2010b, p. 225-233.

LEARY, Timothy O’. Foucault, experiência, literatura. Antíteses, v.5, n. 10, p. 875-896, jul./dez.2012 Disponível em: http://www0.hku.hk/philodep/dept/to/TO_FoucStuArt2008.pdf

LISPECTOR, Clarice. Água Viva. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. Estética e política. Trad. Mônica Costa Netto. Rio de Janeiro: Editora 34, 2009.

SKLIAR, Carlos. Desobedecer a linguagem: Educar. Trad. Giane Lessa. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

Published

2019-06-28

How to Cite

Luz, R. L., & Fischer, R. M. B. (2019). Essay, otherness and experience: the literary writing at school. Perspectiva, 37(2), 581–598. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e55581