Professional development experiences in effects for writing to basic education teachers: relations between university and school
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e96332Keywords:
School, Teacher professional development, WritingAbstract
We understand that when teachers write about their pedagogical practices, they communicate what happens to them in their professional development, at the same time, they position their experiences as events for dialogue with others. Based on this assumption, in this research we aim to analyze the meanings attributed by teachers to their professional development experiences in their relations to write and communicate their pedagogical practices beyond their school. With a case study, we present understandings based on semi-structured interviews with a collective of writing teachers. We evidence that the interpretations are based on theoretical understandings about teacher professional development (DPD) and writing as a teacher training strategy. From the interfaces between the theoretical and the empirical (data) we elaborate the analysis categories: experiences in professional development in their effects on writing and, conversely, writing in its effects on professional development experiences. With the interpretations, we conclude that the promotion of professional development experiences for teachers in a collective school project has the power to constitute a collective of teachers who write and publish about their school and vice-versa. When teachers write and communicate their school to other contexts, they favor the improvement of pedagogical practice, the development of teaching identity and the training of their teachers. With this, they make it possible to position the public school and its teachers in social context and subjects that produce knowledge. This perspective is expanded in interfaces with university, which is improved in teacher training pathways.
References
ANDRADE, L. Entre fazer e dizer: atividade docente e práticas pedagógicas escolares, nos atos de escrita na formação. Revista Raído, Dourados, MS, v.8, n.16, jul./dez. 2014. Disponível em http://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/3754/0 Acesso em:18 jun. 2013.
ANDRÉ, M. E. D. A. O que é um estudo de caso qualitativo em educação? Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, jul./dez. 2013. Disponível em https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/753 Acesso em 20 out. 2022.
ANDRÉ, M. E. D. A. (Orgs.). Práticas Inovadoras na Formação de Professores. São Paulo: Papirus, 2016.
BIHRINGER, K. R. B. Experiências do desenvolvimento profissional de professores que escrevem sobre suas práticas pedagógicas e as reverberações na comunicação de uma escola pública. 2019. Dissertação (Mestrado em PPGE – Mestrado em Educação) –Universidade Regional de Blumenau, FURB, 2019.
CRECCI, V. FIORENTINI, D. Desenvolvimento Profissional Em Comunidades De Aprendizagem Docente. Educ. Rev. [online]. 2018, vol.34, e172761. Jan 18, 2018. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0102-46982018000100111&lng=en&nrm=iso&tlng=pt Acesso em 12 set 2023.
CÔCO, V. A Dimensão Formadora das Prática de Escrita de Professores. Curitiba: Editora CRV, 2016.
IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores. São Paulo: Artmed, 2010.
LARROSA, J. (Orgs.). Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
LARROSA, J. (Orgs.). Esperando não se sabe o quê: sobre o ofício de professor. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
LÜDKE, M.; CRUZ, G. B.; BOING, L. A. A Pesquisa do professor da educação básica em questão. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 42, v. 14, p. 456-468, 2009. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n42/v14n42a05.pdf Acesso em 15 abr. 2023.
MARCELO C. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo - Revista de Ciência da Educação, Lisboa, p.7-22, jan./abr. 2009a. Disponível em http://sisifo.fpce.ul.pt/pdfs/S8_PTG_CarlosMarcelo%20(1).pdf. Acesso em 07 jun. 2013.
MORAES, R; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Editora Unijuí, 2011.
NÖRNBERG, M.; SILVA, G. Processos de escrita e autoria sobre a ação docente enquanto prática formativa. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 54, p. 185-202, out./dez. 2014. Disponível em: https//revistas.ufpr.br/educar/article/view/31359 Acesso em 28 abr. 2023.
NÓVOA, A. Professores imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
NÓVOA, A. Firmar a Posição como Professor, Afirmar a Profissão Docente: Cadernos de Pesquisa, v.47 n.166 p.1106-1133 out./dez. 2017. Disponível em http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/4843 Acesso em 10 dez. 2017.
PRADO, G.; SOLIGO, R. (Org.) Porque escrever é fazer história: revelações, subversões, superações. Campinas, SP: Graf, 2007.
PUKALL, P. J.; SILVA, V. R. S.; SILVA, A.R. (Eco)formação de professores na educação básica: uma experiência a partir de projetos criativos ecoformadores. Blumenau: Nova Letra, 2016.
ZEICHNER, K. M. Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Educação& Sociedade, Campinas, v. 29, n. 103, maio/ago, 2008, p. 535-554. Disponível em https://www.scielo.br/j/es/a/bdDGnvvgjCzj336WkgYgSzq/?format=pdf&lang=pt Acesso em 15 jul. 2018.
ZEICHNER, K.M.; NOFFKE, S. Practitioner research. In: Handbook of research on teaching. 4. ed. Washington: American Educational Research Association. 2001 Disponível em https://www.researchgate.net/publication/303382140_Practitioner_Research Acesso em 15 jul. 2018
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Katiúscia Bihringer, Daniela Tomio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
