The non-mandatory paid internship in the pedagogy course: formative contributions and present contradictions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e100648

Keywords:

Non-mandatory paid internship., Pedagogy, Teacher training

Abstract

This article aims to understand the experiences of non-mandatory paid internships as training spaces for future pedagogues, through the reflections provided by students enrolled in a Pedagogy course, seeking to highlight their contributions and contradictions. The qualitative research seeks to present considerations from the literature on the formative aspects and ponderings from students of a public state university in northern Paraná about the experiences during the non-mandatory paid internship, based on a semi-structured questionnaire. The results, organized into the categories (a) reasons and motivations for experiencing the non-mandatory internship; (b) advantages and positive points generated by the experience; and (c) challenges and negative points generated by the experience, show that, for interns, the contributions of this internship modality include the opportunity for self-recognition in professional practice, skill improvement, longer immersion in the school environment, the possibility of future job market entry, and temporary financial remuneration, which helps them stay at the university. As contradictions, students highlight the diversion of duties, the accumulation of internship and university demands, and low remuneration as pervasive aspects of these experiences. Furthermore, the research points to the necessary definition, through relevant legislation, of the expected actions of interns in the field, with a view to preserving the truly educational character of these experiences, as well as the impact of the non-mandatory paid internship – and the multiple roles that students assume – on the devaluation and suppression of spaces for professionals already qualified to teach.

Author Biographies

Heloísa Alves Martins da Rocha, Londrina State University

Graduanda em Pedagogia pela Universidade Estadual de Londrina, UEL, PR, Brasil. 

Mariana Vaitiekunas Pizarro, Londrina State University

Professora Adjunta da Universidade Estadual de Londrina, UEL, PR, Brasil, no Departamento de Educação (Centro de Educação, Comunicação e Artes - CECA), para o curso de Licenciatura em Pedagogia. Doutora em Educação para a Ciência pelo Programa de Pós Graduação em Educação para a Ciência da Faculdade de Ciências da UNESP de Bauru/SP, Brasil. Mestrado e Graduação em Pedagogia pela mesma Universidade. Foi docente efetiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Paraná (IFPR) no campus de Londrina/PR por 6 anos, atuando nas disciplinas pedagógicas do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas. Foi também professora efetiva dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental na rede estadual de ensino de São Paulo por 7 anos na E. E. Sebastiana Valdíria Pereira da Silva em Bauru/SP, exercendo por 3 anos a função Professora Coordenadora nesta mesma Unidade Escolar, atuando na formação de professores e Gestão Escolar juntamente com a Direção e Vice-Direção.Foi ganhadora do 22 Troféu HQMIX em 2010 na categoria -Melhor Dissertação de Mestrado de 2009 sobre Histórias em Quadrinhos no Brasil.Tem experiência na área de Educação, com ênfase em ensino-aprendizagem, alfabetização científica, formação de professores para o ensino de Ciências.Seus focos de pesquisa estão, atualmente, na pesquisa em alfabetização científica como temática para a formação de professores bem como o reconhecimento dos indicadores de alfabetização científica como parte importante deste processo e no estudo bem como a utilização das histórias em quadrinhos como um recurso adicional e potencial para a prática pedagógica dos professores em diferentes níveis de ensino.

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Published

2025-03-20

How to Cite

Rocha, H. A. M. da, & Pizarro, M. V. (2025). The non-mandatory paid internship in the pedagogy course: formative contributions and present contradictions. Perspectiva, 43(2), 1–22. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e100648

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