The non-mandatory paid internship in the pedagogy course: formative contributions and present contradictions
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e100648Keywords:
Non-mandatory paid internship., Pedagogy, Teacher trainingAbstract
This article aims to understand the experiences of non-mandatory paid internships as training spaces for future pedagogues, through the reflections provided by students enrolled in a Pedagogy course, seeking to highlight their contributions and contradictions. The qualitative research seeks to present considerations from the literature on the formative aspects and ponderings from students of a public state university in northern Paraná about the experiences during the non-mandatory paid internship, based on a semi-structured questionnaire. The results, organized into the categories (a) reasons and motivations for experiencing the non-mandatory internship; (b) advantages and positive points generated by the experience; and (c) challenges and negative points generated by the experience, show that, for interns, the contributions of this internship modality include the opportunity for self-recognition in professional practice, skill improvement, longer immersion in the school environment, the possibility of future job market entry, and temporary financial remuneration, which helps them stay at the university. As contradictions, students highlight the diversion of duties, the accumulation of internship and university demands, and low remuneration as pervasive aspects of these experiences. Furthermore, the research points to the necessary definition, through relevant legislation, of the expected actions of interns in the field, with a view to preserving the truly educational character of these experiences, as well as the impact of the non-mandatory paid internship – and the multiple roles that students assume – on the devaluation and suppression of spaces for professionals already qualified to teach.
References
ANTUNES, Fernanda Vitorino; BITTENCOURT, Ricardo Luiz de. Aproximações e distanciamentos entre a formação acadêmica em pedagogia e o estágio não obrigatório. Revista Saberes Pedagógicos, v. 2, n. 2, 2018. Disponível em: https://www.periodicos.unesc.net/ojs/index.php/pedag/article/view/4254. Acesso em: 12 set. 2024.
ARAÚJO, Ludmilla Carneiro; BRAGA, Simone de Almeida; VENÂNCIO, Bruno. Estudantes de Pedagogia em estágio não obrigatório: reflexões para a formação docente. Linhas Críticas, v. 28, 2022. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1981-04312022000100138&script=sci_arttext. Acesso em: 12 jun. 2024.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BARREIRO, Iraíde Marques de Freitas; GEBRAN, Raimunda Abou. Prática de ensino e estágio supervisionado na formação de professores. São Paulo: Avercamp, 2006.
BRASIL. Relatório Exame Nacional de Desempenho de Estudantes (ENADE) – Pedagogia 92260. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisa Anísio Teixeira, 2021.
BRASIL. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Diário Oficial: República Federativa do Brasil: seção 1, Brasília, DF, ano 146, n. 187, p. 3, 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm. Acesso em: 12 set. 2024.
CASAGRANDE, Gisele; CASAGRANDE, Samira. Os desafios dos acadêmicos do curso de pedagogia sobre o estágio não obrigatório. Revista Saberes Pedagógicos, v. 3, n. 1, 2019. Disponível em: https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/pedag/article/view/4565. Acesso em: 12 jun. 2024.
CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. São Paulo: Cortez, 2017.
DEMSCHINSKI, Sandra Cristina; FLACH, Simone de Fátima. O estágio não-obrigatório na formação de professores: entre o processo formativo e a exploração da força de trabalho. Educação em Revista, Marília, v. 19, n. 2, p. 109-128, jul./dez., 2018. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/educacaoemrevista/article/view/7466. Acesso em: 12 set. 2024.
DEMSCHINSKI, Sandra Cristina; FLACH, Simone de Fátima. Exploração discente: contradições do estágio não obrigatório em cursos de Pedagogia. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 16, n. 34, 2022. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1276. Acesso em: 12 jun. 2024.
LIMA, Deiliane Santos; SILVA, Martha Holanda da; VICENTE, Kyldes Batista. Estágio supervisionado obrigatório e não obrigatório: contribuições para formação e atuação pedagógica. Revista Pedagogia Social UFF, [S.l.], v. 12, n. 12, 2022. Disponível em: http://www.revistadepedagogiasocial.uff.br/index.php/revista/article/view/322. Acesso em: 12 set. 2024.
LIMA, Maria Socorro Lucena; PIMENTA, Selma Garrido. Estágio e docência: diferentes concepções. Poíesis Pedagógica, Goiânia, v. 3, n. 3 e 4, p. 5-24, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufcat.edu.br/poiesis/article/view/10542. Acesso em: 12 set. 2024.
LIMA, Felipe; SANTOS, Valdeci Luiz Fontoura dos; GIARETA, Paulo Fioravante. As contribuições do estágio não-obrigatório na formação inicial do pedagogo docente. Pesquisas e Práticas Educativas, v. 1, p. 1-13, 2020. Disponível em: https://epf.unesp.br/pepe/index.php/pepe/article/view/13/1. Acesso em: 12 set. 2024.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos da Metodologia Científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
NONO, Maévi Anabel; MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Processos de formação de professores iniciantes. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 97, n. 217, p. 382-400, set./dez. 2006. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/1450/1189. Acesso em: 12 set. 2024.
NÓVOA, Antônio. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, Antônio (Coord.). Os professores e a sua formação. 2. ed. Lisboa: Dom quixote, 1995.
OSTETTO, Luciana Esmeralda; MAIA, Marta Nidia Varella Gomes. Nas veredas do estágio docente: (re)aprender a olhar. Olhar de Professor, Ponta Grossa: UFF, v. 22, p. 1-14, 2019. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13935. Acesso em: 12 set. 2024.
PAIVA, Maria Cristina Leandro de; COSTA, Leide Dayana Pereira de Freitas. O estágio não obrigatório no contexto da formação inicial do pedagogo. Textura – Revista de Educação e Letras, v. 19, n. 41, 2017. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/2388. Acesso em: 12 jun. 2024.
PIMENTA, Selma garrido. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? 6. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
PORTELINHA, Ângela Maria Silveira, BORSSOI, Berenice Lurdes; NEZ, Egeslaine de. O estágio remunerado no curso de pedagogia: experiência com o trabalho docente. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, v. 8, n. 27, 2022. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/263163. Acesso em: 12 jun. 2024
SAVIANI, Dermeval. Formação de professores no Brasil: dilemas e perspectivas. Poíesis Pedagógica, Campinas: UNICAMP, v. 9, n. 1, p. 07-19, jan./jun. 2011. Disponível em: https://periodicos.ufcat.edu.br/poiesis/issue/view/1039. Acesso em: 12 set. 2024.
SULAIMAN, Samia Nascimento; SANTOS, Adele Guimarães Ubarana; NASCIMENTO, Débora Maria do; Bortoletto, Denise; LIMA NETO, José Alves de. Janela de Diálogo 04 - Estágio obrigatório e não-obrigatório como espaço dialógico de formação docente. Cadernos de Estágio, v. 4, n. 3, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/cadernosestagio/article/view/30561. Acesso em: 12 jun. 2024
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
TISCOSKI, Isabela Gomes; BITTENCOURT, Ricardo Luiz de. Contribuições do estágio não-obrigatório para a formação inicial do professor. Revista Saberes Pedagógicos, Criciúma: UNESC, v. 1, n. 1, jan./jun., 2017, p. 105-126. Disponível: https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/pedag/article/view/3189 Acesso em: 12 set. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Heloísa Alves Martins da Rocha, Mariana Vaitiekunas Pizarro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
