Perturbações e desafios das tecnologias nos processos educativos na contemporaneidade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e100951

Keywords:

educação

Abstract

Since the expansion of the use of technologies in educational contexts, taking into account the use of classic technologies and the emergence of new technologies that emerge all the time in digital culture, we are led to recognize their non-neutrality and the ever-present threat of forms of social, colonization through cultural reconfigurations (Feenberg, 2002). While some business groups promote new strategies to increase their profitability with the unprecedented discoveries in relation to the possibilities offered by technologies, a portion of the population lives at the mercy of all this, without access to basic resources. Recently, the development of generative Artificial Intelligence (AI) tools that are easier to use has generated a lot of commotion in the educational community, with a reinforcement of salvationist discourses or a new/old fear of replacing teachers with machines in the educational process. Digital technologies are once again at the center of educational debates, demanding a critical stance from researchers in the field of technology and education. We need to analyze the impacts that these new technologies have on society, on educational contexts and on the way we relate to knowledge. This special issue hopes to broaden the debate on the interactions between technologies and education from a critical perspective, seeking to problematize, analyze and produce knowledge about how digital technologies determine our educational processes, highlighting the polysemies and complexities that emerge from this relationship.

Author Biographies

Marina Bazzo de Espíndola, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora associada da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Brasil, vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT). Professora Visitante na Universitat de Barcelona pelo CAPES-PRINT 2024 e 2021/2022. Doutora em Educação, Gestão e Difusão em Biociências pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2010). Desenvolve pesquisas sobre a interrelação Tecnologias e Educação a partir da perspectiva crítica. Líder do Grupo Rede de Pesquisa Currículo e Tecnologia (REPERCUTE). Participa do Grupo de Pesquisa Midia-Educação e Comunicação Educacional (COMUNIC). 

Edna Araujo dos Santos de Oliveira, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora do Departamento de Estudos Especializados em Educação -EED no Centro de Educação - CED da Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC, Doutora em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação na Universidade Federal de Santa Catarina - PPGE/UFSC, Mestre em Educação, Comunicação e Tecnologia pelo Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade do Estado de Santa Catarina - PPGE - UDESC, Pedagoga formada pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC, Bacharel em Direito pela UFSC. Vice-líder do Grupo de pesquisa REPERCUTE na UFSC e pesquisadora colaboradora no Grupo de pesquisa ITINERA na UFSC.

Éverton Vasconcelos de Almeida, Secretaria Estadual de Educaçao de Santa Catarina

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC-2021). Possui Mestrado em Educação pela mesma universidade (UFSC-2015) e Licenciatura em Artes com Habilitação em Música pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel-2004). Especialização em Gestão Escolar e Metodologias Interdisciplinares (2011). Professor de Artes (Música) na Educação Básica da rede pública estadual de Santa Catarina (2005-atual). Atualmente dedica-se aos temas que envolvem integração de tecnologias digitais ao currículo, plataformas digitais e plataformização da educação. Pesquisador do Grupo de Pesquisa REPERCUTE: Rede de Pesquisa em Currículo e Tecnologia-UFSC. Pesquisador do Grupo de Pesquisa Observatório Educação Vigiada-UFPA.

References

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Published

2025-12-09

How to Cite

Espíndola, M. B. de, Oliveira, E. A. dos S. de, & Almeida, Éverton V. de. (2025). Perturbações e desafios das tecnologias nos processos educativos na contemporaneidade. Perspectiva, 43(4), 1–8. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e100951