Network of citations in research with Lesson Study in Mercosur: an analysis at the First International Seminar on Lesson Study in Mathematics Education - I SILSEM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e101028

Keywords:

References, Lesson study, Graph analysis

Abstract

This research aims to verify and analyze the network of citations of authors in studies that use the formative process based on Lesson Study in Mathematics, in Mercosur countries (Argentina, Brazil, Paraguay, and Uruguay). For this, we conducted a search for articles published in the Proceedings of the I SILSEM (International Seminar on Lesson Study in Mathematics Education). The event was organized in partnership with two Brazilian institutions (University of Brasília – UnB and University of Campinas – UNICAMP), online in 2021, and had the participation of 937 (nine hundred and thirty-seven) researchers, teacher trainers, teachers, and future teachers from different parts of the world. Our search found a total of 37 (thirty-seven) articles belonging to Mercosur countries. With this total, we built a graph using Gephi software to perform our analyses of authorship and citations. We have discovered that there are no works belonging to any other Mercosur country besides Brazil, and among these, there exists a preliminary clustering of references and self-references within the context of Lesson Study in the Latin American region. This demonstrates the significance and relevance of this research, as well as its continuation for future editions of the event.

Author Biographies

Joel Staub, Western Paraná State University

Mestre em Educação Matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Unioeste, Brasil, Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática – PRPGEM. Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática – PPGECM, da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE, Cascavel, Paraná, Brasil.

Luani Griggio Langwinski, Western Paraná State University

Mestrado em Ensino pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná, UNIOESTE, Paraná, Brasil – Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEn). Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação (PPGECEM), Santa Terezinha de Itaipu, Paraná, Brasil.

Renata Camacho Bezerra, Western Paraná State University

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, UNESP, SP, Brasil. Professora Adjunta na Universidade Estadual do Oeste do Paraná, UNIOESTE, campus de Foz do Iguaçu. Foz do Iguaçu, Paraná, Brasil. Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática (PPGECEM), UNIOESTE, campus de Cascavel. Líder do Grupo de Pesquisa Interfaces em Educação Matemática (GPIEM).

Richael Silva Caetano, Western Paraná State University

Doutor em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, UNESP, SP, Brasil. Professor Adjunto na Universidade Estadual do Oeste do Paraná, UNIOESTE, campus de Foz do Iguaçu, Paraná, Brasil. Professor Colaborador do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática (PPGECEM), UNIOESTE, campus de Cascavel. Vice-líder do Grupo de Pesquisa Interfaces em Educação Matemática (GPIEM).

References

BALDIN, Yuriko Yamamoto. O Significado da introdução da Metodologia Japonesa de Lesson Study nos Cursos de Capacitação de Professores de Matemática no Brasil. In: Simpósio Brasil – Japão, 2009, São Paulo/SP. Anais Simpósio Brasil – Japão. São Paulo/SP: Associação Brasil-Japão de Pesquisadores - SBPN, 2009. p. 1-5.

BALDIN, Yuriko. Yamamoto.; SILVA, Aparecida Francisco; SOUZA, Maria Alice Veiga Ferreira. Desafios e diversidade de iniciativas para a implementação de Lesson Study com foco na formação continuada de professores de matemática. Educação Matemática em Revista–RS, v.1, n.23. p.149-159. 2022. Disponível em: http://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/EMR-RS/issue/view/187.

BALDIN, Yuriko. Yamamoto.; SILVA, Aparecida Francisco; FELIX, Thiago Francisco. Introducción de los Principios del Estudio de Clases en Brasil: primeros pasos y grupos de estudio. PARADIGMA, [S. l.], v. 44, n. 2, p. 131-158, 2023. DOI: 10.37618/PARADIGMA.1011-2251. 2023. p131-158.id1415. Disponível em: http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/1415. Acesso em: 30 jul. 2023.

BEZERRA, Renata Camacho. Aprendizagens e desenvolvimento profissional de professores que ensinam Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental no contexto da Lesson Study. 210 f. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, Presidente Prudente, 2017.

BICUDO, Maria Aparecida V.; PAULO, Rosa Monteiro. Um Exercício Filosófico sobre a Pesquisa em Educação Matemática no Brasil. Boletim de Educação Matemática, vol. 25, núm. 41, dezembro, 2011, p. 251-298. Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Rio Claro, Brasil.

CARDOSO, Mikaelle Barboza; FIALHO, Lia Machado Fiuza. F.; BARRETO, Marcilia Chagas. Lesson Study nas teses e dissertações brasileiras na área de educação matemática a partir de uma revisão sistemática de literatura. Revista Paranaense de Educação Matemática, [S. l.], v. 12, n. 28, p. 86–107, 2023. DOI: 10.33871/22385800.2023.12.28.86-107. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/7337. Acesso em: 23 ago. 2023.

DESLAURIERS, Jean-Pierre; KÉRISIT, Michèle. O delineamento de pesquisa qualitativa. In: POUPART, Jean; DESLAURIERS, Jean-Pierre; GROULX, Lionel-H; LAPIRRIÈRE, Anne; MAYER, Robert; PIRES, Álvaro (Orgs.) A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Tradução de Ana Cristina Nasser. 2 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010. p. 127-153.

FELIX, Thiago Francisco. Pesquisando a melhoria de aulas de matemática seguindo a proposta curricular do estado de São Paulo, com a metodologia da pesquisa de aulas (Lesson Study). 2010. Dissertação (Mestrado Profissional) - Universidade Federal de São Carlos, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas do Centro de Ciências Exatas e Tecnologia, São Carlos, SP, 2010.

FERNANDEZ, Clea.; YOSHIDA, Makoto. Lesson study: A Japanese approach to improving mathematics teaching and learning. New York: Routledge, 2004.

FLECK, Ludwik. La gênesis y desarrollo de um hecho científico. Tradução: Luis Meana. Madrid: Alianza Editorial. 1986.

FUJII, Toshiakira. Implementing Japanese Lesson Study in foreign countries: misconceptions revealed. Mathematics Teacher Education and Development, [s/l], v. 16, n. 1, p. 65–83, 2014.

GAIGHER, Vanessa. Ribeiro; SOUZA, Maria. Alice Veiga; WROBEL, Julia Schaetzle. Planejamentos colaborativos e reflexivos de aulas baseadas em resolução de problemas verbais de matemática. VIDYA, [s/l], v. 37, n. 1, p. 51-73, jan./jun., 2017.

GROULX, Lionel-henri. Contribuição da pesquisa qualitativa à pesquisa social. In: POUPART, Jean; DESLAURIERS, Jean-Pierre; GROULX, Lionel-H; LAPIRRIÈRE, Anne; MAYER, Robert; PIRES, Álvaro (Orgs.). A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Tradução de Ana Cristina Nasser. 2 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010. p. 95 – 124.

HANNEMAN, Robert; RIDDLE, Mark. Introduction to social network methods, 2005. Disponível em: https://faculty.ucr.edu/~hanneman/nettext/ Acesso em: 18 agosto de 2016.

ISODA, Masami; ARCAVI, Abraham; LORCA, Arturo Mena. El Estudio de Clases Japonés em Matemáticas: su importancia para el mejoramiento de los aprendizajes en el escenario global. 3. ed. Chile: Salesianos, 2012.

LEWIS, Catherine. TSUCHIDA, Ineko. Planned Educational Change in Japan: The Case of Elementary Science Instruction. Journal of Educational Policy, [s/l], v. 12, p. 313-331, 1997. http://dx.doi.org/10.1080/0268093970120502.

LORENZETTI, Leonir; MUENCHEN, Cristiane; SLONGO, Iône Ines Pinsson. A crescente presença da epistemologia de Ludwik Fleck na pesquisa em educação em ciências no Brasil. R. bras. Ens. Ci. Tecnol., Ponta Grossa, v. 11, n. 1, p. 373-404, jan./abr. 2018 Disponível em https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/6041/pdf Acesso em 02 out. 2023.

MELO, Gildson Soares. Introdução à Teoria dos Grafos. 2014. 35 f. Dissertação (Mestrado profissional em Matemática em Rede Nacional PROFMAT) - Centro de Ciências Exatas e da Natureza, Universidade Federal da Paraíba, CCEN-UFPB, João Pessoa - PB, 2014.

MENDONÇA JUNIOR, Moacir Lopes. Metodologia para análise de relevância de publicações através de rede de citações. 2015. Dissertação (Mestrado em Informática da Universidade Federal da Paraíba - UFPB), João Pessoa – PB, 2015.

MERCOSUL. Tratado de Assunção. Estabelece a Constituição do Mercosul. Assunção, 26 de março de 1991. Disponível em: https://www.mercosur.int/tratado-de-assuncao/

NEVES, Regina Pina.; FIORENTINI, Dario. (Org.). Seminário internacional de Lesson Study no Ensino de Matemática (SILSEM). Vitória: Edifes Parceria, 2022. Disponível em: https://repositorio.ifes.edu.br/handle/123456789/1540#main-container Acesso em 07 mar. 2022.

OLFOS, Raimundo. Expansión de Lesson Study en Latinoamérica: el Caso de Chile. In: Anais I SILSEM. Seminário internacional de Lesson Study no Ensino de Matemática (SILSEM). Regina da Silva Pina Neves, Dario Fiorentini (Organizadores). Vitória: Edifes Parceria, 2022. Vitória: Edifes Parceria, 2022. Disponível em: https://repositorio.ifes.edu.br/handle/123456789/1540#main-container. Acesso em 07 mar. 2022.

OLIVEIRA, Herlison Nunes de; HITOTUZI, Nilton; SCHWADE, Kátia Lais. Lesson Study no Brasil: uma década de produções acadêmicas sobre profissão e formação docente. Debates em Educação, v.13, n.2, p. 755-777, 2021. Disponível em https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/download/11198/9256. Acesso em 05 out. 2023.

PONTE, João Pedro da; QUARESMA, Marisa; MATA-PEREIRA, Joana; BAPTISTA, Mónica. O estudo de aula como processo de desenvolvimento profissional de professores de matemática. Bolema, v. 30, n. 56, p. 868-891, 2016.

RICHIT, Adriana; PONTE, João Pedro da; QUARESMA, Marisa. Aprendizagens Profissionais de Professores evidenciadas em pesquisas sobre estudos de Aula. Bolema, Rio Claro (Sp), v. 35, n. 70, p. 1107-1137, ago. 2021.

RICHIT, Adriana; PONTE, João Pedro da; TOMKELSKI, Mauri Luís. Estudos de aula na formação de professores de matemática do ensino médio. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 100, n. 254, p. 54-81, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.100i254.3961

RUAS, Wilimar Junior; FERREIRA, Marta Araújo Tavares. Análise de citações e análise de redes sociais: rede de referências em educação científica no portal de periódicos da CAPES Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 21, n. 1, p. 156-166, dez./mar., 2016.

SANTOS, William de Souza. O perfil da difusão de conhecimento da REVEMAT: uma análise através das redes de coautoria. Revista Eletrônica de Educação Matemática - REVEMAT, Florianópolis, v.16, p.01-19, jan./dez., 2021. Universidade Federal de Santa Catarina. ISSN1981-1322. DOI: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e76162

SANTOS, William de Souza; SOUZA, João Paulo de Araújo; OLIVEIRA, Welber Neres Jesus. Os Coletivos de Pensamento do BOLEMA: uma análise através das redes de coautoria. Bolema, Rio Claro (SP), v. 37, n. 76, p.392-406, ago. 2023.

SILVA, Davi Cézar. Formação de Professores em Materiais Manipulativos no contexto da Lesson Study com vistas a uma Alfabetização Matemática Inclusiva. 2023. 203f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Educação Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática, Universidade Estadual do Oeste do Paraná – Unioeste, Cascavel, 2023.

SOUZA, Maria Alice Veija Ferreira de; WROBEL, Julia Schaetzle; BALDIN, Yuriko Yamamoto. Lesson Study como Meio para a Formação Inicial e Continuada de Professores de Matemática - Entrevista com Yuriko Yamamoto Baldin. Boletim GEPEM, [S. l.], n. 73, p. 115–130, 2018. DOI: 10.4322/gepem.2018.020. Disponível em: https://periodicos.ufrrj.br/index.php/gepem/article/view/163.

SOTO GÓMEZ, Encarnación; PÉREZ GÓMEZ, Ángel I. Lessons Studies: un viaje de ida y vuelta recreando el aprendizaje comprensivo Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, España. v. 29, n. 3, p. 15-28, dez. 2015. Asociación Universitaria de Formación del Profesorado Zaragoza, España.

STIGLER, James W.; HIEBERT, James. The teaching gap: Best ideas from the world's teachers for improving education in the classroom. Harvard Educational Review. New York: Free Press, 1999.

TAKAHASHI, Akihiko; MCDOUGAL, Thomas. Colaborative lesson research: maximizing the impact of lesson study. ZDM – International Journal on Mathematics Education, [S. l.], v. 48, n. 4, p. 513-526, jun. 2016. doi: 10.1007/s11858-015-0752-x.

UTIMURA, Grace Zaggia. Conhecimento profissional de professoras de 4º ano centrado no ensino dos números racionais positivos no âmbito do estudo de aula. 2019. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Cruzeiro do Sul, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, SP, 2019.

VALE, Fábio do; MEDEIROS, Pedro Henrique Alves de.; SOARES, Marina Borges; OLIVEIRA, Maria Aparecida Santos; BRITO, Marinho Luciano Alves de; SILVEIRA, Vanessa Aparecida Cunha. Países do Mercosul: breve relato fronteiriço sobre a educação pública. Revista Latino-Americana de Estudos Científico. [s/l]. v. 02, n. 09, 2021. Disponível em https://periodicos.ufes.br/ipa/article/view/35047/23373.

YOSHIDA, Minoru. Lesson study: An ethnographic investigation of school-based teacher development in Japan. PhD Thesis, University of Chicago, 1999.

Published

2025-03-20

How to Cite

Staub, J., Langwinski, L. G., Bezerra, R. C., & Caetano, R. S. (2025). Network of citations in research with Lesson Study in Mercosur: an analysis at the First International Seminar on Lesson Study in Mathematics Education - I SILSEM. Perspectiva, 43(4), 1–24. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e101028

Issue

Section

Article Demand for Continuous