Epistemic dialogues at the intersection of history teaching: historical education and the education of ethnic-racial relations to decolonize knowledge and support the teaching of anti-racist history
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e104040Keywords:
Historical education, Education of ethnic-racial relations, Teaching of historyAbstract
This article reflects on the field of Historical Education and its development with distinct characteristics in various countries, particularly in Brazil. Drawing on Germinari’s (2011) work Educação Histórica: a constituição de um campo de pesquisa, which offers an analytical synthesis of the field’s efforts to address the teaching-learning relationshipand the challenges of history education, this paper aims to explore potential alignments between the epistemic repertoires of Historical Education and the Education of Ethnic-Racial Relations (EERR). The goal is to to contribute to the construction of an anti-racist approach to history teaching. To this end, we contextualize the discipline of History by highlighting relevant historical development and present key concepts of Historical Education as a theoretical-methodological foundation to support the inclusion of EERR-related knowledge. This involves engaging broader perspectives on national identity that challenge the myth of racial democracy. Relying on Santos’s (2015) Saber do Negro, we discuss the organization of certain content, themes, and references related to the history of Black people in Brazil, guided by the possible of Historical Education to strengthen history teaching. The concepts of “historical consciousness” and “situated historical cognition” are employed to examine how such content can be approached, proposing possible teaching-learning dynamics that foster anti-racist historical thinking.
References
BARCA, Isabel. Educação Histórica: uma nova área de investigação? In: NETO, José Miguel Arias (org). Dez anos de pesquisas em ensino de História. Londrina: AtritoArt, 2005, p. 15-25.
BENTO, Cida. O pacto da branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2008.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Identidade nacional e ensino de história do Brasil. In: KARNAL, Leandro. História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. São Paulo: Contexto, 2022, p. 185-204.
CARNEIRO, Sueli. Dispositivo de racialidade: a construção do outro como não ser como fundamento do ser. Rio de Janeiro: Zahar, 2023.
CONCEIÇÃO, Maria Telvira. Ensinar história e ensinar história antirracista: as tarefas dos professores de História com o letramento racial nas escolas brasileiras. Revista Palavras ABEHrtas, n. especial, s/ p., julho 2023.
GERMINARI, Geyso D. Educação Histórica: a constituição de um campo de pesquisa. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 42, p. 54-70, jun. 2011.
GIROUX, Henri. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
GOMES, Nilma Lino. Diversidade étnico-racial - Por um projeto educativo emancipatório. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 2, n. 2-3, p. 95-108, jan./dez. 2008.
GOMES, Nilma Lino (Org). Um olhar além das fronteiras: educação e relações raciais. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
GOMES, Nilma Lino. O Movimento Negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2017.
GOMES, Nilma Lino. Movimento negro e a intelectualidade negra descolonizando os currículos. In: BERNARDINOCOSTA, Joaze; MALDONADOTORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón. (Org.). Descolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2019, p. 223-246.
MUNANGA, Kabengele. Por que ensinar a história da África e do negro no Brasil de hoje? Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, n. 62, p. 20-31, dez. 2015.
NADAI, Elza. ensino de história no brasil: trajetória e perspectiva. Revista Brasileira de História, v. 13, n. 25/6, p. 143-62, 1993.
NASCIMENTO, Abdias do. O quilombismo. Petrópolis: Vozes, 1980.
NASCIMENTO, Beatriz. O negro visto por ele mesmo. São Paulo: UBU, 2022.
RODRIGUES, Leandra A. M. S.; BARBOSA, Mayara Lustosa de Oliveira; RIBEIRO, Cristiane Maria. Mapeando a pesquisa em Educação das Relações Étnico-Raciais. Caderno Pesquisa, São Paulo, v. 52, 2022, p. 1-25.
RUFINO, Luiz. Pedagogia das encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019.
SANTOS, Joel Rufino dos. Saber do Negro. Rio de Janeiro: Pallas, 2015.
SANTOS, Joel Rufino dos. A questão do negro na sala de aula. São Paulo: Global, 2016.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Cognição histórica situada: que aprendizagem histórica é esta? In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel. Aprender história: perspectivas da educação histórica. Ijui: Ed. Unijui, 2009, p. 21-51.
SCHMIDT, M. A. M. S. História do ensino de História no Brasil: uma proposta de periodização. Revista História da Educação, Porto Alegre, v. 16, n. 37, p. 73-91, maio/ago. 2012.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Jovens brasileiros, consciência histórica e vida prática. Revista História Hoje, v. 5. n. 9, p. 31-48, 2016.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora Moreira dos Santos. Didática reconstrutivista da história. Curitiba: CRV, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jiliane Movio Santana, Ana Claudia Urban

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
