Alfred Schütz & Jürgen Habermas: aproximações teóricas

Authors

  • Ireno Antônio Berticelli Universidade Comunitária Regional de Chapecó-UNOCHAPECO, Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/%25x

Abstract

This article deals with two important philosophers who are of great influence among educators nowadays, Schütz and Habermas.The article aims to demonstrate, particulary for teachers and students of the education field, the theoretical interdependence between both thinkers. We hold the view, not always perceived by specialists in the area, that a great number of Schütz philosophical and sociological arguments have been decisive for Habermas thought. Actually, a fact recognized by Habermas himself. The article points out, as well, how Phenomenology, since Husserl's time, remains a rich, influential and productive philosophical thought, even when adapted or proposed within a newtheoretical profile.

Author Biography

Ireno Antônio Berticelli, Universidade Comunitária Regional de Chapecó-UNOCHAPECO, Santa Catarina

Graduação em Pedagogia pela Universidade de Passo Fundo (1974), graduação em Filosofia pela Universidade Católica de Petrópolis (1971), mestrado em Educação Ensino Superior pela FURB (1995) e doutorado em Educação pela UFRGS (2000) Atualmente é professor da Universidade Comunitária Regional de Chapecó.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Published

2000-01-01

How to Cite

Berticelli, I. A. (2000). Alfred Schütz & Jürgen Habermas: aproximações teóricas. Perspectiva, 18(33), 155–189. https://doi.org/10.5007/%x

Issue

Section

Articles