Employability versus integral education: integrated high school in the state of Ceara

Authors

  • José Deribaldo Gomes dos Santos Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central (FECLESC-UECE)
  • Ellen Cristine dos Santos Ribeiro Universidade Estadual do Ceará (UECE) https://orcid.org/0000-0002-7558-5547
  • Rosiane Bento Barros Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central (FECLESC-UECE)

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2018v36n1p220

Abstract

This paper uses Marxist theory to analyze if the integrated education contained in the proposal for Integrated High School Education in Ceará state is truly contemplated. The relevance of this issue is confirmed by the investigative effort to reveal the essence of basic intentions of public policy for vocational education, considering the shortage of bibliographic production about this issue. The methodology included interviews with 79 students at a high school in the public state system, EEEP [1] Cavalcante Maria Costa, which is the center of the implementation of this project. The purpose of the study is to help broaden the critical understanding of this project in students' education and the socio-economic development of Ceará. The research shows that policies aimed at educating workers follow a business logic and are linked to capital in deep crisis, thus constituting a real hindrance to the integral education defended by Marxist classics.

Author Biographies

José Deribaldo Gomes dos Santos, Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central (FECLESC-UECE)

Doutorado em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Concluiu, em 2015, estágio pós-doutoral em Estética na Universidad Complutense de Madrid (UCM) com bolsa da CAPES. É Professor Adjunto da Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central (FECLESC-UECE), atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UECE) e no Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação e Ensino (MAIE/UECE). É pesquisador do Instituto de Estudos e Pesquisas do Movimento Operário (IMO-UECE) e do Laboratório de Pesquisas sobre Políticas Sociais do Sertão Central (Lapps-UECE). Desenvolve pesquisas nas áreas de Trabalho e Educação e Estética Marxista. Atua, principalmente, no exame da Educação Profissional e na Formação de Professores. Lidera o Grupo de Pesquisa Trabalho, Educação, Estética e Sociedade (GPTREES).

Ellen Cristine dos Santos Ribeiro, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Especialista em Coordenação Pedagógica e Gestão Escolar (FA7). Pedagoga (UFC). Professora efetiva da Prefeitura Municipal de Fortaleza. Pesquisadora-colaboradora do Instituto de Estudos e Pesquisas do Movimento Operário (IMO) da Universidade Estadual do Ceará. Membro do grupo de pesquisa Trabalho, educação, estética e sociedade (GPTREES).

Rosiane Bento Barros, Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central (FECLESC-UECE)

Graduada em Pedagogia na Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central - FECLESC, campus da Universidade Estadual do Ceará - UECE, em Quixadá - CE.  Participa do Grupo de Pesquisa Trabalho, Educação, Estética e Sociedade (GPTREES) que investiga, a partir do trabalho, o desenvolvimento da arte e sua importância para a sociabilidade humana. É integrante do Laboratório de Análise sobre Políticas Sociais do Sertão Central da Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central (Lapps - FECLESC/UECE).

Published

2018-04-25

How to Cite

Deribaldo Gomes dos Santos, J., Ribeiro, E. C. dos S., & Barros, R. B. (2018). Employability versus integral education: integrated high school in the state of Ceara. Perspectiva, 36(1), 220–243. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2018v36n1p220