Whiteness and negrophilia: the consumption of the other in education of race and ethnic relations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e53329

Abstract

This essay aims to propose the use of the term negrophilia (ARCHER-STRAW, 2000) in analyses on whiteness. Whiteness privilege allows white people to intentionally consume the history, the culture and the bodies of black people using the politically correct discourse without renouncing to their privileges, and these attitudes consist in negrophilia. First, the origin and use of the term, which is situated in early twentieth-century France, is presented, as can be found in studies on whiteness. In the second part of this essay, a case study is presented that illustrates how negrophilia is present in the educational system of Brazilian teachers' education and training, even though there is training directed at the education of ethnic-racial relations. The text argues that this can be noticed in the training of teachers for the education of race and ethnic relations, as well as in discourses that supposedly defend race and ethnic diversity.

Author Biography

Wellington Oliveira dos Santos, Universidade Estadual de Goiás - UEG

Doutor em Educação, professor da Universidade Estadual de Goiás.

References

ARAÚJO, Joel Zito. O Brasil negro e suas africanidades no campo das artes e linguagens. In: Congresso Brasileiro de Pesquisadores Negros, 4, Salvador, 13 a 16 de setembro de 2006. Anais... Salvador, 2006.

ARCHER-STRAW, Petrine. Negrophilia: Avant-Garde Paris and Black Culture in the 1920s. New York: Thames & Hudson, 2000.

BENTO, Maria A. S.. Branquitude: o lado oculto do discurso sobre o negro. In: CARONE, Iray e BENTO, Maria A. S. (orgs.). Psicologia social do racismo: estudos sobre branquitude e branqueamento no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2003, p. 147-162.

BRAGA, Alexandre F. Educação Afro-Indígena: caminhos para a construção de uma sociedade igualitária. Revista FACED, Salvador, n. 15, p. 127-141, jan./jul. 2009.

BRASIL. IBGE. Pesquisa nacional por amostra de domicílios, 2015. Disponível em: <https://ww2.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/trabalhoerendimento/pnad2015/default.shtm>. Acesso em: 19 maio 2018.

BRASIL. Lei nº 10.639 de 09 de janeiro de 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/L10.639.htm. Acesso em: 26 jun. 2017.

BRASIL Plano nacional de implementação das diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana. Brasília: SEPPIR; MEC/SECAD, 2009.

CARDOSO, Lourenço. Branquitude acrítica e crítica: a supremacia racial e o branco anti-racista. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, Vol. 8 no. 1, p. 607-630 jan.-jun., 2010a.

CARDOSO, Lourenço. Retrato do branco racista e anti-racista. Reflexão e Ação, v. 18, n. 1, p. 46-76, jan./jun., 2010b.

CARONE, Iray. Breve histórico de uma pesquisa psicossocial sobre a questão racial brasileira. CARONE, Iray e BENTO, Maria A. S. (orgs.). Psicologia social do racismo: estudos sobre branquitude e branqueamento no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2003, p. 13-23.

CARVALHO, Marília. Quem é negro, quem é branco: desempenho escolar e classificação racial de alunos. Revista Brasileira de Educação, p. 77-95, jan./fev./mar./abr., 2005.

CIDADE DE DEUS: 10 ANOS DEPOIS. Direção: BORGES, Cavi; UCHÔA, Alonquel. Rio de Janeiro: 2015.

DEUS, Zélia Amador. Os desafios da academia frente à Lei nº 10.639/03. Revista Educação Pública Cuiabá, v. 21, n. 46, p. 229-242, maio/ago., 2012.

DIAS, Lucimar Rosa. Quantos passos já foram dados? A questão de raça nas leis educacionais. Da LDB de 1961 a Lei n. 10.639. Revista Espaço Acadêmico, n. 38, julho 2004. Disponível em: http://www.espacoacademico.com.br/038/38cdias.htm. Acesso em 28 mar. 2014.

FANON, Frantz. Os condenados da Terra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1979.

GOFFMAN, Erving. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. 4. ed.Rio de Janeiro: LTC, 1988.

GOMES, Nilma. Diversidade étnico-racial, inclusão e equidade na Educação brasileira: desafios, políticas e práticas. 2010. Disponível em http://www.anpae.org.br/iberolusobrasileiro2010/cdrom/94.pdf. Acesso em 15 jun. de 2014, p. 1-13.

GONÇALVES, Luciane R. D. Representações sociais sobre educação étnico-racial de professores de Ituiutaba-MG e suas contribuições para a formação docente. 2011. 130 f. Tese (Doutorado em Educação), Unicamp, Campinas, 2011.

MUNANGA, Kabengele. Uma Abordagem Conceitual das noções de Raca, Racismo, Identidade e Etnia. In: 3º Seminário Nacional Relações Raciais e Educação – PENESB, Rio de Janeiro, 2003. Anais... Rio de Janeiro, 2003. Disponível em: https://www.geledes.org.br/wp-content/uploads/2014/04/Uma-abordagem-conceitual-das-nocoes-de-raca-racismo-dentidade-e-etnia.pdf. Acesso em 07 dez. 2018.

OLIVEIRA, Lúcio O. A. Expressões de Vivência da Dimensão Racial de Pessoas Brancas: representações de branquitude entre indivíduos brancos. 2007. 137 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia), Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2007.

PASSOS, Joana C. As Relações étnico-raciais nas licenciaturas: o que dizem os currículos anunciados. Poiésis, Tubarão. v. 8, n. 13, p. 172 - 188, jan./jun., 2014.

PIZA, Edith. Porta de vidro: entrada para branquitude. In: CARONE, Iray e BENTO, Maria A. S. (orgs.). Psicologia social do racismo: estudos sobre branquitude e branqueamento no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2003, p. 59-90.

QUIJANO, Aníbal. (2005). Dom Quixote e os moinhos de vento na América Latina. Estudos Avançados, 19 (55), p. 9-31, 2005.

SANSONE, Lívio. Negritude sem etnicidade: o local e o global nas relações raciais e na produção cultural negra do Brasil (trad. de Vera Ribeiro). Rio de Janeiro, Pallas, 2004.

SANTOS, Wellington Oliveira dos. Corra! E as relações inter-raciais na diáspora: para uma discussão educacional. Revista Mídia e Cotidiano, v. 12, n. 3, p. 275- 292, dez. 2018.

SANTOS, Wellington Oliveira dos. Relações raciais, Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) e livros didáticos de geografia. 2012. 192 f. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2012.

SANTOS, Wellington O; FERRARINI, Norma L. Cotas e cotistas na UFPR: opinião de estudantes ingressos antes da implantação do sistema de cotas. In: FERRARINI, Norma da Luz; RUPPEL, Dirlene (Orgs.). Inclusão Racial e Social: Considerações sobre a trajetória UFPR. Curitiba: editora UFPR, 2013, p. 145-174.

SCHUCMAN, Lia V. Branquitude e poder: revisitando o “medo branco” no século XXI. Revista da ABPN, v. 6, n. 13, p. 134-147, mar./jun. 2014.

VALA, Jorge; COSTA-LOPES, Rui. Atitudes dos jovens face à diferença e diversidade: uma análise transnacional. Análise Social, n. 195, p. 255-275, 2010.

Published

2019-09-30

How to Cite

dos Santos, W. O. (2019). Whiteness and negrophilia: the consumption of the other in education of race and ethnic relations. Perspectiva, 37(3), 939–957. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e53329