Towards experiences and understandings: narratives of female educators on their early years of education
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e63314Abstract
This paper is part of a major research. It aims at presenting some reflections carried out with a group of female educators on their experiences and understandings elaborated on the moment of their teaching professional development. Likewise, this study anchored in the narrative inquiry, also aims at highlighting the meanings attributed by the participants concerning their teaching labor, throughout their education early years, as well as, the ongoing meaningful negotiations considering three-dimensional spaces: temporal, relational and contextual. The teaching labor is signalized by a time and place, it requires a political and pedagogical commitment, every so often, implying satisfaction, tensions, and challenges posed to the educators on carrying out their teaching labor. There is a search in the process to understand themselves about living with others, this practice, when it happens has caused changes in each other, triggering a collective learning. The narrated experiences and understandings have revealed singularities and potentialities concerning investigations on professional development which were intertwined with the movement of the meanings in a specific context of performance, providing other meanings to their understandings and teaching practices.References
ADORNO, T. Teoria da semicultura. Educação e Sociedade, Campinas, n. 56, p. 388-411, dez. 1996.
ARROYO, M. G. Condição docente, trabalho e formação. In: SOUZA, J. V. A. (Org.) Formação de professores para a educação básica – 10 anos da LDB. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
CLANDININ, D. J. Potentials and possibilities for narrative inquiry. In: CAMPBELL, M.; THOMPSON, L. (Eds.). Issues of identity in music education: Narratives and practice advances in music education. Charlotte, NC: Information Age Publishing, 2010. p. 1-11.
CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Tradução: Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEI/UFU. Uberlândia: EDUFU, 2015.
CONTRERAS, J. A autonomia de professor. Tradução de Sandra Trabucco Valenzuela. Revisão técnica, apresentação e notas à edição brasileira: Selma Garrido Pimenta. São Paulo: Cortez, 2002.
CUNHA, M. I. da. A docência como ação complexa: o papel da didática na formação de professores. In: ROMANOWSKI, J. P.; MARTINS, P. L. O.; JUNQUEIRA, S. R. A. Conhecimento local e conhecimento universal: pesquisa, didática e ação docente. Curitiba: Champagnat, 2004. p. 31-42.
DAY, Christopher. Formar docentes: cómo, cuando y en qué condiciones aprende el profesorado. Tradução: Pablo Manzano. Madrid: NARCEA, S.A., 2005.
DAY, C. Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Portugal: Porto editora, 2001.
DEWEY, J. Experiência e educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
FERRAROTTI, F. História e histórias de vida. O método biográfico nas Ciências Sociais.Tradução: Carlos Eduardo Galvão Braga e Maria da Conceição Passegui. Natal, RN: EDUFRN, 2014.
GADAMER, H. Verdade e método I. Tradução: Flávio Paulo Meurer. Petrópolis, RJ.: Ed. Vozes, 1997.
GALVÃO, C. Narrativas em educação. Ciência e educação, Bauru-São Paulo, v.11, n. 02, p. 327-345, 2005.
GAUTHIER, Clermont et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 2ª ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2006.
GROSSMAN, P. L. ; WILSON, S. M. ; SHULMAN, L. S. Profesores de sustancia: el conocimiento de la materia para la enseñanza. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, Granada - Espanha, 9, 2, p.1, 2005.
MARCELO GARCIA, Carlos. Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, Americana-SãoPaulo, n. 08, p. 7-22, 2009.
MARCELO GARCIA, C. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
MARIANI, F. & MONTEIRO, F. M. A. A pesquisa narrativa na formação de professores: aproximações que se potencializam. Roteiro, Joaçaba, v. 41, n. 1, p. 109-134, jan./abr.2016. Disponível em: http://editora.unoesc.edu.br/index.php/roteiro/article/view/8878 Acesso em: 05 abr. 2017.
MIZUKAMI, Maria da Graça N. et al. Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. São Carlos: EdUFSCAR, 2002
MIZUKAMI, Maria da Graça N.. Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L.S.Shulman. Revista do Centro de Educação da UFSM, v.29, n.02, 2004.
MONTEIRO, F.M.A. et al. Narrativas de formação-investigação como lugar de aprendizagens em contexto colaborativo. In: VICENTINI, Paula Perin; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Org.). Sentidos, potencialidades e usos da (Auto) Biografia. São Paulo: Cultura Acadêmica, p.193-210, 2010.
MONTEIRO, F.M.A.; FONTOURA, H.A. da (Org.). Pesquisa, Formação e Docência: processos de aprendizagem e desenvolvimento profissional docente em diálogo. Cuiabá: Editora Sustentável, 2017.
NÓVOA, A. (Org.) Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992.
NÓVOA, A. (Org.); SACRISTÁN, D. H. J.; ESTEVE, J. M.; WOODS, P.; CAVACO, M. H. Profissão Professor.Organização. Porto-Portugal: Porto Editora, 1995.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999.
PÉREZ GÓMEZ, A. O pensamento prático do professor: a formação do profissional reflexivo. In: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa, Dom Quixote, 1997. p. 93-114.
SHULMAN, L. S. Those who understands: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 17, n. 1, p. 4-14, 1986.
SHULMAN, L. S. Conocimiento y Enseñanza: Fundamentos de la Nueva Reforma. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, Granada - Espanha, 9, 2, p.1, 2005.Disponível em: http://www.ugr.es/~recfpro/rev92art1.pdf. . Acesso em 20 out.2015.
TERRA, D. Orientação do trabalho colaborativo na construção do saber docente. Movimento, Porto Alegre, v. 10, n. 1, p. 157-179, jan./abr. 2004.
ZEICHNER, K. M. Uma agenda de pesquisa para a formação docente. Revista Brasileira de pesquisa sobre formação docente, Belo Horizonte, v. 01, n. 01, p. 13-40, ago./dez. 2009. Disponível em http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br. Acesso em: 10 dez.2010.
ZEICHNER, K. M. Formação de professores para a justiça social em tempos de incerteza e desigualdades crescentes. In: DINIZ-PEREIRA, J. E.; ZEICHNER, K. M. (Org.) Justiça Social – desafio para a formação de professores. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.