Image and education: a study on the educative potential of images through the comprehension of imago and its influence on exercise of thinking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e65854

Abstract

The aim of the text is to reflect on the use of images as an educative element having as parameter the medieval concept of imago and its importance for the construction of the thought. Our reflection arises from the consideration that images, since the 20th century, are leading the communication among people and therefore becoming interlocutors of ideas and information. However, their relevance in the educational field is still minor. In general, the image is used to make learning more gentle. In view of this, we raised as a hypothesis: the modus as the images were used as a pedagogical resource in other social periods would be related to the human formation and, consequently, different from the way we usually use today, in other words, limiting them to a visual resource. Our reflections consider the image on its three fields as in the medieval concept of imago: material image, image with imagination and image with the divine likeness. With these prepositions established, we emphasize that our approach will have as theoretical principle the Aristotelian fundamentals which lead us to see the image as a mental process, essential to the thinking process and social history, presenting us the man as the epicenter of social construction. We consider that these two principles will enable us to think of the image as an educative resource under the perspective of imago, once the Aristotelian formulations were this concept’s base of construction in the Middle Ages and history is the basis for understanding men’s action in time.

 

Author Biographies

Meire Aparecida Lóde Nunes, Universidade Estadual do Paraná, UNESPAR

Professora do curso de Educação Física da Universidade Estadual do Paraná, UNESPAR

 

Terezinha Oliveira, Universidade Estadual de Maringá, UEM

Professora do Departamento de Fundamentos da Educação da Universidade Estadual de Maringá, UEM

References

AQUINO, Tomás. Suma Teológica. Disponível em: http://permanencia.org.br/drupal/node/8

ARISTÓTELES. Dos sentidos e dos sensíveis. In: ARISTÓTELES. Parva Naturalia. São Paulo: Edipro, 2012.

BASCHET, Jérôme. A civilização feudal: do ano mil à colonização da América. São Paulo: Globo, 2006.

BENSANÇON, Alain. A imagem proibida: uma história intelectual da iconoclastia. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1997.

BÍBLIA DE JERUSALÉM. 1.ª ed. 9. reimp. São Paulo: Paulus, 2013.

BURKE, Peter. Testemunho Ocular: história e imagem. São Paulo: EDUSC, 2004.

CARDOSO, Isabel Maria Leitão Cortes Alçada. Encarnação e Imagem uma abordagem histórico-teológica a partir dos três discursos de São João Damasceno Em Defesa das imagens sagradas. Lisboa: Universidade Católica Portuguesa - Faculdade De Teologia: 2013. Tese de doutoramento.

FRANCO JUNIOR, Hilário. A Idade Média: nascimento do Ocidente. São Paulo: Brasiliense, 2006.

JOLY, Martine. Introdução à Análise da Imagem. Lisboa: Ed. 70, 2007.

LE GOFF, Jacques. As raízes medievais da Europa. Petrópolis: Vozes, 2007.

MANGUEL, A. Lendo imagens. São Paulo: Companhia da Letras, 2001.

PEASE Allan; PEASE, Bárbara. Desvendando os Segredos da Linguagem Corporal. Rio de Janeiro: Editora Sextante, 2005. E-book.

PLATÃO, República. Tradução Maria Helena da Rocha Pereira. 9. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbbenkian, 2001.

RÜSEN, Jörn. Teoria da História: uma teoria da história como ciência. Curitiba: UFPR, 2015.

SCHMITT, Jean-Claude. O corpo das imagens: ensaios sobre a cultura visual na Idade. Bauru: Edusc, 2007.

SEVCENKO, Nicolau. A corrida para o século XXI: no loop da montanha-russa. SP: Companhia das Letras, 2001.

Published

2020-06-16

How to Cite

Nunes, M. A. L., & Oliveira, T. (2020). Image and education: a study on the educative potential of images through the comprehension of imago and its influence on exercise of thinking. Perspectiva, 38(2), 1–14. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e65854