Notes on Globalization and neoliberalism in the context of the structural crisis of capital
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e62914Abstract
The article aims to analyze the rebounds of the structural crisis of capital in education. To discuss this issue, the argument is divided into four distinct, yet interrelated moments: the characterization of the structural crisis of capital and its influence on state policies; the contextualization of the global-neoliberal binomial; the discussion of the impacts of neoliberal adjustment policies on public education; and, finally, the presentation of considerations for the debate. From the theoretical-methodological point of view, this text relies on the historical and dialectical materialism, especially the categories used by István Mészáros to explain the crisis of contemporary capitalism and to infer, in general terms, that neoliberalism would be responsible for proposing a new political reading of reality. Globalization, on the other hand, would have the mission of guaranteeing the ideological-cultural condition capable of making all the inhabitants of a supposed global village feel included in the ocean of advantages from the goods produced by capitalism.
References
ANDRADE, Maria Carolina Pires de; NEVES, Rosa Maria Corrêa das; PICCININI, Cláudia Lino. Base nacional comum curricular: disputas ideológicas na educação. In: Colóquio Internacional Marx e o Marxismo. Anais. Niterói: UFF, 2017. Disponível em: www.niepmarx.blog.br/MM2017/anais2017/MC37/mc373.pdf. Acesso em: agosto de 2018.
AVANCINI, Marta. Só cadernos de economia destacam fusão da Kroton e Somos. Jeduca, São Paulo, 15 mai. 2018. Disponível em: http://googleweblight.com/i?u=http://jeduca.org.br/texto/so-cadernos-de-economia-destacam-fusao-da-kroton-e-somos&hl=pt-BR . Acesso em 06 de agosto de 2018.
BORÓN, Atilio. Hegemonia e resistências sociais na nova ordem mundial. SEMINÁRIO INTERNACIONAL PÓS-NEOLIBERALISMO, 3. [Painel]. Rio de Janeiro: CLASCO – LPP-UERJ, 22 out. 2002.
CHESNAIS, François. A mundialização do capital. Tradução Silvana Finzi Foá. São Paulo: Xamã, 1996.
COURI, Joseane. As implicações da crise do capital sobre o fundo público. Rev. Serviço Social em Perspectiva, v. 1, n. 1, jan/jun, 2017.
FREITAS, Luciana da Costa. Ajuste estrutural e as contrarreformas no ensino superior brasileiro resultantes dos postulados neoliberais do Consenso de Washington. Rev. Universidade e Sociedade, ano XXVII, n. 60, jul/2017.
HARVEY, David. O enigma do capital e as crises do capitalismo. Tradução João Alexandre Peschanski. São Paulo, Boitempo, 2011.
HOMESCHOOLING: Brasil já tem 6 mil crianças sendo educadas em casa. Revista Crescer, Rio de Janeiro, jan. 2017. Disponível em : https://revistacrescer.globo.com/Criancas/Escola/noticia/2017/01/homeschooling-brasil-ja-tem-6-mil-criancas-sendo-educadas-em-casa.html . Acesso em: 28 jul. 2018.
KENJI, Allan. Kroton Educacional: ‘Em termos de educação pública nunca experimentamos um inimigo com uma força social tão concentrada como esse’. Entrevista a: ANTUNES, André. Portal EPSJV/Fiocruz, Rio de Janeiro. 27 abr. 2018. Disponível em: http://www.ihu.unisinos.br/78-noticias/578444-kroton-educacional-em-termos-de-educacao-publica-nunca-experimentamos-um-inimigo-com-uma-forca-social-tao-concentrada-como-esse. Acesso em 06 ago. 2018.
LUKÁCS, György. Para uma ontologia do ser social. Livro II. Tradução Nélio Schneider, Ivo Tonet, Ronaldo Vielmi Fortes. São Paulo: Boitempo, 2013.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich [1848]. Manifesto do partido comunista. Tradução Álvaro Pina e Ivana Jinkings. São Paulo: Boitempo, 2005.
MÉSZÁROS, István. A crise estrutural do capital. Revista do Instituto de Estudos Socialistas, São Paulo, out. n. 4, 2000, pp. 07-15.
MÉSZÁROS, István. A crise estrutural do capital. Tradução Francisco Raul Cornejo et al. São Paulo: Boitempo, 2002.
MÉSZÁROS, István. Século XXI: Socialismo ou Barbárie. Tradução Paulo Cezar Castanheira. São Paulo: Boitempo, 2003.
MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. Tradução Isa Tavares. São Paulo: Boitempo, 2008.
MÉSZÁROS, István. A ordem da reprodução sociometabólica do capital. In: MÉSZÁROS, István. Para além do capital: rumo a uma teoria da transição. Tradução Paulo Cezar Castanheira, Sérgio Lessa. 1. ed revista. São Paulo: Boitempo, 2011. p. 94-132.
NETTO, José Paulo; BRAZ, Neto. Economia política: uma introdução crítica. São Paulo: Cortez, 2008.
OLIVEIRA, Francisco de. Neoliberalismo à brasileira. In: SADER, Emir; GENTILI, Pablo (Orgs.). Pós neoliberalismo: as políticas sociais e o Estado democrático. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.
OSTERNE FILHO et al. O impacto da aceleração tempo-espaço nas relações de produção. Cadernos de Pesquisa. São Luís, v. 21, n. 2, mai./ago. 2014
PETRAS, James. O papel dos intelectuais na transformação social. In: RAMPINELLI, Waldir José et al. (Orgs.). Universidade: a democracia ameaçada. São Paulo: Xamã, 2005.
RABELO, Jackeline; JIMENEZ, Susana; MENDES SEGUNDO, Maria das Dores. O movimento de educação para todos e a crítica marxista. Fortaleza: Imprensa Universitária, 2017.
REBUÁ, Eduardo. A educação disputada: democracia e sentidos do público no Brasil hodierno – entre o empresariamento e o (neo)conservadorismo. Rev. Universidade e Sociedade, ano XXVII, n. 60, jul/2017, p.100-109.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Os processos da globalização. In: SANTOS, Boaventura de Sousa (org.), Globalização: Fatalidade ou Utopia? Porto: Edições Afrontamento, 2001.
SANTOS, Deribaldo. Graduação Tecnológica no Brasil: crítica à expansão do ensino superior não universitário. Curitiba: CRV, 2012.
SANTOS, Deribaldo; COSTA, Frederico. A crise estrutural do capital: o verdadeiro mal-estar da contemporaneidade. In: SANTOS, Deribaldo; COSTA, Frederico; JIMENEZ, Susana (Orgs.). Ontologia, estética e crise do capitalismo contemporâneo. Fortaleza/Campina Grande: EdUECE/EdUFCG, 2012.
TORRES, Francisco Rafael Parente. Trabalho e educação: a graduação tecnológica no contexto da crise estrutural do capital. 2014. Monografia (graduação) – Universidade Estadual do Ceará, Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central, Quixadá/CE.
VELOSO, Siba. Toda vez que eu dou um passo o mundo sai do lugar. In: Toda Vez que Eu Dou um Passo o Mundo Sai do Lugar: Siba e a Fuloresta. Batuka: São Paulo, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 José Deribaldo Gomes dos SANTOS, Maria Escolástica de Moura Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.