Reading training between books and social networks: the meanings sought by basic education students about the city's public library

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e65104

Abstract

This article sought to apprehend the meaning that basic education students are building for their city library. The effort consisted of investigating the significance they attach to the municipal public library in terms of its functionality, thus highlighting the institution's relationship with the teaching-learning process. Such effort was undertaken guided by the approach of cultural history, based on the semiotics of Roger Chartier (2002). The research, of a quanti-qualitative nature, was developed in the 2016-2017 interstice on the premises of the Capistrano de Abreu Municipal Public Library, in the city of Maranguape - Ceará, and consisted of three stages. In the first, with a bibliographic focus, the readings underlying the theme were made; in the second, the questionnaire was used as an instrument, with multiple choice objective questions, applied to the research subjects; in the third stage, the tabulation of data and the elaboration of graphs, to then analyze, from a comprehensive perspective, the sense that students point out about the library in its relationship with knowledge. The results demonstrate that the public library is perceived by the students as being a support for the school's pedagogical action in its teaching-learning process, given that the meaning built on the institution is confused with the school activities in which the student is asked to solve.

Author Biographies

Francisco Ari de Andrade, Universidade Federal do Ceará, UFCFaculdade de EducaçãoDepartamento de Fundamentos da EducaçãoPrograma de Pós-graduação em Educação

Professor do Departamento de Fundamentos da Educação  da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará, UFC

Erinelda da Costa Paixão, Universidade Federal do Ceará, UFC

Graduada em Pedagogia, pela Faculdade de Educação, da Universidade Federal do Ceará, UFC

References

BARATIN, Marc; JACOB, Christian. O poder das bibliotecas: a memória dos livros no ocidente. 3 ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2008.

CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: UNESP/Imprensa Oficial do Estado, 1999.

CHARTIER, Roger. A história cultural entre práticas e representações. 2 ed. Algés – Portugal: DIFEL, 2002.

CHARTIER, Roger. Leituras e leitores na França do antigo regime. São Paulo, SP: Editora UNESP, 2004.

COELHO, Patrícia Margarida Farias. Os nativos digitais e as novas competências tecnológicas. In: Texto livre: linguagem e tecnologia. Revista da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 5, nº 2, jul-dez, 2012, p. 88-95. Disponível em www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/2049 Acesso em 14 de dezembro de 2019.

ESCARPIT, Robert. Hábitos de leitura. In: A fome de ler. Rio de Janeiro: FGV/INL, 1975, p. 115-147.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 45ª. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

KOONTZ, Christie; GUBBIN Barbara (Editoras). Diretrizes da Ifla sobre os serviços da Biblioteca Pública. 2 ed. , Berlin: Ifla Publications IFLA, 2013.

LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. 3 ed. São Paulo: Ática, 1997.

LERNER, Delia; ROSA, Ernani (Trad.). Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário. Porto Alegre: Artmed, 2002.

PETIT, Michèle. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. Tradução Celina Olga de Souza. São Paulo: Editora 34, 2008.

PRENSKY, M. Digital Native, digital immmigrants. On the horizon, MCB University Press, Vol. 9, N.5, October, 2001. Disponível em: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf Acesso em: 13 de dezembro de 2019.

ROSING, Tânia M. K; BECKER, Paulo. (Orgs.). Leitura e animação cultural: repensando a escola e a biblioteca. 2 ed. Passo Fundo: UPF, 2005.

SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. 6 ed. São Paulo: Contexto, 2015.

TEIXEIRA, Anísio. Educação no Brasil. 2 ed. São Paulo: Ed Nacional/ Brasília: INL, 1976.

Published

2020-10-28

How to Cite

Andrade, F. A. de, & Paixão, E. da C. (2020). Reading training between books and social networks: the meanings sought by basic education students about the city’s public library. Perspectiva, 38(3), 1–16. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e65104