Subjects of youth and adult education: multiple aspects of age diversity in the composition of classes in the Itajaí-SC municipality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e67100

Abstract

This paper aims to recognize and describe the diversity in the composition of Youth and Adult Education (EJA) classes in the municipal education network in Itajaí/SC, southern Brazil, as a favorable tool for solidarity. The methodological research procedure - ethnography and sociopoetics - dialogue with theoretical and empirical reflections that make it possible to value and legitimize diversity in the EJA, starting with the age composition of the classes, so that, as a consequence, other aspects of this diversity can be promoted and worked, namely gender, ethnicity, inclusion, etc. We have as materiality the statistical data on the composition of EJA in this municipal network and the observation of how the subjects of this educational activity are organized in this interaction process, enabling the valuation of the students' previous experiences, so that not only the subjects of this educational practice give new meaning to their singularities, but they value and consider this unique knowledge in the collectivity of educational activity, in solidarity. This action would empower them in the face of the possibility of legitimizing each other in their private and school practices and experiences.

Author Biographies

Eliane Juraski Camillo, Doutora em Educação pela UFSM. Docente do IFSC.

Doutora em Educação pela UFSM de Santa Maria-RS, com tese sobre as relações entre a maquinaria capitalista e a violência na escola na constituição dos jovens (2015). Integra, na UFSM, o Grupo de Estudos sobre Memória e Educação - Povo de Clio. Mestre em Educação pela UNISC de Santa Cruz do Sul-RS (2011), na linha de pesquisa Educação, Trabalho e Emancipação, com dissertação sobre o ócio entre os docentes. Integra, na UNISC, o grupo de pesquisa de Linha Educação, Trabalho e Emancipação. Possui graduação em Letras-Português-Inglês e Respectivas Literaturas pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (2004). Possui experiência na área da Educação, do ensino de Língua Portuguesa, Língua Inglesa e Literatura brasileira e Educação à distância, com larga atuação na Educação Básica, com ênfase ao Ensino Médio e EJA; além do Ensino Técnico e Superior, onde trabalhou no Instituto Federal Catarinense (Rio do Sul - SC) e Instituto Federal de Santa Catarina (Jaraguá do Sul - GW - e Xanxerê- SC). Atualmente, trabalha como docente no Instituto Federal de Santa Catarina, no CERFEAD/PROEN em Florianópolis.

Samanta de Borba Pinto, Prfeitura Municipal de Itajaí/SC

Professora dde língua portuguesa a rede municipal da cidade de Itajaí, Santa Catarina (SC), BR

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Published

2020-12-31

How to Cite

Camillo, E. J., & Pinto, S. de B. (2020). Subjects of youth and adult education: multiple aspects of age diversity in the composition of classes in the Itajaí-SC municipality. Perspectiva, 38(4), 1–20. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e67100