Subjects of youth and adult education: multiple aspects of age diversity in the composition of classes in the Itajaí-SC municipality
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e67100Abstract
This paper aims to recognize and describe the diversity in the composition of Youth and Adult Education (EJA) classes in the municipal education network in Itajaí/SC, southern Brazil, as a favorable tool for solidarity. The methodological research procedure - ethnography and sociopoetics - dialogue with theoretical and empirical reflections that make it possible to value and legitimize diversity in the EJA, starting with the age composition of the classes, so that, as a consequence, other aspects of this diversity can be promoted and worked, namely gender, ethnicity, inclusion, etc. We have as materiality the statistical data on the composition of EJA in this municipal network and the observation of how the subjects of this educational activity are organized in this interaction process, enabling the valuation of the students' previous experiences, so that not only the subjects of this educational practice give new meaning to their singularities, but they value and consider this unique knowledge in the collectivity of educational activity, in solidarity. This action would empower them in the face of the possibility of legitimizing each other in their private and school practices and experiences.
References
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Etnografia da prática escolar. 18ª ed. – Campinas, SP: Papirus, 2012 – (Série Prática Pedagógica).
ARROYO, Miguel. Passageiros da noite: do trabalho para a EJA: itinerários pelo direito a uma vida justa – Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
BARCELOS, Valdo. Avaliação na Educação de Jovens e Adultos: uma proposta solidária e cooperativa - Petrópolis, RJ: Vozes, 2014a.
BARCELOS, Valdo. Formação de Professores para Educação de Jovens e Adultos. 6ª ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2014b.
BRASIL. Decreto-Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em: Julho de 2018.
CONTI, Ana Paula; SOUZA, Raquel. Diálogos com o mundo juvenil: subsídios para educadores. 2ª Ed. – São Paulo: Ação Educativa, 2012.
DAYRELL, Juarez. A escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n100 – Especial, out. 2007.
DELORS, Jacques. Educação: um tesouro a descobrir. 6ª ed. - São Paulo: Cortez; Brasília, DF: MEC: UNESCO, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2004.
GAUTHIER, Jacques. Sociopoética e formação do pesquisador integral. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, Salvador. 2015, 4(1). Disponível em: https://www5.bahiana.edu.br/index.php/psicologia/article/view/459 Acesso em: Abril de 2018.
GIL, Gilberto; FILHO, João Augusto Azevedo. Roda. Louvação. Universal Music Publishing Group. 1967.
ITAJAÍ (SC). Secretaria de Educação. Diretrizes Municipais para a Educação de Jovens e Adultos. 2016.
LECCARDI, Carmen. Por um novo significado do futuro: mudança social, jovens e tempo. Em: Tempo Social, revista de sociologia da USP, v. 17, n. 2, 2005.
MOGILKA, Maurício. O que é educação democrática? Contribuições para uma questão sempre atual. Curitiba: Ed. UFPR, 2003.
NOVAES, Regina. Juventude, exclusão e inclusão social: aspectos e controvérsias de um debate em curso. In: FREITAS, Maria Virginia e PAPA, Fernanda de Carvalho (Org.). Políticas Públicas: juventude em pauta. São Paulo: Cortez: Ação Educativa Assessoria, Pesquisa e Informação: Fundação Friedrich Ebert, 2003.
SIMÕES, Carlos Artexes. Educação técnica e escolarização de jovens trabalhadores. Em: MOLL, Jaqueline (org.). Educação profissional e tecnológica no Brasil contemporâneo: desafios, tensões e possibilidades. Porto Alegre: Artmed, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Samanta de Borba Pinto, Eliane Juraski Camillo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
