Development and application of a science-based science teaching proposal from scientific science films Avatar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e67608

Abstract

Science teaching must start from a problematic practice. In this way, the student may be able to create, think, explore the types of knowledge, in addition to seeking solutions to problems encountered. Teaching based on this approach can contribute to this formation and using Scientific Literacy as a link can develop students an approach to doing science. Therefore, this research started from the following question: what are the contributions of the fictional film Avatar for the development of a teaching proposal from a Science, Technology, Society, and Environment (CTSA) perspective? This study aimed to: explore the potential of the fictional film Avatar; develop a teaching proposal based on that work; and analyze the results of applying this teaching proposal from the perspective of high school students. The teaching proposal was applied in a public school in the city of Maceió - AL, in six meetings, over six weeks in the period from 30/10 to 12/04/2018. The target audience was 30 high school students from the afternoon shift aged 17 to 20 years. The teaching proposal had six stages, starting with the setting and exhibition of the movie Avatar and ended with the production of videos made by students, seeking to resolve issues that were proposed based on the socio-scientific themes emerging from the scenes of the film. The activities carried out by the subjects allowed teaching close to scientific practice, being fundamental for students to understand how scientific knowledge is constructed and how it can become a transforming agent of society.

Author Biographies

Wagner José dos Santos, Universidade Federal de Alagoas

Professor efetivo de Biologia da rede Estadual de Ensino do Estado de Alagoas. Graduado do curso de Ciências Biológicas - Licenciatura - pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Pós graduando (lato sensu) em Gestão Ambiental e Desenvolvimento Sustentável pela Universidade Internacional (UNINTER). Estudante de Mestrado do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática. Têm experiência na área de Biologia Marinha, com foco em invertebrados. Invertebrados Bentônicos de ambientes dulcificas. Na área de ensino tem como foco educação, Mídias, Tecnologia e Sociedade.

Ivanderson Pereira da Silva, Universidade Federal de Alagoas

É Licenciado em Física (2008/UFAL), Especialista em Mídias na Educação (2010/UFAL), Mestre (2010/UFAL) e Doutor em Educação (2016/UFAL). Atualmente é professor da Universidade Federal de Alagoas (UFAL), Campus Arapiraca, atuando nos Cursos de Licenciatura em Física e Pedagogia. É professor permanente do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática da UFAL e líder do Grupo de Pesquisa em Educação, Mídias, Tecnologias e Sociedade (GEEMTS).

References

ADAM, J. C. Religião e culto em 3d: o filme Avatar como vivência religiosa e as implicações disso para a teologia prática. Estudos Teológicos, São Leopoldo, v. 50, n. 1, p. 102-115, 2010.

ANDRADE, B. S.; VASCONCELOS, C. A. O enfoque CTSA no Ensino Médio: um relato de experiência no ensino de Biologia. Scientia Plena, v. 10, n. 04 2014.

AULER, Décio. Alfabetização científico-tecnológica: um novo “paradigma”? Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 5, n. 1, p. 68-83, 2003. Disponível em: https://bit.ly/38e2Uvr. Acesso em: 20 set. 2019.

AULER, Décio; DELIZOICOV, Demétrio. Alfabetização Científico-Tecnológica para quê? Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 3, n. 2, p. 17-29, 2001. Disponível em: https://bit.ly/38cKKdp. Acesso em: 20 set. 2019.

BERNARDO, José Roberto da Rocha; VIANNA, Deise Miranda; SILVA, Vitor Hugo Duarte da. A construção de propostas de ensino em Ciências-Tecnologia (CTS) para a abordagem de temas sociocientíficos. In: SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; AULER, Décio (org.). CTS e Educação científica: desafios tendências e resultados de pesquisa. Brasília: Editora UnB, 2011. p. 373-394.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues (org.). Repensando a pesquisa participante. 2ª reimpr. da 3. ed. de 1987- São Paulo: Brasiliense, 2001

BYBEE, R.W.; DEBOER, G.E. Research on Goals for the Science Curriculum. In: GABEL, D. L. (ed.). Handbook of Research in Science Teaching and Learning, New York:McMillan, 1994.

CAPELO, A; PEDROSA, M. A. Formação inicial de professores de ciências, problemas atuais e percursos investigativos. In: SANTOS, W. L.; AULER, D. (org.). CTS e educação científica: desafios, tendências e resultados de pesquisa. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2011. p. 135-160.

CARVALHO, A. M. P. Ensino e aprendizagem de Ciências: referenciais teóricos e dados empíricos das sequências de ensino investigativo (SEI). In: LONGHINI, M. D. (Ed.). O uno e o diverso na educação. Uberlândia, MG: EDUFU, 2011. p. 253 -266.

CASTRO, N. S.; FERNANDES, M. J. A colonização brasileira a partir do filme Avatar. Anais do III Simpósio Nacional de História da UEG / Iporá – Goiás / Agosto/2013. p. 124-143.

CHASSOT, A. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, n. 22, p. 157–158, 2003.

EGGENSPERGER, K. Avatar e os estudos culturais: algumas observações. Revista X da Universidade Federal do Paraná, Curitiba, v. 2, p. 90 – 103, 2009

FERRÉS, J. Vídeo e educação. Trad. Juan Acuña Llorens. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

FOUREZ, G. Alphabétisation Scientifique et Technique – Essai sur les finalités de l’enseignement des sciences. Bruxelas: DeBoeck-Wesmael, 1994.

HURD, Paul DeHart. Scientific Literacy: New Minds for a Changing World. Science Education, [New York], v. 82, n. 3, p. 407- 416, 1998.

JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M. Pilar et al. “Doing the Lesson” or “Doing Science”: Argument in High School Genetics. Science Education, [New York], v. 84, p. 757-792, 2000. Disponível em: https://bit.ly/2X652iq. Acesso em: 20 set. 2019.

KRÜGER, Letícia Meurer; ENSSLIN, Sandra Rolim. Método Tradicional e Método Construtivista de Ensino no Processo de Aprendizagem: uma Investigação com os Acadêmicos da Disciplina Contabilidade III do Curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal de Santa Catarina. Revista Organizações em Contexto, São Paulo, v. 9, p. 219-270, 2013. e-ISSN 1982-8756. DOI: https://doi.org/10.15603/1982-8756/roc.v9n18p219-270.

MANASSERO, A. et al. Evaluación de los temas de ciencia, tecnología y sociedad. Revista de Ciências. 2003.

MANDARINO, M.C.F. Organizando o trabalho com vídeo em sala de aula. Morpheus – Revista Eletrônica em Ciências Humanas. v. 1, n. 1, 2002.

MARTÍNEZ, Leonardo Fabio. Questões sociocientíficas na prática docente: Ideologia, autonomia e formação de professores. São Paulo: Editora Unesp, 2012.

MENDONÇA, L. G. A literatura de ficção-científica como estratégia de ensino: discussão da ética profissional e do saber-fazer da ciência em sala de aula. Revista Ciências & Ideias, Nilópolis, n. 1, v. 1, p. 41-51, 2010.

MORAN, J. M. O vídeo na Sala de Aula. Comunicação & Educação. São Paulo, v.2, p.27-33, 1995.

POZO, Juan Ignácio; CRESPO, Miguel Angel; FREITAS, Natália. A aprendizagem e o ensino de Ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

RESENDE, C. H. O uso de filmes como material pedagógico: Avatar, no estudo da natureza, da ciência e tecnologia. 2010. Monografia (Especialização em Ciências por Investigação), Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. Uberaba, 2010.

RINK, Anita. Avatar: metáforas de resignificação e (re)imaginação criativa do mundo. Artefactum: Revista de Estudos em Linguagem e Tecnologia, Rio de Janeiro, n. 2, p. 113-121, 2010. Disponível em: https://bit.ly/2X6gY3T. Acesso em: 20 set. 2019.

SANTOS, Míriam Stassum dos; AMARAL, Carmem Lúcia Costa; MACIEL, Maria Delourdes. Temas Sociocientíficos (leite) em aulas práticas de química na educação profissional: uma abordagem CTS. Experiências em Ensino de Ciências, Cuiabá, v. 5, n. 3, p. 115-121, 2010. Disponível em: https://bit.ly/2LhtRFF. Acesso em: 20 set. 2019.

SANTOS FILHO, Andrelino Ferreira; AMARAL, Kele Conceição Alves Vilaça. A relação entre homem e natureza em Avatar: uma leitura rousseauniana. Pesquisa em Foco: Educação e Filosofia, São Luís, v. 8, ano 8, abr. 2015. Não paginado. Disponível em: https://bit.ly/38dn1d3. Acesso em: 20 set. 2019.

SANTOS, Wagner José dos; SILVA, Ivanderson Pereira da. Potencialidades do filme de ficção Avatar para a alfabetização científica dos sujeitos no contexto da educação básica. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, Belém, v. 13, n. 28, p. 51-63, jul./dez. 2017. Disponível em: https://bit.ly/38dnKeh. Acesso em: 20 set. 2019.

SASSERON, Lúcia Helena; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Almejando a Alfabetização Científica no Ensino Fundamental: a proposição e a procura de indicadores do processo. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 13, p. 333-352, 2008.

SILVA, Luís Carlos Lemos da. O método científico: algumas relações entre ciência, tecnologia, sociedade e ambiente. Kínesis, Marilia, SP, v. 2, n. 3, p. 306-315, 2010. DOI: https://doi.org/10.36311/1984-8900.2010.v2n03.4352.

SILVA, Osmair Benedito da; OLIVEIRA, Jane Raquel Silva de; QUEIROZ, Salte Linhares. Abordagem CTS no ensino médio: estudo de caso com enfoque científico. In: SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; AULER, Décio (org.). CTS e educação científica: desafios, tendências e resultados de pesquisa. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2011. p. 135-160.

SOUSA, Polliane Santos de; GEHLEN, Simoni Tormöhlen. Questões sociocientíficas no ensino de ciências: algumas características das pesquisas brasileiras. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 19, e2569, 2017. ISSN 1983-2117. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172017190109.

VILCHES, Amparo et al. Obstáculos que pueden estar impidiendo la implicación de la ciudadanía y, en particular, de los educadores, en la construcción de un futuro sostenible. Formas de superarlos. Revista CTS, Buenos Aires, v. 4, n. 11, p. 139-162, 2008. Disponível em: https://bit.ly/3rUv1Yg. Acesso em: 20 set. 2019.

Published

2021-06-10

How to Cite

Santos, W. J. dos, & Silva, I. P. da. (2021). Development and application of a science-based science teaching proposal from scientific science films Avatar. Perspectiva, 39(2), 1–25. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e67608