The juvenilisation of youth and adult education: profile of the young students of Região dos Inconfidentes-MG

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e68231

Abstract

The article deals with partial results of the research entitled The juvenilisation of Youth and Adult Education: understanding the phenomenon and seeking alternatives to education in this type of education. Young students of EJA are subject to different school trajectories of those who attend so-called "regular education" because, in many cases, are marked by disruptions, failures, discrimination, discipline and avoidance of the classroom. With this empirical research, we set out to answer the following question: who is the young person under 18 who attends the adult education courses in the region? To answer this question, we draw the main objective know that the profile of the young student of EJA in schools in the municipalities of the Região dos Inconfidentes. The data shows young adults seek regardless of gender EJA, the 1.106 questionnaire applied, 588 are women and 518 are men. Of these 592 have less than 25 years. Of young people under 18 years, 82.3% live with their parents and only 27.1% do not work. It is a very different student profile of the adult worker who attends the EJA rooms and who needs specific public policies to meet the demands of this public.

Author Biographies

Regina Magna Bonifacio Araújo, Universidade Federal de Ouro Preto

Pedagoga, Mestre em Educação (UFJF), Doutora em Educação (Unicamp), pos-douramento pela Universidade de Lisboa. Professora Associada I do Departamento de Educação da UFOP, professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da mesma instituição. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação de JOvens e Adultos.

Rosa Maria da Exaltação Coutrim, Universidade Federal de Ouro Preto

Doutora em Ciências Humanas - Sociologia e Política pela UFMG e pós doutora em Educação pelo Instituto Politécnico de Leiria, Portugal. Professora associada do Departamento de Educação e da Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Ouro Preto e pesquisadora do Núcleo de Estudos Sociedade, Família e Escola (NESFE- UFOP) e do Observatório Sociológico Família e Escola (OSFE- UFMG).

References

ARROYO, M. G. Passageiros da noite: do trabalho para a EJA: itinerários pelo direito a uma vida justa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Documento de Base Nacional Preparatório à VI CONFINTEA. Desafios da Educação de Jovens e Adultos no Brasil: Sujeitos da Educação de Jovens e Adultos. Brasília, 20 de mar. de 2008. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/confitea_docbase.pdf>. (Acesso em 27 out. 2020.)

BRUNEL, C. T. Jovens cada vez mais jovens na Educação de Jovens e Adultos. Porto Alegre: Mediação, 2004.

CORREA, L. M; SOUZA, M. C. R. F.; BICALHO, M. G. P.; ALVARENGA, M.; RIBEIRO, G. M. Tempo escolar, tempo de exclusão: a cultura juvenil e o sistema educacional na percepção dos jovens da E. E. Nelson de Sena. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 27., Caxambu, nov. 2004. Anais [...]. Caxambu: Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação, nov. 2004. Disponível em: <http://www.anped.org.br/reunioes/27/gt18/p181.pdf>. (Acesso em: 27 out. 2020.)

COUTRIM, R. M. E.; ARAÚJO, R. M. B.; SILVA, F. A. R. O fenômeno da juvenilização na Educação de Adultos: diferentes países, mesmos problemas. In: COUTRIM, R. M. E.; NOGUEIRA, M. O.; TORRES, M. A. (Orgs.). Entre diferentes mundos: jovens, sociabilidade e educação. Belo Horizonte: Fino Traço, 2019, v. 1, p. 37-54.

DAYRELL, J. Juventude, socialização e escola. In: DAYRELL, J. et al. Família, escola e juventude: olhares cruzados Brasil-Portugal. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012, p. 298-322.

DAYRELL, J. A escola “faz” a juventude? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educ. Soc., Campinas, v. 28, n. 100 – Especial, p. 1.105-1128, out. 2007.

HADDAD, S. Tendências atuais na Educação de Jovens e Adultos. Em Aberto, Brasília, INEP, v. 11, n. 56, p. 2-13, out./dez. 1992. Disponível em: <http://emaberto.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/viewFile/828/742>. (Acesso 27 out. 2013.)

HADDAD, S.; DI PIERRO, M. C. Escolarização de jovens e adultos. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 14, p. 108-130, maio/ago. 2000. Disponível em: . (Acesso em: 27 out. 2013.)

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Síntese de Indicadores Sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira. Col. Estudos e Pesquisas, n. 29. Rio de Janeiro: IBGE, 2020.

LEBOURG, E. H.; COUTRIM, R. M. E.; SILVA, L. C. Juventude e transição para o ensino médio: desafios e projetos de futuro. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos RBEP-INEP, v. 102, p. 82-98, 2021.

NUNES, C. M. F.; PÁDUA, K.; ARAÚJO, R. M. B. “Tô aprendendo a sonhar”: narrativas de jovens e sua relação com a escola. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 6, n. 18, p. 635-650, maio/ago. 2021.

SANTOS, P.; SILVA, G. Os sujeitos da EJA nas pesquisas em Educação de Jovens e Adultos. Educação & Realidade, v. 45, n. 2, e96660, 2020.

SETTON, M. G. J. Família, escola e mídia: um campo com novas configurações. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 28, n. 1, p. 107-116, jan./jun. 2002.

SILVA, J. B.; LIMA, O. M. Juventude e política de Jovens e Adultos. In: HADDAD, Sergio. Novos caminhos em Educação de Jovens e Adultos – EJA. São Paulo: Global, 2007, p. 242-264.

SILVA NETO, C. M. Relações de gênero e indisciplina escolar: masculinidades em jogo. 2019. 282f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.

SOARES, L. Educação de Jovens e Adultos. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

SPOSITO, M. Transversalidades no estudo sobre jovens no Brasil: educação, ação coletiva e cultura. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. especial, p. 95-106, 2010.

UNESCO. Declaração Mundial sobre Educação para todos e plano de ação para satisfazer as necessidades básicas de aprendizagem. Jomtien, Tailândia: UNESCO, 1990.

Published

2022-03-08

How to Cite

Araújo, R. M. B., & Coutrim, R. M. da E. (2022). The juvenilisation of youth and adult education: profile of the young students of Região dos Inconfidentes-MG. Perspectiva, 40(4), 1–19. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e68231