The concept of object of teaching in a cultural-historical perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e69859

Keywords:

Teaching, Cultural-Historical Theory, Physical Education Teaching

Abstract

The article presents a conceptualization for the expression “object of teaching” in a Cultural-Historical perspective of pedagogical activity. Methodologically, we analyze a teaching situation with students from the early years of elementary school, with the curricular component Physical Education. The analysis was held through the mediation of the category of activity, considering the contributions of historical and dialectical materialism. Arguments are presented to support the idea that the object of teaching refers to a conceptual synthesis of the object of human activity with which a knowledge area works, a synthesis of the experiences and capacities objectified in the various contents, subjects or topics of teaching. Finally, we discuss the pedagogical potential of the concept of object of teaching to orient the (rel)actions that the individuals of pedagogical activity, teachers and students, establish with the different knowledge presented in teaching, in order to contribute to the formation of students’ theoretical thinking.

Author Biographies

Carolina Picchetti Nascimento, Universidade Federal de santa Catarina,UFSC

Departamento de Metodologia de Ensino da Universidade Federal de santa Catarina, UFSC.

Elaine Sampaio Araújo, Universidade de São Paulo, USP

Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo, USP

References

ASBAHR, Flávia da Silva Ferreira. Sentido pessoal, significado social e atividade de estudo: uma revisão teórica. Psicol. Esc. Educ., Maringá, v. 18, n. 2, p. 265-272, ago. 2014.

CHAIKLIN, Seth. Developmental teaching in upper-secondary school. In: HEDEGAARD, Mariane; LOMPSCHER, Joachim. Learning activity and development. Aarhus University Press, 1999. P. 187-210.

DAVIDOV, Vasili. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico: investigación teórica y experimental. Moscú: Editorial Progreso, 1988.

DAVYDOV, Vasili. V. Tipos de generalización en la enseñanza. Havana: Pueblo y Educación, 1982.

ILYENKOV, Evald V. A contribution on the question of the concept of “activity” and its significance for pedagogy. Journal of Russian and East European Psychology, v. 45, n. 4, 2007.

KOPNIN, Pavel V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

LEONTIEV, Alex N. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.

LEONTIEV, Alex N. Actividad, conciencia y personalidad. Havana: Pueblo y Educacion, 1983.

LEONTIEV, Alex N. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: ICONE, 2017. p. 59-83.

LIBÂNEO, José Carlos. La integración entre el conocimiento disciplinar y el conocimiento pedagógico en la formación de profesores y la contribución de la teoría de la enseñanza de Vasili Davídov. Revista de Didácticas Específicas, n. 10, p. 5-37, 2014.

MARTINS, Ligia Marta. A brincadeira de papéis sociais e a formação da personalidade. In: ARCE, Alessandra; DUARTE, Newton. Brincadeiras de papéis sociais na educação infantil: as contribuições de Vigotski, Leontiev e Elkonin. São Paulo: Xamã, 2006. p.27-50.

MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. Tradução (do alemão) de Jesus Ranieri. São Paulo: Boitempo, 2004.

MARX, Karl. O capital. São Paulo: Boitempo, 2013.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo, 2007.

MOURA, Manoel Oriosvaldo de. A atividade de ensino como unidade formadora. Bolema, Rio Claro, ano II, n.12, p. 29-43, 1996.

MOURA, Manoel Oriosvaldo de. Pesquisa colaborativa: um foco na ação formadora. In: BARBOSA, Raquel Lazzari Leite (Org.). Trajetórias e perspectivas da formação de educadores. São Paulo: Editora UNESP, 2004. p. 257-285.

MOURA, Manoel Oriosvaldo et al. A atividade orientadora de ensino: unidade entre ensino e aprendizagem. In: MOURA, M. O. (Org.). A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. Campinas: Autores Associados, 2016. p.93-126.

MOURA, Manoel Oriosvaldo de; SFORNI, Marta; ARAÚJO, Elaine Sampaio. Objetivação e apropriação de conhecimentos na atividade orientadora de ensino. Teoria e Prática da Educação, Maringá, v. 14, n. 1, p. 39-50, jan./abr. 2011.

RUBINSTEIN, Sergei. Princípios da psicologia geral. Lisboa: Editorial Estampa, 1973.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

VYGOTSKI, Lev Semionovich. Obras Escogidas, tomo III. Madri: Visor, 1995.

VIGOTSKY, Lev Semionovich. Imaginación y creación en la edad infantil. Havana: Pueblo y Educación, 2004.

Published

2022-07-11

How to Cite

Nascimento, C. P., & Araújo, E. S. (2022). The concept of object of teaching in a cultural-historical perspective. Perspectiva, 40(1), 1–16. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e69859