Gaps in securing the right to school infrastructure in Paraná, Brazil: A study on secondary schools attended by beneficiaries of the Bolsa Família Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e70401

Abstract

The article presents an analysis of material and structural conditions in secondary schools located in Paraná, discussing the conditions of schools offered to poor students. Therefore, it compares data from the School Census and Presence System, the latter in charge of monitoring school attendance of those students linked to the Bolsa Família Program (PBF). Considering the idea that school offer conditions are unequal in Brazil, resulting from funding terms (FARENZENA, 2012) and from education as a matter of socialization that implies practical experience (BOURDIEU, 2009) the key question is: are school offer conditions equanimous in secondary schools with different participation of PBF students? The research analyses forty variables that makeup seven indicators. Twenty-two (22) variables present an unequal distribution when schools with fewer poor students are compared to those with a higher concentration of such students. All variables show a reduction in terms of equipment and structure in schools with a higher proportion of low-income students.

Author Biography

Andrea Barbosa Gouveia, Universidade Federal do Paraná

Professora do Núcleo de Pesquisa em Políticas Educacionais - NUPE da UFPR, atua no Programa de Pós Graduação em Educação da mesma universidade.

References

ALVES, T.; SILVEIRA, A. D.; SCHNEIDER, G. Financiamento da educação básica: o grande desafio para os municípios. Retratos da Escola, v. 13, p. 391-413, 2019.

AlVES, M. R. G; FRANCO, C. A. pesquisa em eficácia escolar no Brasil: Evidências sobre o efeito das escolas e fatores associados à eficácia escolar. IN: BROOKE, N. e SOARES, J F. Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: UFMG, 2008.

BOURDIEU, P. Questões de sociologia. Fim de século, Lisboa, 2003.

BOURDIEU, P. O senso prático. Vozes, Petrópolis, 2009.

BRUEL, A L; BARTHOLO, T L. Desigualdade de oportunidades educacionais na rede pública municipal do Rio de Janeiro: transição entre os segmentos do ensino fundamental. Revista Brasileira de Educação (Impresso), v. 17, p. 303-328, 2012.

CARREIRA, D; PINTO, J. M. R. . Custo aluno-qualidade inicial: rumo à educação pública de qualidade no Brasil. 1. ed. São Paulo: Global, 2007.

DRAGONE, A. A. ; FERRAZ, M. A. S. ; Gouveia, Andréa Barbosa ; SCHNEIDER, G. O direito à educação dos alunos em situação de pobreza: uma problematização das condições de qualidade com base no perfil dos professores. Em Aberto, Brasília, v. 30, n. 99, p. 79-97, maio/ago. 2017. Disponível em: http://emaberto.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/3300/pdf. Acesso em: 20/07/2019.

FARENZENA, N. Panoramas do Gasto Público e da Oferta de Educação Básica na Perspectiva da Esfera Estadual. FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação, Porto Alegre, v. 2, p. 1-16, 2012. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/110358 . Acesso em: 10/09/2019.

FERNANDES, M D E.; FERNANDES, S J. Gestão de recursos para Manutenção e Desenvolvimento do Ensino na Esfera Municipal. Cadernos de Pesquisa (FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS, São Paulo, v. 45, p. 118-137, 2015.

INEP. Relatório do 2º Ciclo de Monitoramento das Metas do Plano Nacional de Educação. DF: Brasília, 2018.

PINTO, J. M. R.; SONOBE, A. K. ; RIBEIRO, J. M. C. Análise da evolução dos gastos por aluno em alguns estados brasileiros, suas respectivas capitais e sua relação com o Fundeb. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Brasília, v. 34, p. 395-411, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.21573/vol34n22018.86366 Acesso em: 20/07/2019.

RAWLS, J. Uma teoria da justiça. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

SCHNEIDER, G. Indicadores educacionais: uma análise frente à realidade paranaense. Jornal de Políticas Educacionais, Curitiba, n°11, p. 33–44, janeiro-junho de 2012. Disponível em: http://www.jpe.ufpr.br/jpe11_4.pdf. Acesso em: 20/10/2019.

SCHNEIDER, G. n. 25 - Condições materiais e estruturais das escolas Brasileiras: um retrato. Jornal de Políticas Educacionais, Curitiba, v. 12, p. 1-25, 2018. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/jpe/article/view/64012/37493. Acesso em: 10/07/2019.

SCHNEIDER, G.; GOUVEIA, A. B. Qualidade da escola: uma proposta de índice para as condições materiais de escolas a partir de dados contextuais do Saeb. Rbpg. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 8, p. 113-135, 2011.

SILVEIRA, A. D. ; SCHNEIDER, G. Política educacional, pobreza e educação: retrato do atendimento aos estudantes beneficiários do Programa Bolsa Família no Paraná. Educar em Revista, Curitiba , n. spe.2, p. 113-130, Sept. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000600113&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 10/08/2019.

Published

2021-03-17

How to Cite

Gouveia, A. B. ., Abreu, D. S., & Schneider, G. (2021). Gaps in securing the right to school infrastructure in Paraná, Brazil: A study on secondary schools attended by beneficiaries of the Bolsa Família Program. Perspectiva, 39(1), 1–23. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e70401