Gaps in securing the right to school infrastructure in Paraná, Brazil: A study on secondary schools attended by beneficiaries of the Bolsa Família Program
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e70401Abstract
The article presents an analysis of material and structural conditions in secondary schools located in Paraná, discussing the conditions of schools offered to poor students. Therefore, it compares data from the School Census and Presence System, the latter in charge of monitoring school attendance of those students linked to the Bolsa Família Program (PBF). Considering the idea that school offer conditions are unequal in Brazil, resulting from funding terms (FARENZENA, 2012) and from education as a matter of socialization that implies practical experience (BOURDIEU, 2009) the key question is: are school offer conditions equanimous in secondary schools with different participation of PBF students? The research analyses forty variables that makeup seven indicators. Twenty-two (22) variables present an unequal distribution when schools with fewer poor students are compared to those with a higher concentration of such students. All variables show a reduction in terms of equipment and structure in schools with a higher proportion of low-income students.
References
ALVES, T.; SILVEIRA, A. D.; SCHNEIDER, G. Financiamento da educação básica: o grande desafio para os municípios. Retratos da Escola, v. 13, p. 391-413, 2019.
AlVES, M. R. G; FRANCO, C. A. pesquisa em eficácia escolar no Brasil: Evidências sobre o efeito das escolas e fatores associados à eficácia escolar. IN: BROOKE, N. e SOARES, J F. Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: UFMG, 2008.
BOURDIEU, P. Questões de sociologia. Fim de século, Lisboa, 2003.
BOURDIEU, P. O senso prático. Vozes, Petrópolis, 2009.
BRUEL, A L; BARTHOLO, T L. Desigualdade de oportunidades educacionais na rede pública municipal do Rio de Janeiro: transição entre os segmentos do ensino fundamental. Revista Brasileira de Educação (Impresso), v. 17, p. 303-328, 2012.
CARREIRA, D; PINTO, J. M. R. . Custo aluno-qualidade inicial: rumo à educação pública de qualidade no Brasil. 1. ed. São Paulo: Global, 2007.
DRAGONE, A. A. ; FERRAZ, M. A. S. ; Gouveia, Andréa Barbosa ; SCHNEIDER, G. O direito à educação dos alunos em situação de pobreza: uma problematização das condições de qualidade com base no perfil dos professores. Em Aberto, Brasília, v. 30, n. 99, p. 79-97, maio/ago. 2017. Disponível em: http://emaberto.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/3300/pdf. Acesso em: 20/07/2019.
FARENZENA, N. Panoramas do Gasto Público e da Oferta de Educação Básica na Perspectiva da Esfera Estadual. FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação, Porto Alegre, v. 2, p. 1-16, 2012. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/110358 . Acesso em: 10/09/2019.
FERNANDES, M D E.; FERNANDES, S J. Gestão de recursos para Manutenção e Desenvolvimento do Ensino na Esfera Municipal. Cadernos de Pesquisa (FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS, São Paulo, v. 45, p. 118-137, 2015.
INEP. Relatório do 2º Ciclo de Monitoramento das Metas do Plano Nacional de Educação. DF: Brasília, 2018.
PINTO, J. M. R.; SONOBE, A. K. ; RIBEIRO, J. M. C. Análise da evolução dos gastos por aluno em alguns estados brasileiros, suas respectivas capitais e sua relação com o Fundeb. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Brasília, v. 34, p. 395-411, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.21573/vol34n22018.86366 Acesso em: 20/07/2019.
RAWLS, J. Uma teoria da justiça. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
SCHNEIDER, G. Indicadores educacionais: uma análise frente à realidade paranaense. Jornal de Políticas Educacionais, Curitiba, n°11, p. 33–44, janeiro-junho de 2012. Disponível em: http://www.jpe.ufpr.br/jpe11_4.pdf. Acesso em: 20/10/2019.
SCHNEIDER, G. n. 25 - Condições materiais e estruturais das escolas Brasileiras: um retrato. Jornal de Políticas Educacionais, Curitiba, v. 12, p. 1-25, 2018. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/jpe/article/view/64012/37493. Acesso em: 10/07/2019.
SCHNEIDER, G.; GOUVEIA, A. B. Qualidade da escola: uma proposta de índice para as condições materiais de escolas a partir de dados contextuais do Saeb. Rbpg. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 8, p. 113-135, 2011.
SILVEIRA, A. D. ; SCHNEIDER, G. Política educacional, pobreza e educação: retrato do atendimento aos estudantes beneficiários do Programa Bolsa Família no Paraná. Educar em Revista, Curitiba , n. spe.2, p. 113-130, Sept. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000600113&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 10/08/2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 ANDREA BARBOSA GOUVEIA, Domingos Savio Abreu, Gabriela Schneider

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
