University and the educational function of research for unvealing the dehumanization mechanisms used by perpetrators of human rights violations in military regime
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e70785Abstract
The article shows the scientific research relevance to generate knowledge for memory re-enactment corroborating that this process can lead to proactive attitudes of sharing, tackling and reparation, not only in the case of atrocities occurred during the Military Dictatorship, but also gives us tools for action towards other historical processes that demand a society position. The goal was to investigate the performance of perpetrators of human rights violations in Brazilian military dictatorship in criminal complaints filed with the Federal Public Prosecution Office (MPF). We analyzed 31 criminal complaints filed between 2012 and 2018, in São Paulo and Rio de Janeiro. The data shed light on how the military regime set up a repression system involving several public agencies, led by the army. The violations were perpetrated by military and civilians, even coroner. The functions of each part of the system were well delineated and all in articulation acted to achieve the ultimate goal: to prevent that the regime established since 1964 had being opposed. The results presented contribute to unveiling the forms of human rights violations in military regime and meet the precepts contained in the World Program on Human Rights Education, which advocates the construction of a universal culture of human rights through knowledge, skills, and attitudes, and points to the universities the noble task of educating citizens who are able to participate in a free, democratic and tolerant society.
References
ALVES, Maria Helena. Estado e oposição no Brasil: 1964 a 1984. Petrópolis: Editora Vozes, 1989.
ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2017.
BARBOSA, Marialva Carlos. Imprensa e Golpe de 1964: entre o silêncio e rememorações de fatias do passado. Estudos em Jornalismo e Mídia, Florianópolis, v. 11, n. 1, p. 7-20, jan/jun, 2014a. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/jornalismo/article/download/1984-6924.2014v11n1p7/27171. Acesso em 10 jul. 2019.
BARBOSA, Marialva Carlos. Imprensa e ditadura: do esquecimento à lembrança em imagens sínteses. Revista Brasileira de História da Mídia, São Paulo, v. 3, n. 2, p. 11-20, 2014b. Disponível em: http://www.ojs.ufpi.br/index.php/rbhm/article/view/4131/2447. Acesso em: 10 mai. 2019.
BAR-TAL, Daniel. Causes and consequences of delegitimation: models of conflict and ethnocentrism. Journal of Social Issues, Washington, v. 46, n. 1, p. 65-81, 1990.
BETTAMIO, Rafaella Lúcia de Azevedo Ferreira. O DOI-CODI carioca: memória e cotidiano no “Castelo do Terror”. 2012. Dissertação (Mestrado em História, Política e Bens Culturais) – Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil, Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2012.
BRASIL. Lei nº 12.527, de 18 de novembro de 2011. Regula o acesso a informações previsto no inciso XXXIII do art. 5o , no inciso II do § 3o do art. 37 e no § 2o do art. 216 da Constituição Federal; altera a Lei no 8.112, de 11 de dezembro de 1990; revoga a Lei no 11.111, de 5 de maio de 2005, e dispositivos da Lei no 8.159, de 8 de janeiro de 1991; e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República. [2019]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/lei/l12527.htm. Acesso em: 25 jul. 2019.
BRASIL. Arquivo Nacional. Dicionário Brasileiro de Terminologia Arquivística. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 2005.
BRASIL. Sistema de Segurança Interna no País (Sissegin). Brasília, DF: Presidência da República. [2019]. Disponível em: http://atom.ippdh.mercosur.int/index.php/sistema-de-seguranca-interna-sissegin. Acesso em 15 jul. 2019,
BRENNAND, Edna Gusmão de Góes; SILVA, A. C.. A universidade e a produção do conhecimento sobre violações aos direitos humanos. Revista Eletrônica de Educação. São Carlos, v. 14, p. 1-22, 2020.
BRUNER, Jerome. A construção da narrativa. Critical Inquiry, 18(1), pp. 1-21, 1991.
CHIAVENATO, Idalberto. Teoria Geral da Administração. Rio de Janeiro: Elsevier, 2003.
DANTAS, Audálio. A mídia e o golpe militar. Estudos Avançados, São Paulo, v. 28, n. 80, p. 59-74, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-40142014000100007&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 3 ago. 2019.
FERNANDES, Eugénia M. MAIA, Ângela Gorunded Theory. In: FERNANDES, Eugénia M.; ALMEIDA Leandro S. Métodos e técnicas de avaliação: contributos para a prática e investigação psicológicas. Braga: Universidade do Minho, 2001.
FERREIRA, Lúcia de Fátima Guerra; ZENAIDE, Maria de Nazaré Tavares; BARBOSA, Vilma de Lurdes. Direito à memória e à verdade: Saberes e práticas docentes. João Pessoa: CCTA, 2017.
FONTE, Carla. A narrativa no contexto da ciência psicológica sob o aspecto do processo de construção de significados. Psicologia: Teoria e Prática, São Paulo, v.8, n.2, p. 123-131, 2006. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-36872006000200009. Acesso em: 20 jul. 2019.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 44. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
GASPARI, Elio. A ditadura derrotada. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
GASQUE, Kelley Cristine G. D. Teoria fundamentada: nova perspectiva à pesquisa exploratória. In: MUELLER, Suzana Pinheiro Machado (Org.). Métodos para a pesquisa em Ciência da Informação. Brasília: Thesaurus, 2007.
HASLAM, N. Dehumanization: An integrative review. Personality and Social Psychology Review, Santa Barbara, v.10, n. 3, p. 252-264, 2006.
HESSMAN, Dayane Rúbila Lobo. Combatendo a “peste vermelha”: a construção do subversivo entre o alto e baixo escalão dos órgãos de repressão durante a Ditadura Militar Brasileira (1964-1985). In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 25, 2009, Fortaleza. Anais [...]. Fortaleza: 2009.
JOFFILY, Mariana. No centro da engrenagem: os interrogatórios na Operação Bandeirante e no DOI de São Paulo (1969-1975). 2008. Tese (Doutorado em História Social) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo. São Paulo, 2008.
KUSHNIR, Beatriz. Pelo viés da colaboração: a imprensa no pós-1964 sob outro prisma. Projeto História, São Paulo, n. 35, p. 27-38, dez. 2007. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/revph/article/view/2203/1309. Acesso em: 2 ago. 2019.
LEITE, Mazé. Pequena história da cor vermelha. 2014. Disponível em: http://www.vermelho.org.br/coluna.php?id_coluna_texto=5683&id_coluna=74. Acesso em 10 ago. 2019.
LIMA, Marcus Eugênio Oliveira; FARO, André; SANTOS, Mayara Rodrigues. A desumanização presente nos Estereótipos de Índios e Ciganos. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 32 n. 1, p. 219-228, jan./mar. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ptp/v32n1/1806-3446-ptp-32-01-00219.pdf. Acesso em: 15 jul. 2019.
MOTTA, Rodrigo Patto Sá. A ditadura nas representações verbais e visuais da grande imprensa: 1964-1969. Topoi, Rio de Janeiro, v. 14, n. 26, p. 62-85, jan./jul. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/topoi/v14n26/1518-3319-topoi-14-26-00062.pdf. Acesso em: 30 jun. 2019.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Programa Mundial para a Educação em Direitos Humanos. Disponível em: http://www.dhnet.org.br/dados/textos/edh/br/plano_acao_programa_mundial_edh_pt.pdf Acesso em maio de 2018.
SALCES, Claudia Dourado. A verossimilhança na narrativa: uma questão de coerência. Conteúdo, Capivari, v. 1, n. 1, p. 93-104, mar. 2005. Disponível em: http://www.conteudo.org.br/index.php/conteudo/article/viewfile/9/8. Acesso em 8 jul. 2019.
SALES, Jean Rodrigues. O impacto da revolução cubana sobre as organizações
comunistas brasileiras (1959-1974). 2005. Tese (Doutorado em História) - Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.
SANTOS, Washington dos. Dicionário jurídico brasileiro. Belo Horizonte: Del Rey, 2001.
SANTOS, José Luís Guedes et al. Análise de dados: comparação entre as diferentes perspectivas metodológicas da Teoria Fundamentada nos Dados. Revista Escola Enfermagem, São Paulo, v. 52, p. 1-9, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v52/0080-6234-reeusp-S1980-220X2017021803303.pdf. Acesso em 2 ago. 2019.
SILVA, Gabriel Videira. Terrorismo e duplo nível de legalidade na cultura jurídico-penal brasileira: da Doutrina da Segurança Nacional à Guerra ao Terror. 2014. Dissertação (Mestrado em Direito) - Centro de Ciências Jurídicas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.
STRAUSS, A; CORBIN, J. Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoria fundamentada. 2ª ed. Porto Alegre: Artmed; 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Alexsander de Carvalho Silva, Edna Gusmão de Góes Brennand

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
