Dialogue circles: the perspective of emotions with teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e72093

Abstract

The Dialogue Circle is one of the models of the Peacemaking Circles methodology which, in recent years in Ceará state, started to aggregate a list of pedagogical strategies in public schools as a way to facilitate the collaborative dialogue about related themes. One realizes that, with a group of teachers, the Circle reflects various emotions, from bashfulness to fear of socializing what they are feeling. Thus, one wonders: how do teachers express themselves emotionally in the Dialogue Circles? This issue emerged in the Course for Facilitators in Peacemaking Circles for the teachers of the State Public School System in Fortaleza/CE, offered by the Ceará State Education Secretariat – SEDUC. This article aims to understand how these teachers feel in the Dialogue Circles from the perspective of the emotions experienced. It means to problematize emotions as an authentic and intrinsic aspect of teacher education in the field of conflict dialogue. For this purpose, the qualitative approach was chosen, with participant observation and the reflection on data from what was considered. The subjects are teachers from some state schools, situated in Fortaleza city, in Ceará state. The article focuses on a course for teachers about the Dialogue Circles as a theme and methodology. The perspective is not to provide conclusive results, but, by presenting an experience of teacher education in the resolution of school conflicts, to provoke discussions that go through the understanding of the existence of emotions and feelings.

Author Biographies

Maria Cristiane Lopes da Silva , Secretaria da Educação do Estado do Ceará

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade Estadual do Ceará/UECE (2018). Especialista em Administração Escolar pela Universidade Estadual Vale do Acaraú/UVA (1999), graduada em Serviço Social pela Universidade Estadual do Ceará/UECE (2009) e licenciada em Filosofia pela Universidade Estadual do Ceará (1998). Professora da Rede Pública Estadual de Ensino Básico do Ceará – SEDUC (2003). Pesquisadora do Laboratório de Estudos da Conflitualidade e da Violência - COVIO/UECE e coordenadora da Linha de Pesquisa Participação Social e Práticas da Não Violência. Membro do Laboratório de Ensino e Práticas Sociais - LAPRÁTICAS/UECE. Tem atuação na área de Educação, Mediação de Conflitos escolares e facilitadora dos Círculos de Construção de Paz e Círculos Restaurativos. E-mail: crisneto19@gmail.com

Rosemary de Oliveira Almeida , Universidade Estadual do Ceará -UECE

Licenciada e bacharel em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Ceará (1992), Mestre em Sociologia pela Universidade Federal do Ceará (1995) e doutora em Sociologia pela Universidade Federal do Ceará (2001). É professora associada da Universidade Estadual do Ceará/UECE, Curso de Ciências Sociais, e do Programa de Pós-graduação em Sociologia/PPGS, da UECE. Foi coordenadora de área do Subprojeto de Sociologia do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência/PIBID da UECE (2010-2015). É pesquisadora do Laboratório de Estudos da Conflitualidade e Violência/COVIO da UECE. Sua principal produção é: "Mulheres que Matam: o imaginário do crime no feminino" (2001), além de coautoria do livro: "Questão de Segurança: práticas governamentais e práticas policiais" (2004). Tem experiência na área de Sociologia e Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: violência e criminalidade, mediação de conflitos comunitária e escolar, prática de formação docente, escola e juventude.  E-mail: rosemary.almeida@uece.br

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Published

2021-06-07

How to Cite

Silva , M. C. L. da ., & Almeida , R. de O. . (2021). Dialogue circles: the perspective of emotions with teachers. Perspectiva, 39(3), 1–19. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e72093