Dialogue circles: the perspective of emotions with teachers
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e72093Abstract
The Dialogue Circle is one of the models of the Peacemaking Circles methodology which, in recent years in Ceará state, started to aggregate a list of pedagogical strategies in public schools as a way to facilitate the collaborative dialogue about related themes. One realizes that, with a group of teachers, the Circle reflects various emotions, from bashfulness to fear of socializing what they are feeling. Thus, one wonders: how do teachers express themselves emotionally in the Dialogue Circles? This issue emerged in the Course for Facilitators in Peacemaking Circles for the teachers of the State Public School System in Fortaleza/CE, offered by the Ceará State Education Secretariat – SEDUC. This article aims to understand how these teachers feel in the Dialogue Circles from the perspective of the emotions experienced. It means to problematize emotions as an authentic and intrinsic aspect of teacher education in the field of conflict dialogue. For this purpose, the qualitative approach was chosen, with participant observation and the reflection on data from what was considered. The subjects are teachers from some state schools, situated in Fortaleza city, in Ceará state. The article focuses on a course for teachers about the Dialogue Circles as a theme and methodology. The perspective is not to provide conclusive results, but, by presenting an experience of teacher education in the resolution of school conflicts, to provoke discussions that go through the understanding of the existence of emotions and feelings.
References
ABRAMOVAY, M. Escolas e violências. Revista Observare. A revista do Observatório Interdisciplinar de Segurança Pública do Território, 2008, v. 4.
AMSTUTZ, Lorraine Stutzman; MULLET, Judy H. Disciplina restaurativa para escolas: responsabilidade e ambientes de cuidado mútuo. Tradução de Tônia Van Acker. São Paulo: Palas Athena, 2012.
ANDRÉ, Marli Eliza D. A. de. Etnografia da prática escolar. Campinas, SP: Papirus Editora, 1995.
BARBOSA, Raoni Borges. Koury: uma história das emoções. V Reunião Equatorial Antropologia e XIV Reunião de Antropólogos do Norte e Nordeste, Alagoas, 2015. Disponível em: http://www.evento.ufal.br/anaisreaabanne/gts_download/Raoni%20Borges%20Barbosa%20-%201018936%20-%203242%20-%20corrigido.pdf Acesso em 10 jan. 2020.
BOYES-WATSON, Carolyn; PRANIS, Kay. Círculos em movimento: construindo uma comunidade escolar restaurativa. Tradução de Fátima De Bastiani. Porto Alegre, RS: AJURIS, 2015. Disponível em: https://www.escolamaispaz.org.br/circulosemmovimento/ Acesso em: 15 ago. 2019.
____________. No coração da esperança: guia de práticas circulares. Tradução: Fátima de Bastiani. Porto Alegre: Tribunal de Justiça do Estado do Rio Grande do Sul, 2011.
BRANCHER, Leoberto. A paz que nasce de uma nova justiça: 2012-2013 um ano de implantação da justiça restaurativa como política de pacificação social em Caxias do Sul. Porto Alegre: Tribunal de Justiça do Estado do Rio Grande do Sul, 2014. Disponível em: http://www1.tjrs.jus.br/export/processos/conciliacao/doc/A_Paz_que_Nasce_de_uma_Nova_Justica.pdf Acesso em: 11 jan. 2020.
BRIQUET, Enia Cecília. Manual de mediação: teoria e prática na formação do mediador. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.
CARDONA, M. G.; CORDEIRO, R. M.; BRASILINO, J. Observação no cotidiano: um modo de fazer pesquisa em psicologia social. In: SPINK, M. J. P.; BRIGAGÃO, J. I. M.; NASCIMENTO, V. L. V. do. CORDEIRO, M. P. (Orgs.). A produção de informação na pesquisa social: compartilhando. 1.ed., Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2014, p. 123-148
DAYRELL, Juarez T. Múltiplos olhares sobre educação e cultura. In: A escola como espaço sócio-cultural. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2001, p. 136 – 161. Disponível em: https://docsbarraespartana.files.wordpress.com/2012/03/dayrell-juarez-multiplos-olhares-sobre-educacao-e-cultura.pdf Acesso em: 12 dez. 2019.
ELIAS, Norbert. A sociedade de corte: investigação sobre a sociologia da realeza e da aristocracia de corte. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
ELIAS, Norbert. O processo civilizador: uma história dos costumes. 2.ed, Rio de Janeiro: Zahar, 2011, v. 1.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. 37. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FROTA, Francisco Horácio da Silva; SILVA, Maria Andrea Luz. Estudos qualitativos: quando procurar a observação participante. In: Giovanni Alves; João Bosco F. dos Santos (Orgs). Métodos e técnicas de pesquisa sobre o mundo do trabalho. Bauru, SP: Canal 6, p. 87-98, 2014.
GARDNER, Howard. O verdadeiro, o belo e o bom. Rio de Janeiro: Editora Objetiva, 1999.
GOFFMAN, Erving. Ritual de interação: ensaios sobre o comportamento face a face. Tradução de Fábio Rodrigues Ribeiro da Silva. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
GOFFMAN, Erving. Manicômios, prisões e conventos. São Paulo: Perspectiva, 2007.
HALBWACHS, Maurice. A expressão das emoções e a sociedade. Tradução de Mauro Guilherme Pinheiro Koury. RBSE/UFP, v. 8, n. 22, abr. 2009, p. 201-218. Disponível em: http://www.cchla.ufpb.br/rbse/HalbwachsTrad.pdf Acesso em: 12 set. 2019.
KOURY, Mauro G. P. Confiança e sociabilidade. Uma análise aproximativa da relação entre medo e pertença. RBSE/UFP, v.1, n.2, ago. 2002, p. 151-181. Disponível em: http://www.cchla.ufpb.br/rbse/RBSE%20v1%20n2%20ago2002.pdf. Acesso em 2 jan. 2020. ____________. Sociologia da emoção: o Brasil urbano sob a ótica do luto. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.
KOURY, Mauro G. P. A antropologia das emoções no Brasil. RBSE/UFP, v.4, n.12, dez. 2005, p. 239-252. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/321698776_A_ANTROPOLOGIA_DAS_EMOCOES_NO_BRASIL_239_A_Antropologia_das_Emocoes_no_Brasil. Acesso em: 20 dez. 2019.
KOURY, Mauro G. P. As ciências sociais das emoções. Um balanço. RBSE/UFP, v.5, n.14-15, ago/dez, 2006. p. 137-157. Disponível em: http://www.cchla.ufpb.br/rbse/RBSE%20v5,%20n14.15%20ago.dez2006.pdf. Acesso em: 23 dez. 2019.
KOURY, Mauro G. P. Pela consolidação da sociologia e da antropologia das emoções no Brasil. Sociedade e Estado/UnB, v.29, n.3, 2014a, p. 841-866. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-69922014000300009. Acesso em: 20 nov. 2019.
KOURY, Mauro G. P. Estilos de vida e individualidade: escritos em antropologia e sociologia das emoções. Curitiba: Appris, 2014b.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
Passos, Celia M. Oliveira; Ribeiro, Olga Oliveira Passos (Orgs.). Justiça restaurativa no ambiente escolar: instaurando o novo paradigma. Rio de Janeiro: MP/RJ, 2016.
PASSOS, Celia M. Oliveira; RIBEIRO, Olga Oliveira Passos (Orgs.). Justiça restaurativa no ambiente escolar: instaurando o novo paradigma. Rio de Janeiro: MP/RJ, 2016.
PEIRANO, Mariza G. S. A análise antropológica de rituais. Série Antropologia. Brasília, 2000. Disponível em: http://www.dan.unb.br/images/doc/Serie270empdf.pdf Acesso 14 jan. 2019.
PRANIS, Kay. Processos circulares de construção de paz. Tradução de Tônia Van Acker. São Paulo: Palas Athena, 2010.
SOUZA, Vera L. T. de; RAMOS, Vânia R. L.; OLIVEIRA, Beatriz C. de; DUGNANI, Lilian A. C.; MEDEIROS, Fernanda P. Emoções e práxis docente: contribuições da Psicologia à formação continuada. Rev. Psicopedagogia, v. 36, n.110, 2019. p. 235-245. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862019000300011. Acesso em: 20 abr. 2021.
TURNER, Victor. O processo ritual: estrutura e anti-estrutura. Petrópolis: Editora Vozes LTDA., 1974.
VALVERDE, Paulo. O fado é o coração: o corpo, as emoções e a performance no fado. Etnográfica/Centro em Rede de Investigação em Antropologia. v. III (1), 1999. p. 50-20. Disponível em: http://ceas.iscte.pt/etnografica/docs/vol_03/N1/Vol_iii_N1_5-20.pdf Acesso em 10 jan. 2020.
VELHO, Gilberto. Observando o familiar. In: Individualismo e cultura: notas para uma antropologia da sociedade contemporânea. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.
WEBER, Max. Economia e sociedade: fundamentos da sociologia compreensiva. Tradução de Régis Barbosa e Karen Elsabe Barbosa. 4. ed. Brasília: UnB, 1998. v. 1.
ZEHR, Howard. Justiça restaurativa. Tradução Tônia Van Acker. São Paulo: Palas Athena, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Maria Cristiane Lopes da Silva Lopes da Silva, Rosemary de Oliveira Almeida de Oliveira Almeida
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.